
- Her kommer den neste MG-suksessen
– MGS5 blir den nye bestselgeren her. Vi har store forventninger til den nye modellen, og har tro på salgstall helt på nivå med forgjengeren, MG ZS EV, sier Stein Grøndal i Grøndal Bilbutikken.
DRAMMEN: Den nye modellen fra MG overtar altså etter merkets største suksess her i landet så langt – ZS EV. Det blir nesten litt «hoppe etter Wirkola» for nykommeren, for ZS EV er det registrert over 10.000 biler av siden starten i 2020. Da tok denne kompakte SUV-en av som en rakett, med priser som fikk øyebrynene opp i hårfestet på de fleste!
7 år garanti
Stein Grøndal kan bekrefte at prisen vil være
en knallsterk konkurransefordel også for den nye modellen, som er atskillig
større enn forgjengeren.
– MGS5 starter på 289.900 kroner for Comfort
med 49 kWt batteri. Vi regner imidlertid med å selge flest av den mest
påkostede versjonen, Luxury Long Range med det største batteriet, som har en
prislapp på 349.900 kroner. Dette er en svært velutstyrt bil, og den har en
rekkevidde på gode 480 km WLTP, forteller han, og legger til at MGs
garantivilkår også er en sterk konkurransefaktor.
– Ja, vi opplever hele tiden at folk blir
positivt overrasket over garanti på 7 år eller 150.000 kilometer, sier han.

Sterk merkevare
– Forventningene er altså store?
– Absolutt! Vi tror vi får like stor suksess
med S5 som vi i sin tid hadde med ZS EV. Et viktig poeng her er at vi har en
stor gruppe ZS-eiere som nå vil fornye seg med en mer moderne bil med atskillig
mer plass til både passasjerer og bagasje, legger han til.
– Nykommeren går opp et segment i størrelse og
konkurrerer med modeller som for eksempel Ford Explorer og VW ID.4, sier han.
– Hva har bilen å by på ellers – ut over en
svært hyggelig pris?
– Etter å ha jobbet med merket noen år, ser vi
at produktkvaliteten er god. Dessuten er MG en svært sterk merkevare, med
solide røtter i engelsk sportsbil-tradisjon, sier Stein Grøndal.
Modellbredde
Grøndal Bilbutikken representerer i dag MG og
Subaru som nybilmerker, etter ni år som Ford-forhandler i tillegg.
– MG har vært en skikkelig lykkepille for oss,
etter at vi startet med merket i 2020 – med forventninger om å klare seks nye
biler i måneden. Så kom ZS, og det tok helt av.
Noe av det gode med MG er modellbredden, for
rett etter ZS kom Marvel R som også solgte meget bra – og deretter fulgte den
nye volum-suksessen MG4. Et nytt høydepunkt for merket var lanseringen av
image-lokomotivet Cyberster, den lekre roadster-modellen som knytter sammen
fortidens tradisjoner med nåtidens teknologi på en elegant måte, sier Stein
Grøndal, som, forventer å selge rundt 120 MG S5 i løpet av året.

Fysiske knapper
MGS5 kommer med to batterialternativer, 49 kWt
og 64 kWt. Rekkevidde WLTP er henholdsvis 340 eller 480 km. To utstyrsnivåer
blir tilbudt – Comfort eller Luxury. Alle modeller har bakhjulsdrift. Baksetet
er nedfellbart 60/40, og bagasjerommet tar 453 liter, noe som øker til 1.441
liter når baksetet er nedfelt. Rommet har variabelt gulv, kroker, nettinglommer
og festeringer. Luxury har dessuten elektrisk bakluke.
Bortsett fra berøringsskjermen på 12,8 tommer
finnes det også fysiske knapper for styring av eksempelvis volumkontroll og
klimaanlegg. Til utstyret hører blant annet trådløs telefonlader, seksveis
justerbart førersete og fireveis passasjersete foran. Med Luxury får man også
oppvarmet sete, oppvarmbart ratt og mulighet for justerbar korsryggstøtte.
0-100 på 6,3 sekunder
Med iSmart kan flere funksjoner styres fra
mobiltelefon, for eksempel låsing, gjenfinning på parkeringsplass,
innetemperatur, gjenværende rekkevidde, dekktrykk mm.
Det er trådløs tilkobling av Apple CarPlay og
Android Auto, og populære apper som YouTube, Spotify og TikTok er integrert.
Det er selvsagt god dekning også av
førerassistansesystemer som kollisjonsvarsling, filholder, adaptiv cruise
kontroll, automatisk nødbrems og blindsonevarsler.
Med den største batteripakken har bilen en
effekt på 170 kW, noe som tilsvarer ca. 230 hk. Dreiemoment er 350 Nm, og dette
gir en akselerasjonstid fra null til hundre på bare 6,3 sekunder. Fem kjøremodi
står til disposisjon: Normal, Sport, Comfort, Snow og Custom.
Maksimal effekt for DC-lading er 120 kW for 49
kWt-batteriet, og 139 kW for det største batteriet. I praksis betyr dette
lading fra 10 til 80 prosent på mindre enn en halv time under gunstige forhold.