Vegvesenet slår på Fjordby-bremsene
Statens vegvesen mener dagens E134 via Amtmannsvingen ikke tåler trafikken til en ny fjordby og vil trå på bremsene i påvente av ny E134 til Viker i Lierbakkene.
LIER: Lier kommune, grunneiere og utbyggere har heiet på
Fjordbyen lenge. I fjor ble forslag til overordnede planer levert Lier kommune
og smilene bredte seg i vide kretser. Med eget kontor og egen Fjordbylos ble
det gjennomført en særdeles ekspeditt kommunal saksbehandling.
Drammen
ønsker også Fjordbyen i hovedsak alt vel og legger opp til tilsvarende smidig
behandling så lenge det ikke legger kjelker i veien for egne prosjekter og
byutvikling.
Klappet igjennom
Den første av en rekke etapper for Fjordbyplanenes ferd
gjennom den offentlige utrednings- og -beslutningsprosess, ble gjennomført i
Lier formannskap 16. mars. Der ble prosjektet klappet igjennom med noen få
og små symbolske merknader for markering av politiske ytterpunkter.
Nå er forslaget til planer sendt ut på offentlig høring, der berørte offentlige og private
parter inviteres til å komme med innspill.
Lier kommunes mål var og er å
sluttbehandle den delen av planprosessen i løpet av dette året, det vil si i
inneværende kommunestyreperiode.
Nullvekstmål = NEI til trafikk
Men begeistringen over prosjektet, fremdriften og hva
det medfører av konsekvenser er ikke like stor i alle kretser. Statens Vegvesen
har tidligere signalisert at de ikke ønsker økt trafikk inn og ut av Fjordbyen
i øst til E134, en velkjent og beryktet køstrekning i rushtidene.
Fristen for
innsigelser er ikke ute, men det vil være svært overraskende hvis den IKKE
kommer.
Det ligger
mange føringer for Statens Vegvesens vurdering og holdninger til utvikling av
landets veier og trafikk. Den gjeldende grunntanke nå, gitt gjennom politisk
styring, er målet om nullvekst. Utslipp, støy og andre negative faktorer skal
bremses og aller helst reverseres. Det tenkes oppnådd gjennom blant annet å begrense
biltrafikken, og ikke uten videre åpne for prosjekter som utløser mer
biltrafikk. Eller kan komme til å gjøre det.
Ny E134 javel, men når….
Fjordbyens byvisjoner med tusenvis av nye boliger og arbeidsplasser har
utløst alarmen i Staten Vegvesen med bakgrunn i nullvekstmålene. I øst vil
Fjordbyen måtte kobles til dagens E134 ved Gilhus/Amtmannsvingen, rett sør for
jernbanelinjen. En vei som i dag er i grenseland for hva den tåler av
belastning.
Det skal imidlertid bygges ny E134 i tunnel mellom Dagslet/Asker og E18
Viker/Lier som vil reduseres trafikken via Gilhus/Amtmannsvingen. Men når den
bygges og når den står ferdig er foreløpig ganske usikkert.
Fjordbyprosjektet legger opp til en gradvis utvikling og argumenterer
for at når utbyggingen kommer i gang for alvor vil ny E134 stå klar og redusere
trafikken på dagens E134 betraktelig. Men Statens Vegvesen vil vente å se om og hvordan den
veiløsningen vil påvirke trafikken i praksis, før de gir grønt lys for utbygging
av Fjordbyen. Selv om det trolig blir landets grønneste by.
De stiller
spørsmålstegn ved hvor stor andel at fjordbyboerne som vil bli sykehusansatte og
andre som vil gå, sykle eller bruke lokal kollektivtransport i betydelig grad
internt i Fjordbyen.
Opp på politisk nivå
Mange har sett denne problemstillingen komme og har
diskutert flere veier framover for å holde trykket og framdriften oppe for
prosjektet. Statens Vegvesen er underlagt politisk styring, og kan instruere
etaten om å trekke innsigelsene eller gå for kompromissløsninger. Det skjedde
senest da ny E134-trasé Dagslet-Lier ble omdirigert fra ytre del av Lier til
Viker i Lierbakkene.
Denne
drakampen om veiløsninger og fremdrift er allerede i gang og vil pågå lenge. På
mange plan, både offentlig og i kulissene. Veibyråkratene vil uansett kunne
henvise til at de har fulgt opp nullvekstintensjonen – og nøkkelpolitikere vil
kunne fremstå som pragmatiske problemløsere.