
MENINGER: Herman Ekle Lund
Gruppeleder, Drammen Venstre
Hvem skal betale fremtidskostnadene for skolenedleggelser?
MENINGER: Det pågår heftige diskusjoner
om detaljene bak summen på om lag 37 millioner som kommunedirektøren mener må
spares ved å legge ned skoler. Mange innbyggere har påpekt uklarheter og
svakheter i disse analysene, og vi politikere har sendt inn spørsmål for å få
klarhet i påstandene før politisk behandling.
I dette innlegget ønsker vi i
Venstre imidlertid å løfte blikket fra den kortsiktige økonomiske analysen, og
over på framtidsregnskapet. Dette snakkes det dessverre lite om i debatten enkelte velger faktisk å se bort fra det fullstendig.
Vi i Venstre mener det er
svært uansvarlig å ikke ha livsløpsperspektiv på beslutningene som fattes nå.
En hver bedrift som vurderer
å gjøre en større investering eller et større kutt/salg, må nemlig vite hva de
økonomiske konsekvensene blir 10, 20 eller 100 år fram i tid, for å kunne ta en
rasjonell beslutning i dag. De samme analysekravene er selvfølgelig helt
naturlig å forvente også til Drammen kommune før vi tar våre største økonomiske
beslutninger.
Ta et av de lengste
perspektivene: Livets slutt for dagens og morgendagens brukere av skolene som
foreslås nedlagt. Om 50-90 år vil disse menneskene enten ha mange friske leveår
igjen hvor de kan klare seg på egen hånd – eller de kan bli en stor og kostbar belastning
på kommunens pleie- og omsorgsbudsjetter tidligere enn nødvendig.
Her gjøres det kanskje aller
viktigste veivalget akkurat nå – i oppveksten. Nærmiljøer med gode idretts- og
aktivitetstilbud kan nemlig legge grunnlaget for en sunn og fysisk livsstil som
ungene tar med seg livet ut. Men at idrettslagets tilbud kollapser som følge av
at deres arenaer legges ned, kan føre til det motsatte. Ved mange av skolene
som foreslås nedlagt forsvinner nemlig også halltid som idrettslagene er helt
avhengige av i en kommune med sprengt hallkapasitet.
Helsedirektoratet
har nylig laget en interessant kalkulator som viser effektene av fysisk
aktivitet. Et barn som går fra en inaktiv livsstil til en “delvis
aktiv” livsstil (omtrent 5–20 minutters daglig lett eller litt anstrengende
aktivitet), beregnes å skaffe seg hele 7,69 ekstra friske leveår! En
sykehjemsplass koster rundt 1,5 millioner kroner per år. Ved at dette barnet
etablerer gode aktivitetsvaner tidlig så vil kommunen altså kunne spare 11,5
millioner sykehjemskroner totalt. Fire barn som tar riktig veivalg, har dermed
dekt inn hele det årlige estimerte innsparingsbehovet på lang sikt.
Vi trenger heldigvis ikke
vente så lenge for å få effekt av dagens valg. Som mange vet har Drammen
utfordringer med ungdomskriminalitet. Noe av dette skyldes et mangelfullt
fritids- og oppveksttilbud, som er særlig viktig for barn og unge fra dårlige
levekår. Og verre blir det hvis mer forsvinner.
Hva ungdomskriminalitet
koster alt i alt er vanskelig å beregne, men
en institusjonsplass for de mest krevende ungdommene kostet i 2022 mer enn 4,5
millioner i året - per ungdom. Totalkostnaden iberegnet alle andre
ressurser og skadevirkninger er mye høyere, men det gir et bilde på hvor dyrt
ungdomskriminalitet er for samfunnet.
Her utgjør idrettslag,
kulturliv, annen frivillighet og prosjekter som Aktive Lokalsamfunn den aller
viktigste frontlinjen for å hindre nyrekruttering. Hvis vi derimot legger ned
skoler og arenaene de tilbyr for øving og fremføring, så svekker vi denne forebyggende
barrieren betydelig.
Og vi kan gå enda nærmere i
tid: Formuesutvikling før og etter skolenedleggelse. Før nedleggelsen av Berger
skole i 2014 ble det solgt villaer med sjøutsikt og skolen som nærmeste nabo på
Bergeråsen for mange millioner. Nå legges de samme husene ut for ned mot 2
millioner. Nedleggelse av skoler vil gi kollektiv inndragning av formue i en
hel skolekrets. Eiendomsbransjen
er allerede i gang med å estimere negative effekter for det lokale
boligmarkedet.
I samfunnsøkonomien sprer
negativ formuesutvikling seg videre til redusert kjøpekraft og
investeringsvilje, som igjen forplanter seg til næringslivet i form av lavere
sysselsetting og investeringer og lavere skatteinntekter tilbake til det
offentlige.
Og det aller korteste
perspektivet for kommunenøkonomiens del: alle innbyggertilskudd og
skatteinntekter som Drammen vil miste fra foreldre som flytter ut av
skolekretsene hvor det ikke lenger er en skole. Som igjen vil medføre behov for
nye kuttrunder.
Vår påstand er at det er dypt uansvarlig å
regne på hva det koster å legge ned en skole, før du har tatt
fremtidsregnskapet. En bedrift ville aldri gjort det, og da er det heller ingen
grunn til at Drammen kommune skal ha et nærsynt og korttenkt økonomisk
perspektiv
Av
Herman Ekle Lund
Drammen Venstre