MENINGER: Drammen Venstre
Drammen trenger byvekstavtale!
MENINGER: Vi i Venstre ble glad for
å lese ordfører Hermansens utspill om byvekstavtale i romjula. Helst
skulle vi hatt en mye raskere avklaring enn høsten 2027, men vi innser at det
blir vanskelig siden flertallet av partiene i kommunestyret i denne perioden
ikke støtter dette.
Lokalvalget i september 2027 blir dermed en “D-dag” for
samferdsel, trivsel og byliv i Drammen. Vi må bruke tiden godt fram til da for
å overbevise deg og et flertall av øvrige lesere om hvorfor en byvekstavtale er
så viktig. Noen viktige årsaker kommer her:
Først og fremst er en byvekstavtale viktig for menneskene som bor
i Drammen. Vi vet at Drammen har den nest dårligste luftkvaliteten i Norge.
Dette kommer hovedsakelig av alt for mye biltrafikk i Drammen sentrum.
Overgangen til elbiler er bra for å redusere klimautslipp, men hjelper ikke
stort på den lokale forurensningen. Vi trenger rett og slett færre kjøretøyer
på veiene. En byvekstavtale vil bidra til dette gjennom at kommunen får langt
større midler til flere kollektivavganger, billigere billetter, flere
sykkelveier og attraktive fotgjengertraseer samt andre tiltak som gjør at folk
lar bilen stå og velger mer miljøvennlige reisemetoder i stedet. Det kan også
bidra til å støtte innovasjon som for eksempel endelig får selvkjørende
kollektivtransport i gang, eller andre grønne fremtidstransportløsninger.
Færre biler på veiene vil også gi tryggere nabolag for barn, unge
og andre generasjoner. Deler av Drammen er dessverre plaget med mye råkjøring
og konstant trafikk. Mindre av dette vil fort skape mange flere hyggelige og
trygge møteplasser utendørs.
Legg til at mange også vil oppleve vesentlig reduksjon av
trafikkstøy, og du forstår hvorfor trafikkreduserende tiltak er bra for alle
som bor i belastede områder av Drammen.
Men også for de som faktisk må kjøre bil er det bra å flytte flere
mennesker over fra privatbil til buss, ferge, sykkel, elsykkel, sparkesykkel
eller fotgjengeri. Drammen sentrum kveles i dag nemlig av kø og kork store
deler av døgnet. Dette er frustrerende for den som blir sittende i kø og stadig
kommer for sent til oppdrag eller jobb, eventuelt må stå opp urimelig tidlig
for å være sikker på å komme tidsnok, eller stadig må møte irriterte
barnehageansatte og/eller ektefelle på vei hjem som følge av kø tilbake fra
jobben. Køproblemene er også potensielt farlig for dem som virkelig har dårlig
tid: hva skjer når sykehuset åpner og enda flere biler skal presses inn over
Strømsø- og Holmenbrua? Ikke lett å komme seg fram for folk på Strømsøsiden som
virkelig trenger å se en lege. En byvekstavtale vil bidra til at vi får ryddet
veiene for unødvendig privatkjøring, og at de som trenger å komme raskt fram
dermed blir prioritert.
Det siste poenget tar oss inn på hvorfor en byvekstavtale også er
så viktig for næringslivet. Vi i Venstre har svært mange møter med lokale
bedrifter i Drammen. Blant alle temaene vi har notert fra våre møter i 2024, er
det ett ønske/krav som går igjen fra nesten samtlige bedriftsbesøk:
byvekstavtale. For bedriftene som lever av å levere varer eller tjenester, er
hvert minutt i kø penger tapt. Det å få køene bort fra veiene vil dermed være
verdiskapende i seg selv for bedrifter som er avhengige av at logistikken
fungerer. Men aller viktigst er kanskje en byvekstavtale med henblikk på
innbyggervekst. Saken er nemlig nå slik at mange av Drammens
utbyggingsprosjekter rett og slett ikke er mulig å realisere uten en
byvekstavtale - fordi vi ikke står klare med tiltak som vil hindre at flere
innbyggere skaper mer biltrafikk. Så fort vi får byvekstavtalen på plass, vil
det derimot kunne være “carte blanche” for å realisere tusenvis av boliger som
i dag er ferdig regulert eller under regulering. Disse nye boligene og
innbyggerne vil igjen skape grunnlag for å beholde skolene våre, nye kunder til
lokale bedrifter, grunnlag for å etablere flere lokale studieplasser, og økt
tilgang på lokal arbeidskraft.
Dette er noen av grunnene til at Næringsforeningen i Drammen,
næringslivets egen interesseorganisasjon, derfor også offentlig tar til orde
for å få på plass byvekstavtalen.
Vi er enige med Næringsforeningen: Drammen med byvekstavtale vil
rett og slett kunne bli en mye hyggeligere, tryggere, mer effektiv og
næringsvennlig kommune å bo i, jobbe i og drive bedrift i.
Vi i Venstre mener derfor at et spleiselag for å få på plass en
slik avtale er en meget god investering for alle våre innbyggere. Det er
likevel ikke noe mål for oss å gjøre pakka størst og dyrest mulig. En av
årsakene til at Buskerubypakke 2 falt i 2019 var at det politiske flertallet
hadde valgt en pakke med “alt” i, noe som dermed også ga de dyreste
bompengene.
Vi i Venstre vil derfor jobbe for at løsningen Drammen går for, og
som blir det du skal ta stilling til ved valget 2027, er en pakke som først og
fremst prioriterer kollektiv, gang og sykkel, og i mindre grad svært dyre
veiprosjekter som kanskje ikke vil redusere biltrafikken likevel. Vi vil også
jobbe for løsninger som sikrer at personer med dårlig økonomi og som fortsatt
er avhengig av bilen ikke vil komme urimelig dårlig ut av løsningen. Grønn
omstilling, slik som en byvekstavtale, er bare bærekraftig dersom alle har råd
til å være med.
Ta gjerne kontakt med oss i Venstre dersom du har gode forslag til
løsninger på hvordan vi gjør dette best mulig!
Av
Herman Ekle Lund, Rune Fortun, Camilla Ulsund, Ana Maria Silva-Harper, Bjørn Bjørnstad, Oda Rygh, Rune Johannessen-Ashton (Drammen Venstre)