Læreropprør mot Utdanningsforbundet:
- Lojaliteten er feil sted
Fagforeningens medlemmer i Drammen truer med masseutmelding etter anklager om «blind støtte til kommuneadmininstrasjon» i saken om skolenedleggelser.
DRAMMEN: - Vi har en forventning om at Utdanningsforbundet støtter opp om skolene våre og arbeidsplassene våre. Den opplevelsen har vi ikke nå, skriver lærerne ved Danvik i et harmdirrende brev til Utdanningsforbundet som DRM24 har fått tilgang på.
I brevet uttaler lærerne at de frykter «medlemsflukt» fordi de opplever at fagforeningen motarbeider egne medlemmer.
De beskylder fagforeningens rolle i prosessen for å være dobbeltmoralsk etter at hovedtillitsvalgt Kristin Høibakk tok skolenedleggelser i forsvar som et alternativ i sin orientering til politikerne i Drammen forrige uke, samtidig som mandatet hennes er å ivareta medlemmenes interesser.
- Vi som jobber på Danvik skole er skuffet og forskrekket over Utdanningsforbundet i Drammen sine uttalelser. Det er ikke Utdanningsforbundet sitt ansvar å rydde opp i kommuneøkonomien. Vår organisasjon skal jobbe for skolene og lærerne, heter det i brevet.
Beskyldes for rolleblanding
Det viser seg at Utdanningsforbundet i Drammen har vært delaktige i prosessen med å utforme det mye omtalte høringsnotatet som danner grunnlaget for forslaget om å legge ned seks skoler, inkludert Danvik, noe Høibakk bekrefter overfor DRM24.
Dette blir ifølge lærerne tolket som om lærernes største fagforbund nærmest oppfordrer til skolenedleggelser - og blir nå beskyldt for illojalitet.
- Vi er redde for at Utdanningsforbundets deltakelse i prosessen så langt, gjør at forbundet opplever en forpliktelse til kunnskapsgrunnlaget. Det skal ikke være Utdanningsforbundets jobb å fronte upopulære forslag fra administrasjonen. At Utdanningsforbundet stiller seg så ukritisk bak faktagrunnlaget, viser med all tydelighet at dere har lojaliteten deres feil sted. skriver lærerne i brevet.
Aksjonsgruppa ved Danvik har heller ikke latt seg imponere av Utdanningsforbundets opptreden, og beklager at uttalelsene fra Høibakk har blitt tillagt stor vekt av toneangivende politikere som skal avgjøre skolestruktur-saken.
- Når Høibakk har gitt kunnskapsgrunnlaget
legitimitet ved å snakke opp kvaliteten på dette, og samtidig kritiserer andre som stiller spørsmål ved kvaliteten – uten å være åpen om sin rolle – er dette særs problematisk og kan oppfattes som en interessekonflikt, sier Øivind Winge i aksjonsgruppa til DRM24.
- Feil inntrykk
Hovedtillitsvalgt Kristin Høibakk i Utdanningsforbundet uttaler til DRM24 hun er kjent med brevet og medlemmenes voksende frustrasjon. Hun mener det bunner ut i misforståelser og at ting har blitt tatt ut av sammenheng.
- Jeg skal ikke si at vi er feilsitert, men det er nok lagt mye vekt på noe av det vi har sagt, og lite på andre deler, og da blir budskapet tolket annerledes enn det som var hensikten.
Hun legger til at hun synes det er «veldig beklagelig at Utdanningsforbundets
medlemmer sitter med et inntrykk av at vi ønsker å legge ned skoler».
- Målet vårt er å beholde alle skoler, men
det klarer vi ikke å løse med elevtallsnedgangen og de rammene vi har. Da er alternativet økte ressurser, eller
å legge ned skoler. Men vårt øverste ønske er realistiske budsjetter, sier Høibakk.
Beklager dårlig informasjon
Hun tar imidlertid kritikk på at ting kunne vært håndtert bedre.
- Vi
beklager at vi ikke har vært gode nok til å informere ut til medlemmene om
hvordan vi har jobbet for å ivareta de ansatte, i arbeidet som har pågått.
Ifølge Høibakk har Utdanningsforbundet verken drevet rolleblanding eller hatt dobbeltroller, men deltatt i en arbeidsgruppe i forbindelse med høringsnotatet om skolenedleggelser.
- Vi mener tvert imot at vi har deltatt i
prosessen for å ivareta våre medlemmer og ansatte. Tillitsvalgtes deltagelse i
en arbeidsgruppe er vanlig i kommunale prosesser, men det er administrasjonen
som utarbeider dokumentene. Det er den politiske bestillingen som har vært
førende for arbeidet.
De har ifølge Høibakk ikke pekt på eller gjort prioriteringer rundt enkeltskoler i forhold til nedleggelser.
- Vi har kommet med innspill som administrasjonen har valgt å
bruke, men vi har ingen forutsetning for å utarbeide tallmateriale, sier Høibakk.
Møtevirksomhet og krav
Hun håper nå å oppklare misforståelser for å finne et felles utgangspunkt.
- Vi har deltatt i flere møter de siste dagene, og kommer
til å ha flere for å sammen formulere et budskap, sier Høibakk.
Danvik-lærerne krever nå at Utdanningsforbundet i Drammen «står tydelig frem og støtter alle skolene og alle lærerne».
- Vi savner at Utdanningsforbundet jobber for at det ikke skal spares i skolesektoren. Det holder ikke for oss at Utdanningsforbundet sier at de helst vil unngå kutt, når det i neste åndedrag sies at dersom det ikke er mulig (og dette handler jo om prioriteringer) må man kutte i skolebygg. Dette opplever vi som en svært defensiv holdning!