Bompengesjokk i storbyene: Et økonomisk problem for halvparten
- Politikerne har latt bompengene løpe ut av kontroll, er beskjeden fra NAF.
NORGE: Halvparten
av innbyggerne i de fem største byene mener at bompengene er blitt for høye for
deres økonomi. Andelen har økt kraftig på to år, opplyser NAF i en pressemelding.
- Politikerne har latt
bompengene løpe ut av kontroll, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
I Trafikantbarometeret 2023, en ny undersøkelse som Norstat har
gjort for NAF, svarer halvparten av innbyggerne i disse byområdene at
bompengekostnadene er blitt for høye for deres økonomi.
- Politikerne har latt bompengene løpe løpsk,
og det er på overtid å ta tilbake kontrollen. Stadig flere kjenner presset fra
økte bompenger. De kommer på toppen av økte renter og langt dyrere mat, sier
Handagard.
Rødt flagg før lokalvalget
Andelen som svarer at bompengene er for høye
for deres privatøkonomi, har økt 11 prosentpoeng på to år; fra 38 prosent i
2021 til 49 prosent i 2023.
- Disse tallene er et rødt flagg til norske
politikere, sier Handagard.
- Foran høstens valg forventer vi klare svar fra
politikerne om de har tenkt å ta tak i problemet, sier hun.
I 2023 ligger det an til at det kreves inn
rekordhøye 16 milliarder kroner i bompenger. Det er tre milliarder mer enn det
som ble tatt inn i fjor. I dag er det bompenger i 11 byer, på toppen av rundt
50 eksisterende bomstasjoner langs riks- og fylkesveiene.
- Utfordringen for mange er at de økte
bompengene kommer uten at det finnes gode nok alternativer til bilen. Dermed
opplever folk at bompengene er en ekstraskatt på en nødvendig reise, sier
Handagard.
Bergen og Stavanger er verst
Det er spesielt i Stavanger og Bergen at
bompengene skaper størst problemer for folks økonomi. I Stavanger svarer 54
prosent bekreftende på at bompengene er for høye for deres økonomi. I Bergen er
andelen 52 prosent. I Tromsø som fikk bompenger fra nyttår, svarer 50 prosent
det samme. Lavest er andelen i Oslo, med 46 prosent.
Handagard mener at selv om lokalpolitikerne er
med på bompengegaloppen, er det regjeringen som har ansvaret for helheten.
Tiden er nå moden for å finne alternativer til bompenger.
- Regjeringen har sagt de skal utrede
alternativer til bompenger. Det løftet har de fortsatt ikke fulgt opp.
Samferdsel burde vært finansiert over statsbudsjettet slik man gjør med skoler,
sykehus og jernbane, ikke gjennom avgifter, sier Handagard.