MDG vil ha nullutslipp-sone i sentrum: - Må ta til fornuften
Bomring er ikke nok: Ønsker forbud mot kjøretøy på fossildrift, og mener at kommunen må få bestemme selv uten innblanding fra staten.
DRAMMEN: MDG vil fremme forslag i Drammen etter valget, og har allerede skaffet seg støtte fra Venstre.
- Vi vil gi alle kommuner mulighet til å bestemme selv, slik at de har muligheten til å prioritere renere luft, mindre utslipp, tryggere skoleveier og høyere livskvalitet i byene, selv om staten ikke vil, sier trioen Cathrin Janøy, Lars Viko Gaupset og Lan Marie Berg til DRM24.
Sistnevnte har tatt turen fra Oslo til Drammen for å fronte saken i forbindelse med valget, og viser til at staten enn så lenge kan nekte kommunene å innføre forbud mot fossildrevne kjøretøy. Nå vil de ha fortgang.
- Dette er et klimatiltak kommunene fortsatt venter på å få lov til å innføre, og som flere andre byer har presset på for å få til, blant annet Oslo og Bergen. Hvordan det ser ut vil kunne variere fra by til by, da det må utredes og gjennomføres på egne premisser, sier MDG's parlamentariske leder.
- Men vi venter altså på lovhjemmel. Regjeringen trekker beina etter seg. Nå er det på tide å ta til fornuften for å skape gode bymiljøer og grønnere byer, sier Berg.
- En plage for innbyggerne
Tripen møter DRM24 i området Tordenskioldsgate/Tollbugata på Strømsø, et område med mange boliger og historisk bebyggelse, men også mye gjennomgangstrafikk, støy, larm og bråk.
- Vi har lyst til å vise frem dette som er en plage for innbyggerne som bor her. Vi ønsker å utrede en nullutslippsone for hele Drammens sentrum, men med utgangspunkt i Strømsø. Barnefamilier har rett på et trygt, helsefremmende og godt oppvekstmiljø for barna, sier MDG's førstekandidat Cathrin Janøy i Drammen.
Hun viser til av halvparten av utslippene i Drammen kommer fra veitrafikken.
- Tiltaket vil bety en hurtigere omstilling til nullutslippkjøretøy, man blir kvitt Co2-utslipp og reduserer støy og gjennomgangstrafikk. Særlig her på Strømsø vil det også ivareta det historiske bygningsmiljøet med mindre forurensning, sier Janøy.
Varebiler og tungtransport først
Partiets 3. kandidat Lars Viko Gaupset forteller at tiltaket med nullutslipp i første omgang vil innføres for varebiler og tungtransport, som står for en betydelig del av utslippene.
- Personbiltrafikken er i stor grad allerede elektrifisert, men vi ser for oss å kunne utvide det til privatbiler når vi får på plass en byvekstavtale med bedre kollektivtilbud i Drammen. Vi ønsker også omlastingsterminaler for transport på mindre kjøretøy inn i bykjernen, sier Gaupset.
MDG-trioen understreker at det naturligvis vil være unntak også i nullutslipp-sonen.
- Det gjelder beboere i området, utrykningskjøretøy, taxier, busser, handicap-kjøretøy og så videre.
Bomring også
DRM24 påpeker at svevestøvet, som en viktig forurensningskilde, ikke er knyttet til fossilbiler, men veitrafikken generelt.
- Derfor må vi også ha bomring som del av en byvekstavtale i Drammen for å redusere biltrafikken. Men nullutslippsone vil også bidra til å redusere biltrafikken generelt og dermed også svevestøvet, sier Gaupset.
Lan Marie Berg ønsker seg parallell prosess lokalt og nasjonalt for å få fortgang i planene, og mener regjeringen ødelegger for lokale klimatiltak.
- Uten at kommunene kutter utslipp klarer ikke regjeringen å nå sine nasjonale mål, sier Berg.