Salgssjef MG og Subaru i Grøndal Bilbutikken, Bjørn Haugen (t.v.) og daglig leder Stein Grøndal kan glede seg over en fantastisk november måned.

Rekordår for Bilbutikken: – MG-suksessen er som et eventyr!

Elbilen MG ZS EV gikk helt til topps som mest solgte modell på registreringsstatistikken for november i vårt distrikt, viser tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

Publisert Sist oppdatert

GULSKOGEN: – Dette er som et eventyr, sier en storfornøyd forhandler, Stein Grøndal i Grøndal Bilbutikken på Gulskogen.

At et nytt bilmerke får sin eneste modell øverst på statistikken etter å ha vært på markedet bare ni måneder, grenser til det utrolige – men har altså nå skjedd.

– Vi fikk agenturet i februar, og det var ikke så veldig fart i sakene før det løsnet for alvor i juni. Senere har det bare gått oppover, og toppet seg altså nå med 43 nyregistrerte MG i november, sier Grøndal til DRM24.

LES OGSÅ: Nytt bilmerke ble salgsvinner: - MG har vært en viktig vitamininnsprøytning

Jungeltelegrafen

– Hva er årsaken til denne suksessen?

– Jeg tror jungeltelegrafen har solgt flest biler for oss. Det virker som om mye av nøkkelen ligger i at fornøyde kunder har anbefalt bilen til andre. Så tror vi også at produktet er veldig riktig. Elbil er tidsriktig, og når man så får en SUV med bra design til en svært gunstig pris, blir dette en oppskrift som treffer mange bilkjøpere hjemme for tiden. Vi opplever også at mange synes det er fint at vi holder oss til en nettopris, som er lik for alle. Dette gjør jo at alt blir veldig oversiktlig og ryddig.

– Hvor viktig har MG-fulltrefferen vært for dere?

– Når vi har solgt 145 biler på så kort tid, forteller vel det alt om hvor viktig MG-agenturet har blitt for oss. Med den lave nettoprisen syntes vi nok i starten at marginene for oss som forhandler var små, men det blir en litt annen sak når vi selger 20 biler i måneden i stedet for 6, sier han.

LES OGSÅ: Tradisjonsrikt bilmerke gjør comeback i Dramme

Over 50% økning

– Hva er salgsmålet for MG i 2021?

– Vi håper å passere 200 MG ZS EV. 

– Snart kommer ladbar hybrid som dobler modelltilbudet fra MG? 

– Ja, og den gleder vi oss veldig til. Dette blir en litt større bil – også dette en SUV – som faller inn i et veldig populært markedssegment, som gleder seg over fremgang på alle fronter for Grøndal Bilbutikken for tiden.

Pilene peker oppover, med en økning hittil i år på solide 54 prosent.

– Vi har overlevd med biler uten ledning de siste tre årene. Det har vi klart med å selge det vi har – og ikke bare vente på nyheter som skal komme.

Jeg gir stor ros til alle mine dyktige kolleger, som har gjort – og fortsatt gjøre - en kjempejobb. Bedriftens knappe 40 ansatte har vist klart og tydelig hvilket sterkt lag vi er, sier han videre.

– Det har blitt et rart år?

– Ja, det har det virkelig. Hvem skulle ha trodd det vi ser i dag da vi passerte 12. mars? Også vi hadde en dårlig mars måned med blant annet permitteringer, men så tok det av utover våren og forsommeren, og på antall solgte biler ser det ut til at 2020 blir det beste året siden 2004, slutter Stein Grøndal.

LES OGSÅ: Elektrisk Mustang-SUV skaper salgsboom hos Bilbutikken

BMW største merke

Største bilmerke i november ble BMW, med 63 nyregistreringer og en markedsandel på 13,0 prosent. Nærmest fulgte Toyota, med 55 biler og 11,3 prosent. Smått sensasjonelt knep MG tredjeplassen med sine 43 biler og 8,9 prosent.

Lista videre:

4.   Mercedes-Benz, 38 biler – 7,8%
5.   Audi, 32 biler – 6,6%
6.   Volkswagen, 30 biler – 6,2%
7.   Tesla, 26 biler – 5,4%
8.   Volvo, 23 biler – 4,7%
9.   Hyundai, 22 biler – 4,5%
10. Skoda, 21 biler – 4,3%
11. Nissan, 20 biler – 4,1%
12. Peugeot, 17 biler – 3,5%
12. Suzuki, 17 biler – 3,5%
14. Mazda, 12 biler – 2,5%
14. Ford, 12 biler – 2,5%

Klar førsteplass

Med sine 43 biler og 8,9 prosent markedsandel, hentet MG ZS EV en veldig klar førsteplass på modellstatistikken. Audi e-tron – som fortsatt holder høy salgstakt – fulgte nærmest med 30 biler og 6,2 prosent andel. Bare to biler bak kom BMWs bestselger for måneden, X1, med 28 biler og 5,8 prosent.

Lista videre:

4.  Toyota Rav4, 27 biler – 5,6%
5.  Mercedes-Benz EQC, 24 biler – 4,9%
6.  Volkswagen ID.3, 22 biler – 4,5%
7.  Nissan Leaf, 18 biler – 3,7%
7.  Tesla Model 3, 18 biler – 3,7%
7.  Toyota Yaris, 18 biler – 3,7%
10. Volvo XC40, 17 biler – 3,5%
11. Hyundai Kona, 13 biler – 2,7%
12. BMW X2, 10 biler – 2,1%
12. Skoda Citigo, 10 biler – 2,1%
14. BMW 3-serie, 9 biler – 1,9%
14. Suzuki A-Cross, 9 biler – 1,9%
14. Peugeot 2008, 9 biler – 1,9%

Fossilt bunn-nivå

Trenden som bare har forsterket seg I andre halvår fortsetter usvekket. I november var hele 55,3 prosent av alle nyregistrerte personbiler i distriktet rene elbiler, mens solide 27,1 prosent var ladbare hybrider. Fullhybrid (ikke ladbar) holder seg ganske stabilt i andel, med 8,5 prosent i november.

Men når 82,5 prosent av de nye bilene var biler med ladekabel, forteller det sitt særdeles tydelige språk om hvilken retning utviklingen har tatt.

Ser vi på tallene for tradisjonelle fossilbiler, blir det jo understreket til gagns: I november sto bensin- og dieselbiler for beskjedne 9,1 prosent til sammen. Dieselbiler selges jo nesten ikke lenger – 2,7 prosent av nyregistreringene siste måned!

LES MER OM NÆRINGSLIV

BMW var største bilmerke i distriktet i november. Deres bestselger for tiden er SUVen X1.
Volvo kunne notere en 10. plass for populære XC40. Men nå starter for alvor registreringene av el-utgaven!
Powered by Labrador CMS