Hvor frekk går det an å være i skoledebatten?
KOMMENTAR: «Å ha frekkhetens nådegave» betyr ifølge Norsk Akademisk
ordbok å være i overkant frekk. Jeg kan ikke unnlate å tenke på dette ordtaket
når jeg leser i DT at både Bane Nor og Drammens eiendomsmeglere blir brukt,
eller lar seg bruke, (jeg vet ikke) i den opphetede
debatten om eventuelle forandringer av skolekretser i Drammen.
Bane Nor har gjennom flere år vært i klinsj med både
administrasjonen i kommunen og politikerne når det gjelder blant annet
utbyggingen på Sundland (togparkeringen) og utbyggingen av spor i forbindelse
med den nye bybrua. Kommunepolitikerne har flere ganger følt seg regelrett
overkjørt av den store statlige kolossen av en bedrift. At Bane Nor selv hevder
at de også tar på seg et samfunnsansvar, har ikke vært et fremtredende
trekk ved organisasjonens fremferd i Drammen.
Bane Nor blir Drammens største kommersielle og mektigste
eiendomsutvikler i årene fremover. Deres oppgave er å tjene mest mulig penger
på de mange prosjektene de vil være involvert i byen i, og de har ikke
til nå i Drammen vist stor forståelse for at det er byens politikere som til
slutt skal bestemme utviklingen.
Disse er med respekt å melde ikke den første gruppen «eksperter» jeg ville ha hørt på når det gjelder en helhetlig utvikling av Drammen kommune
Det samme gjelder når byens eiendomsmeglere plutselig kaster
seg inn i kampen om utvikling av Drammensskolene. En yrkesgruppe som
utelukkende har til oppgave å skaffe sine klienter høyest mulig pris på boliger
og næringsareal, er med respekt å melde ikke den første gruppen «eksperter» jeg
ville ha hørt på når det gjelder en helhetlig utvikling av Drammen kommune.
Det merkelige ved begge disse utspillene er at hverken Bane
Nors ledere eller eiendomsmeglerne i Drammen tar innover seg den bekmørke
økonomiske situasjonen kommunen er i. At Bane Nor med den store mektige
staten i ryggen ikke tenker på hvordan Drammen kommunes økonomiske problemer
skal løses, er knapt overraskende, men likevel illevarslende. Verre er det at
de tvers igjennom kommersielle eiendomsmeglerne i sine kommentarer ikke er i
nærheten av komme opp med forslag til løsninger på Drammens økonomiske problemer.
Dersom dette er et signal om hvordan næringslivet og fremstående meningsbærer i
Drammen ønsker å delta i viktige samfunnsdebatter på, må jeg si situasjonen
ikke akkurat oser av ansvarlighet. Populisme, fornektelse av den økonomiske
virkeligheten og fordekte agendaer, er etter min mening heller riktige ord.
Jeg har stor forståelse for at foreldre og andre nærstående
til barn i ulike deler av Drammen ønsker å kjempe for sine skoler. Likevel blir
det noe meningsløst for meg når de samme personene overhodet ikke kommer opp
med et eneste forslag til løsninger på problemet. Alt jeg har sett til nå vil
snarer øke utgiftene. Det er greit både med tårer og bannere, men litt
edruelighet og fakta om den økonomiske situasjonen må også være på plass.
Spørsmålet er hvor disse pengene skal tas fra dersom det ikke skal gjøres noe med skolestrukturen
Som kommentator og observatør i drammenspolitikken, har jeg
ingen mening om hvilken av de skolene som står på kommunaldirektørens liste
over skoler som kan legges ned, eller hvilke grenser de enkelte skolekretsene i
Drammen skal ha. Den analysen jeg gjør både av den økonomiske situasjonen for
kommunen i dag, og de framskrivningen som er gjort, gir et klart og tydelig
resultat. Drammen kommunes økonomi er ikke det vi kaller bærekraftig. Kommunen
blør penger og noe må gjøres. Dessverre er det vanskelig å se at skolesektoren
helt kan skjermes.
De faktiske forhold er at det i drammensskolene i dag står
1650 ledige pulter. Frem mot 2036 vil nedgangen i antall elever, etter de tallene som foreligger per nå, stige med ytterligere vel 1300 elever.
Skolene blir finansiert av staten med cirka 100.000 kroner pr.
elev, og kommunaldirektøren har regnet ut at kommunen dermed vil få cirka 122
millioner kroner mindre i tilskudd fra staten i den perioden.
Spørsmålet er hvor disse pengene skal tas fra dersom det
ikke skal gjøres noe med skolestrukturen.
Skal pengene tas fra brøyting om vinteren, fra eldreomsorgen, fra kulturvirksomheten/idretten eller fra vei og miljøarbeidet osv. osv.?
Sektorer som alle i dag roper på mer penger. Dette bør opplagt etter denne
kommentators mening være viktige momenter som også må tas med i en redelig
diskusjon om skolesektorens plass i Drammen kommune. Uansett hvor vondt det er.
At Drammen ikke er alene i kommune-Norge om å ha store
økonomiske problemer, er ingen trøst .
At det kommer noe mer penger fra Staten til kommunene i
salderingen av budsjettet før jul, vil på langt nær være nok til å unngå store
innsparinger i årets og neste års budsjetter i Drammen kommune.
Selv om kommunalministeren varsler mer penger til kommunene
i desember, kommer han ikke til å være noen snill julenisse som løser store
problemer. At KS (Kommunenes Sentralorganisasjon) har regnet ut at
kommunene i Norge er underfinansiert med 10 milliarder kroner, viser at det må «hard lut til» også i Drammen i årene fremover.