MENINGER: Drammen Venstre

Drammen trenger byvekstavtale!

MENINGER: Vi i Venstre ble glad for å lese ordfører Hermansens utspill om byvekstavtale i romjula. Helst skulle vi hatt en mye raskere avklaring enn høsten 2027, men vi innser at det blir vanskelig siden flertallet av partiene i kommunestyret i denne perioden ikke støtter dette.

Lokalvalget i september 2027 blir dermed en “D-dag” for samferdsel, trivsel og byliv i Drammen. Vi må bruke tiden godt fram til da for å overbevise deg og et flertall av øvrige lesere om hvorfor en byvekstavtale er så viktig. Noen viktige årsaker kommer her:

Først og fremst er en byvekstavtale viktig for menneskene som bor i Drammen. Vi vet at Drammen har den nest dårligste luftkvaliteten i Norge. Dette kommer hovedsakelig av alt for mye biltrafikk i Drammen sentrum. Overgangen til elbiler er bra for å redusere klimautslipp, men hjelper ikke stort på den lokale forurensningen. Vi trenger rett og slett færre kjøretøyer på veiene. En byvekstavtale vil bidra til dette gjennom at kommunen får langt større midler til flere kollektivavganger, billigere billetter, flere sykkelveier og attraktive fotgjengertraseer samt andre tiltak som gjør at folk lar bilen stå og velger mer miljøvennlige reisemetoder i stedet. Det kan også bidra til å støtte innovasjon som for eksempel endelig får selvkjørende kollektivtransport i gang, eller andre grønne fremtidstransportløsninger.

Færre biler på veiene vil også gi tryggere nabolag for barn, unge og andre generasjoner. Deler av Drammen er dessverre plaget med mye råkjøring og konstant trafikk. Mindre av dette vil fort skape mange flere hyggelige og trygge møteplasser utendørs.

Legg til at mange også vil oppleve vesentlig reduksjon av trafikkstøy, og du forstår hvorfor trafikkreduserende tiltak er bra for alle som bor i belastede områder av Drammen.

Men også for de som faktisk må kjøre bil er det bra å flytte flere mennesker over fra privatbil til buss, ferge, sykkel, elsykkel, sparkesykkel eller fotgjengeri. Drammen sentrum kveles i dag nemlig av kø og kork store deler av døgnet. Dette er frustrerende for den som blir sittende i kø og stadig kommer for sent til oppdrag eller jobb, eventuelt må stå opp urimelig tidlig for å være sikker på å komme tidsnok, eller stadig må møte irriterte barnehageansatte og/eller ektefelle på vei hjem som følge av kø tilbake fra jobben. Køproblemene er også potensielt farlig for dem som virkelig har dårlig tid: hva skjer når sykehuset åpner og enda flere biler skal presses inn over Strømsø- og Holmenbrua? Ikke lett å komme seg fram for folk på Strømsøsiden som virkelig trenger å se en lege. En byvekstavtale vil bidra til at vi får ryddet veiene for unødvendig privatkjøring, og at de som trenger å komme raskt fram dermed blir prioritert.

Det siste poenget tar oss inn på hvorfor en byvekstavtale også er så viktig for næringslivet. Vi i Venstre har svært mange møter med lokale bedrifter i Drammen. Blant alle temaene vi har notert fra våre møter i 2024, er det ett ønske/krav som går igjen fra nesten samtlige bedriftsbesøk: byvekstavtale. For bedriftene som lever av å levere varer eller tjenester, er hvert minutt i kø penger tapt. Det å få køene bort fra veiene vil dermed være verdiskapende i seg selv for bedrifter som er avhengige av at logistikken fungerer. Men aller viktigst er kanskje en byvekstavtale med henblikk på innbyggervekst. Saken er nemlig nå slik at mange av Drammens utbyggingsprosjekter rett og slett ikke er mulig å realisere uten en byvekstavtale - fordi vi ikke står klare med tiltak som vil hindre at flere innbyggere skaper mer biltrafikk. Så fort vi får byvekstavtalen på plass, vil det derimot kunne være “carte blanche” for å realisere tusenvis av boliger som i dag er ferdig regulert eller under regulering. Disse nye boligene og innbyggerne vil igjen skape grunnlag for å beholde skolene våre, nye kunder til lokale bedrifter, grunnlag for å etablere flere lokale studieplasser, og økt tilgang på lokal arbeidskraft.

Dette er noen av grunnene til at Næringsforeningen i Drammen, næringslivets egen interesseorganisasjon, derfor også offentlig tar til orde for å få på plass byvekstavtalen.

Vi er enige med Næringsforeningen: Drammen med byvekstavtale vil rett og slett kunne bli en mye hyggeligere, tryggere, mer effektiv og næringsvennlig kommune å bo i, jobbe i og drive bedrift i.

Vi i Venstre mener derfor at et spleiselag for å få på plass en slik avtale er en meget god investering for alle våre innbyggere. Det er likevel ikke noe mål for oss å gjøre pakka størst og dyrest mulig. En av årsakene til at Buskerubypakke 2 falt i 2019 var at det politiske flertallet hadde valgt en pakke med “alt” i, noe som dermed også ga de dyreste bompengene.

Vi i Venstre vil derfor jobbe for at løsningen Drammen går for, og som blir det du skal ta stilling til ved valget 2027, er en pakke som først og fremst prioriterer kollektiv, gang og sykkel, og i mindre grad svært dyre veiprosjekter som kanskje ikke vil redusere biltrafikken likevel. Vi vil også jobbe for løsninger som sikrer at personer med dårlig økonomi og som fortsatt er avhengig av bilen ikke vil komme urimelig dårlig ut av løsningen. Grønn omstilling, slik som en byvekstavtale, er bare bærekraftig dersom alle har råd til å være med.

Ta gjerne kontakt med oss i Venstre dersom du har gode forslag til løsninger på hvordan vi gjør dette best mulig!

Av
Herman Ekle Lund, Rune Fortun, Camilla Ulsund, Ana Maria Silva-Harper, Bjørn Bjørnstad, Oda Rygh, Rune Johannessen-Ashton (Drammen Venstre)

Powered by Labrador CMS