MG nå: Lynrask roadster og praktisk ladbar hybrid
I den andre enden av skalaen byr forhandleren på enda en nyhet – en ladbar hybrid med 100 kilometer elektrisk rekkevidde.
DRAMMEN: Etter å ha vært MG Rover-forhandler i perioden 2003 – 2007, gjorde
Grøndal Bilbutikken comeback som MG-forhandler i 2020 - og fikk en pangstart.
– Det har gått riktig bra, ja, bekrefter Anders Grøndal til
DRM24.
– Vi budsjetterte med 4-5 MG ZS EV i måneden den første tiden, men
det ble 30! Vi trodde nesten ikke våre egne øyne, men så jo at en fantastisk
pris ga solid drahjelp. Når bilen i tillegg hadde bra design og gode
bruksegenskaper, var det nok ikke så rart likevel at mange slo til på tilbudet,
legger han til.
MG4
I løpet av få år har MG hatt en svært positiv utvikling på det
norske markedet, og har plassert seg solid blant landets større bilimportører.
Hittil i år ligger merket på 10. plass på statistikken, én enkelt bil bak Audi
på 9. plass.
Bestselgeren er for tiden prisgunstige og lettkjørte MG4, som er
på 11. plass på registreringsstatistikken fra Opplysningsrådet for Veitrafikken
(OFV) hittil i år. Også ZS EV og Marvel R en bil selger fortsatt jevnt og trutt,
forteller Grøndal.
Design og ytelser
Nå er altså den rålekre roadstermodellen Cyberster et svært
iøynefallende blikkfang i salgslokalet på Gulskogen.
– Dette er en jubileumsmodell som er utviklet i forbindelse med
MGs 100-års feiring, forteller han videre.
– Cyberster er en sportsbil som byr på et fantastisk design, og
med ytelser som står godt til det tøffe utseendet. Dette er virkelig et godt
alternativ for spesielt interesserte til priser som starter fra 669.900 kroner,
sier Anders Grøndal.
Lynrask: 3,2 sekunder
– Her blir det vel neppe særlig høye salgstall?
– Nei, Cyberster er så klart en nisjemodell, og vi er positivt
overrasket over at vi allerede har solgt de to første bilene av modellen. Flere
andre vurderer også bilen, og alt tyder på at vi vil selge flere biler av denne
enn vi først trodde – veldig moro at interessen er så stor. MG viser her at nå
finnes det også virkelig morsomme elbiler, fastslår han videre.
Tallene bekrefter dette. Med 375 kW (502 hk) klarer Cyberster
akselerasjon 0-100 km/t på lynraske 3,2 sekunder, mens toppfarten er oppgitt
til 200 km/t. Bilen har firehjulsdrift, og WLTP rekkevidde er oppgitt til 443
km.
Mellomklasse-SUV: - Vurderer fossil drivlinje
Cyberster er ikke den eneste nyheten fra MG for tiden. Flunkende ny på norske veier er også den ladbare hybriden HS PHEV, en mellomklasse-SUV med 100 kilometer elektrisk rekkevidde og bagasjerom på 507 liter. Med 286 hk blir dette en sprek familiebil. Prisen starter fra 549.900 kroner.
– Men her går vel MG litt mot strømmen?
– Egentlig ikke. Det er fortsatt noen som ikke er helt komfortable
med ren elbil, og som vil ha den friheten til å kjøre når man vil og hvor man
vil uten ladekøer, som en bil med denne teknologien gir, sier Anders Grøndal.
– I dag skal jo de aller fleste ha fullelektrisk bil, men vi
opplever til gjengjeld at de som vil ha ladbar hybrid, er ekstra bestemt på at
det er akkurat slik bil de SKAL ha. Ikke minst har vi merket dette godt etter
ferier med lange turer. Da kommer det flere som igjen vurderer fossil
drivlinje, sier han til slutt.