NØKKELMODELL: Bjørn Haugen (t.v.) og Anders Grøndal er strålende fornøyd med salgsstarten for MG ZS EV.

Nytt bilmerke ble salgsvinner: - MG har vært en viktig vitamininnsprøytning

MG har blitt et viktig merke for Grøndal Bilbutikken etter at de to første MG ZS EV Luxury ble levert mot slutten av februar. Senere har nye MG-er trillet ut fra forhandleren på Gulskogen i jevnt tempo.

Publisert Sist oppdatert

GULSKOGEN: - Vi har budsjettert med å selge 70-80 slike biler i år, men med den salgstakten og interessen vi ser nå, regner jeg med at vi kan passere 100, sier en fornøyd Stein Grøndal til DRM24.

For Ford- og Subaru-forhandleren har de kinesiske elbilene kommet nesten som manna fra himmelen i en periode med relativt lave salgstall for både Ford og Subaru personbiler. 

Samtidig har pandemien også forsinket Fords mye omtalte nye elbil Mustang Mach-e, og da passet ankomsten til MG ZS ekstra godt for Grøndal Bilbutikken. Ikke bare er det en elbil, det er dessuten en SUV med god plass – og til en pris som udiskutabelt er svært gunstig.

- Ingen tvil om at MG betyr en viktig vitamininnsprøytning for oss nå. Den kom også på et veldig gunstig tidspunkt, fastslår Stein Grøndal.

- Vi har hatt en del erfaring med elbiler tidligere, så dermed hadde vi allerede en del basiskunnskap. Allerede i 2011 hadde vi Citroën e-Zero på programmet, og senere kom Ford Focus Electric, som vi lyktes godt med. Den store volumselgeren har vi likevel manglet, men det retter MG ZS EV på nå, legger han til.

LES OGSÅ: Tradisjonsrikt bilmerke gjør comeback i Drammen

Sterkt varemerke

Ved utgangen av mai hadde forhandleren levert 21 nye MG ZS EV siden starten i februar, og i ordreboka ligger det mange flere og venter på levering. 

- MG er et sterkt varemerke, og er et tradisjonsrikt bilmerke som veldig mange kjenner godt til. Dette gir oss en ekstra fordel. Samtidig er produsenten – kinesiske SAIC – en av verdens store bilprodusenter, med en årsproduksjon rundt 7 millioner biler, forteller Stein Grøndal videre.

- MG ZS har blitt veldig godt mottatt, bekrefter salgssjef Bjørn Haugen.

- Det er en SUV med stort bagasjerom og god plass, og til en pris som gir veldig mye bil for pengene. Det folk blir mest overrasket over, er nettopp prisen og størrelsen og at bilen er så godt utstyrt, legger han til.

Satser på toppmodellen

MG ZS EV er 4,31 m lang og 1,81 m bred. Høyden er 1,64 m, og akselavstanden 2,59 m. Bilen har en effekt på 143 hk, og akselererer 0-100 km/t på 8,2 sekunder. Bagasjerommet tar 448 liter. Med batteri på 44,5 kWh er rekkevidden oppgitt til 263 km WLTP. På hurtiglader (DC) tar det 40 minutter å nå 80 prosent batterikapasitet. Energiforbruket er oppgitt til 186 Wh/km.

- Hva har MG betydd for Grøndal Bilbutikken?

- Mye. Vi har fått en vinner som selger godt, og som vi kan levere raskt, mens vi venter på Ford Mustang Mach-e der vi allerede har en stor ordrereserve. Vi har dessuten sikret oss at vi har MG-biler til gammel pris hele sommeren, sier Stein Grøndal til slutt.

VW tilbake på toppen

Mai ble måneden da VW var tilbake på toppen av listen over nyregistreringer fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV). Hele 70 av 286 nye biler i vårt distrikt – eller 24,5 prosent – var VW.

Toyota noterte 41 biler (14,3 prosent) på andre plass, og Hyundai leverte en knallsterk måned med 32 biler (11,3 prosent).

Listen videre:

4.   Audi - 29 biler – 10,1%
5.   Mercedes-Benz - 16 biler – 5,6%
6.   Skoda - 15 biler – 5,2%
7.   Volvo - 14 biler - 4,9%
8.   BMW - 12 biler – 4,2%
9.   Nissan - 10 biler – 3,5%
10. Mazda - 6 biler - 2,1%
11. Kia - 5 biler – 1,7%
11. Mitsubishi - 5 biler – 1,7%
11. Ford - 5 biler – 1,7%
14. Suzuki - 4 biler – 1,4%
14. MG - 4 biler – 1,4%

Passat ble bestselgeren

Siste måned var det VW Passat flest kunder hentet ny bil av – og samtlige 33 (11,5 prosent markedsandel) var ladbar hybrid. Verdt å merke seg er at Audi e-tron holder koken bra ennå, og delte andreplassen med Hyundai Kona, begge med 26 nyregistreringer og 9,1 prosent andel.

VW Golf kom på 4. plass med 22 biler – og alle disse var e-Golf. Toyotas sterke måned var godt synlig med hele tre modeller på topp 10 – og nok en Toyota på 11. plass!

Slik ser listen ut videre:

5.   Toyota Prius - 12 biler – 4,2%
6.   Skoda Octavia - 10 biler – 3,5%
6.   Toyota C-HR - 10 biler – 3,5%
8.   Toyota Corolla - 8 biler – 2,8%
8.   Nissan Leaf - 8 biler – 2,8%
10. Volvo XC60 - 7 biler – 2,4%
11. Toyota Rav4 - 6 biler – 2,1%
11. Volkswagen T-Roc - 6 biler – 2,1%
11. BMW X3 - 6 biler – 2,1%

Færre elbiler – flere ladbare hybrider

Også i mai måned fortsatte de ladbare hybridene å øke sin andel av markedet. Fra 22,7 prosent i april, ble andelen i mai hele 27,3 prosent. Samtidig gikk elbilenes andel ned fra 43,7 prosent i april til 38,1 prosent siste måned.

Toyotas solide mai ga fullhybridene 15,4 prosent av markedet i mai (april: 5,9 prosent).

At ladbare hybrider tar andeler fra elbilene har flere årsaker. Et viktig poeng for mange er at denne løsningen gir det beste fra begge verdener: Man kan kjøre utslippsfritt lokalt og i byen, samtidig som man kan kjøre på langtur bekymringsfritt – ingen rekkeviddeangst, ingen ekstra behov for planlegging av ladestopp underveis.

Det som har satt mest fart på sakene er nok likevel det raskt økende tilbudet av ladbare hybrider med mer enn 50 km el-rekkevidde – og dermed avgiftsfritak som gir interessante priser. Her er eksemplene mange - ingen nevnt, ingen glemt.

LES FLERE NÆRINGSLIVSNYHETER HER

Ladekontakten sitter bak grillen.
- Vi har valgt å satse på toppmodellen Luxury, som har en prislapp pålydende 259.900 kroner. Da er det meste av utstyr på plass, som for eksempel panorama soltak, ryggekamera med dynamiske hjelpelinjer, el.justerbart førersete, tre kjøremoduser og regenerativ bremsing. Listen over førerassistansesystemer er lang, og omfatter blant annet adaptiv cruise kontroll, blindsonevarsler, ryggevarsler og filskiftvarsler, forteller Haugen.
Hyundai hadde en knallsterk mai måned med sin Kona el.
VW er tilbake på toppen av markedet, mye takket være plug-in utgaven av Passat.
Toyota tredoblet sin markedsandel fra drøyt 5 prosent i april til over 15 prosent i mai.
Powered by Labrador CMS