
MENINGER: Sajid Mukhtar
Gruppeleder for Partiet Sentrum i Drammen
Når alle må være enige – er det fortsatt rom for mangfold?
MENINGER: Debatten om regnbueflagget og Pride-markeringen
i skolen har i Drammen utviklet seg til en årlig øvelse i polarisering. Tonen
blir hardere, og mange opplever at det ikke finnes rom for nyanserte stemmer
eller åpne spørsmål. Jeg har til nå valgt å være stille i denne debatten. Ikke
fordi jeg mangler engasjement for inkludering og likeverd – men fordi det høye
konfliktnivået ofte skyver bort dem som ønsker en respektfull samtale.
Men stillhet er ikke alltid svaret. Spesielt
ikke nå, når mange foreldre vurderer å holde barna sine borte fra skolen under
mangfoldsuken. Det er en utvikling vi bør ta på alvor. Ikke fordi vi skal gi
etter for press, men fordi vi må spørre: Er det virkelig inkludering hvis barn
holdes hjemme og fellesskapet svekkes?
Jeg forstår godt at skolesjef Thomas Larsen Sola
og kommunen ønsker å løfte frem likeverd og inkludering. Det er verdier jeg
deler. Men når hensikten pakkes inn i en praksis som mange ikke opplever som
inkluderende, oppstår det et problem.
Flere foreldre har varslet at barna holdes
hjemme. Det er ikke nødvendigvis et uttrykk for motstand mot mangfold, men en
reaksjon på følelsen av å ikke bli hørt – og på at det ikke finnes rom for å
være uenig uten å bli stemplet. Når dette skjer, rammes også barna – de vi
ønsker å inkludere. Da blir ikke mangfoldsuken et symbol på fellesskap, men på
utenforskap.
I år skal alle skoler i Drammen følge samme
opplegg: Felles flaggdag, samlinger og ingen fritak. Dette er ønsket av
rektorene, som har bedt om en felles praksis. Men hvorfor føler ikke skolene
seg trygge nok til å finne egne løsninger?
I mange andre kommuner får skolene velge hvordan
de markerer mangfold – tilpasset sitt lokalmiljø. Det er fullt mulig å vise
støtte til mangfold uten at alle gjør det på samme måte, samtidig og med samme
uttrykk. Når vi definerer alt sentralt, mister vi det som gjør mangfold ekte.
Et viktig stridspunkt handler om hva
regnbueflagget betyr. For noen er det et symbol på kjærlighet og åpenhet. For
andre er det knyttet til bestemte organisasjoner eller ideologier. Noen ser det
som inkluderende, andre som politisk.
Alle disse tolkningene finnes i samfunnet – og
bør også få plass i skolen. Å gi flagget én offisiell definisjon og forvente at
alle slutter seg til den, er ikke forenlig med mangfold. Symboler betyr
forskjellige ting for forskjellige mennesker – det må vi anerkjenne.
Mitt utgangspunkt er klart: Skolen skal være en
friarena – et sted for læring og trygghet, ikke en slagmark for verdikamp.
Barna våre skal lære om hverandre i trygge omgivelser, ikke presses inn i
voksnes kulturkonflikter.
Å møte ulikhet med respekt betyr også å
anerkjenne at noen har andre verdier. Det er ikke et hinder for inkludering –
det er selve fundamentet for mangfold.
Et mulig kompromiss er å tilby et alternativt
opplegg under markeringen – et trygt rom der barn som ellers ville blitt holdt
hjemme, kan delta i refleksjon og læring, uten å bli påtvunget symbolbruk de
ikke identifiserer seg med.
Slik kan foreldre kjenne seg trygge på at barna
fortsatt er inkludert – på en måte som respekterer familiens overbevisning.
Barna får møte ulike perspektiver og lære i et fellesskap. Det ville være
mangfold i praksis – ikke bare i ord.
Til slutt: Jeg ønsker ikke å ta fra noen retten
til å feire, markere eller flagge. Men jeg ber om at vi også gir plass til å
være forskjellig – også i skolen. Et samfunn som verdsetter mangfold, må tåle
ulike ståsteder og flere måter å delta på.
Vi kan få en mangfoldsuke som bygger tillit og
fellesskap – ikke murer. Men da må vi slutte å tvinge alle inn i samme form.
Av
Sajid Mukhtar
Gruppeleder for Partiet Sentrum i Drammen