MENINGER: Jon Helgheim
Drammen Frp

Byvekstavtale vil kun føre til at du må betale for å stå i samme kø!

MENINGER: I 2023 kom vi oss atter en gang gjennom et lokalvalg der Høyre og Arbeiderpartiet i Drammen lovte å ikke innføre bompenger, og atter en gang ble valgløftene glemt etter valget. Igjen er både Ap og Høyre på banen for å forberede Drammen på å innføre bompenger, eller byvekstavtale som de kaller det. Det er trist at de aldri skal klare å holde seg til valgløftene sine.

Byvekstavtale, eller bompenger som det egentlig er, har blitt løftet frem av politikere, byråkrater og enkelte næringslivsfolk som eneste løsning på Drammens køproblemer og andre trafikale utfordringer. Problemet er bare at dette er en bløff. At enkelte tror det blir bedre plass og bedre veier med bompenger, kan jeg forstå, men slik er det ikke.

Det er nemlig allerede vedtatt politikk at man ikke skal øke kapasiteten på veinettet, noe som vil si at bompengene ikke kommer til å bli brukt på nye og bedre veier. Bilistenes bompenger skal med andre ord brukes på helt andre formål enn veier, ofte til meningsløs sløsing på for eksempel sykkelveier som svært få bruker, og direkte bilhemmende tiltak som stengning av veier og fjerning av busslommer.

Det er ingen grunn til å tro at bompenger vil føre til noe endring av køproblematikken man har i dag, det vil trolig bare bli enda verre. Det er bare å se til Oslo der de radikale miljøpartienes skadelige tankegods har fått innpass hos både Høyre og Ap, slik de også gradvis får i Drammen. I den grad bompengene i Oslo har redusert biltrafikken, så har politikerne parallelt redusert fremkommeligheten ved å stenge veier for å opprettholde dårlig fremkommelighet.

Problemet er bare at dette er en bløff

Folk står mer i kø i Oslo nå enn tidligere, men påskuddene for mer bompenger var de samme som Ap og Høyre nå bløffer om i Drammen. De lovte det skulle bli bedre, det ble verre. Partiene som er for bompenger er altså også for å redusere fremkommeligheten på veiene. Det eneste som dermed vil skje om disse partiene får gjennomslag, er at du må stå i de samme køene som i dag, men i tillegg betale dyrt for det.

Det er nøyaktig slik det har gått i alle andre byer som har innført det, og senest rett før jul viste Ap- og Høyre sin tilbøyelighet til å stenge fremkommeligheten for biler i Drammen, ved å permanent stenge Øvre- og Nedre Strandgate for biltrafikk.Det er også en hån mot innbyggerne å gjøre hverdagen enda dyrere og vanskeligere for å få de til å velge kollektivtransport, når vi allerede i dag ser at kapasiteten på jernbanen er sprengt og tilbudet er upålitelig.

Det er ingen reel mulighet å forbedre dette tilbudet nevneverdig i overskuelig fremtid, og uten et vesentlig forbedret togtilbud i regionen, kan man bare glemme å få fler over på kollektivtransport. Et annet mye brukt argument for bompenger er luftkvalitet.

Luftkvalitetsproblemene i Drammen kommer hovedsakelig av vedfyring og gjennomgangstrafikken på E18. Ingenting av dette kommer til å bli bedre av at innbyggerne i Drammen må betale dyrt for å kjøre i Drammen, mens gjennomgangstrafikken på E18 slipper. Så neste gang du hører flotte ord om hvor fint alt kommer til å bli bare vi får innført disse bompengene, så vet du nå at det ikke er sant.

Det vil ikke bli bedre for hverken unge, eldre, arbeidsledige, næringslivet eller noen andre. Det er en bløff. Ikke en gang de med så feite lommebøker at de tror de skal få veiene alene når alle fattigfolk ikke har råd til å kjøre lenger kommer til å få det bedre, for politikerne kommer bare til å stenge flere veier dersom det blir færre biler. Kø er et politisk mål for nesten alle partier bortsett fra FrP, også for Høyre og Ap. Bompenger fører bare til en ting; du må betale for å stå i samme køen.

Av
Jon Helgheim
Drammen Frp

Powered by Labrador CMS