MENINGER: Inger Halvorsen Formo
Danvikbeboer
Bedre undervisning med skolenedleggelse?
MENINGER: Onsdag 9. oktober etterlyser politisk kommentator i DRM24,
Tom Berntzen, mot og vilje hos politikerne når spørsmålet om skolenedleggelse
skal avgjøres. Dette kan ikke styres av følelser og bannere, som Berntzen til
nå mener har preget skoledebatten. Faktagrunnlaget som kommunen har lagt fram
hevder Berntzen er solid, og «det er ingen som diskuterer innholdet i
drammensskolen og hvilke ressurser som trengs der. Glemt er tydeligvis
sammenhengen mellom kvaliteten på innholdet i skolen og den økende
ungdomskriminalitet i Drammen. Glemt er også ønsket om flere lærerkrefter og
miljøarbeider i drammensskolen.» Dette klarer jeg ikke å la stå uimotsagt.
Før jeg skriver videre, må vi ha noen ting på det rene. Jeg
er lærer, og har jobbet i yrket i over 20 år. Jeg er også organisert i
Utdanningsforbundet. Men jeg har aldri jobbet i Drammensskolen, jeg er lektor
og jobber på en videregående skole i et annet fylke. Dette leserinnlegget
skriver jeg som Danvikbeboer og drammenser. Verken min arbeidsgiver eller
Utdanningsforbundet har noe med denne teksten å gjøre.
Berntzen og jeg er enig i to ting. For det første at
innholdet i skolen er viktig, for det andre at forslaget om skolenedleggelse i
Drammen kommune har satt sinnene i kok. På Drammens tidendes skoledebatt
tirsdag 8. oktober så byen et engasjement vi knapt har sett før.
Men vi er dypt uenige i at debatten og engasjementet ikke
dreier seg om innholdet i skolen. På debatten tirsdag løftet både Skolenes landsforbund
og Utdanningsforbundet fram det faktum at skolesektoren i Drammen er skrapet
for ressurser. Det er ikke mer å ta av, Drammensskolen driftes allerede på et minimum.
Det vi med bannere, fakler og tårer selvfølgelig bekymrer
oss for er – vil skolenedleggelsene være positiv for en allerede presset drammensskole?
Jeg har mine tvil.
Det er ingen automatikk i at sammenslåing av skoler er det beste pedagogiske alternativet, og det er heller ikke gitt at undervisningstilbudet blir bedre for elevene
Kommer det til å være grupperom nok for de barna som trenger
det når skolene slås sammen, og vi får fullstappa skoler med høye elevtall?
Kommer klassestørrelsene til å holdes på samme nivå som nå? Vil lærertettheten
og voksentettheten endelig bli bedre? Og hva med undervisningsrommene – på enkelte
skoler blir det jo etter hvert behov for å sette opp brakker. Siden når ble
brakker (for det fjonge ordet «paviljonger» lurer ingen) bedre enn skolebygg?
Det minste vi kan forvente av et så inngripende tiltak som å
legge ned skoler, er at undervisningstilbudet blir bedre for barna, ikke verre.
At det endelig blir nok helsesykepleiere, nok assistenter og nok grupperom i
Drammensskolen. At uteområdene endelig blir så store som forskriftene sier de
skal være på alle skoler. At det blir klassestørrelser som er håndterlige for faglærere,
at det blir tid nok til å følge opp enkelteleven for kontaktlærere, og at det
blir ressurser nok til elever som har individuell opplæringsplan. Mye av dette
er, som Berntzen skriver, allerede mangelvare i Drammensskolen. Nå skal mange
av elevene i kommunen miste nærskolen sin attpå.
Når skoler legges ned og elevene blir fordelt på andre
skoler, blir som regel plassen mindre, klassene større, lærerne og assistentene
per elev færre. Er det ikke sannsynlig å tro at det samme vil skje i Drammen
også, og at den økonomiske vinninga går opp i spinninga?
Det er ingen automatikk i at sammenslåing av skoler er det
beste pedagogiske alternativet, og det er heller ikke gitt at
undervisningstilbudet blir bedre for elevene. Kan politikerne love barna et
bedre undervisningstilbud, kan de garantere nok trygge voksne, nok tid, nok
kompetente lærere, nok ressurser for tilrettelegging og oppfølging, nok plass
etter eventuelle skolenedleggelser?
Hvem vinner egentlig på at skolene legges ned? Jeg tror
neppe det er barna våre. Derfor går jeg i fakkeltog og demonstrasjonstog, jeg
har banner i hånda og gråten i halsen. Kunnskap er makt og ungene våre er
framtida. Gi dem muligheten til å gå på en god skole og skape et Drammen det er
godt å leve i, også for fremtidige generasjoner.
Av
Inger Halvorsen Formo
Danvikbeboer