Busser åtte ganger i timen til nytt sykehus
– Når staten ikke tar ansvar for et godt kollektivtilbud på Brakerøya, gjør vi det. Nå tar vi initiativ overfor staten til å utvikle Brakerøya som knutepunkt.
BRAKERØYA: Det er tilbakemeldingen fra Buskerud fylkeskommune til staten, jernbaneverket og Bane NOR etter at togsatsingen lar vente på seg. De planlagte fire stoppene i timen kommer tidligst fra 2026, mens sykehuset åpnet dørene i 2025.
I mellomtiden planlegges det nå å utvikle et høyfrekvent busstilbud med leddbusser hvert 7,5 minutt, opplyser fylkeskommunen i en pressemelding.
– Det er viktig at pasienter, ansatte og besøkende får et godt kollektivtilbud til og fra det nye sykehuset, sier Christopher Amundsen Wand (H), leder av hovedutvalget for samferdsel.
Hovedutvalget for samferdsel vedtok 26. november at fylkeskommunen tar initiativ overfor staten ved Jernbanedirektoratet, Bane NORs selskaper, Helse Sør-Øst RHF, Statens vegvesen og VY med formål om utvikling av Brakerøya som kollektivknutepunkt.
Brakar og berørte kommuner skal også involveres i arbeidet.
– Jeg er glad for at et enstemmig hovedutvalg for samferdsel har gitt fylkeskommunen et koordinerende ansvar for utviklingen av knutepunkt Brakerøya. Nå starter det viktige arbeidet med å samle alle gode krefter for å få dette viktige knutepunktet til å fungere optimalt, sier Tove Hofstad (V).
Hofstad sitter som medlem av hovedutvalget for samferdsel, og var den som initierte saken.
– Brakerøya fortjener ikke halvveis tiltak – vi må ha ambisjoner om et knutepunkt som faktisk fungerer for alle, sier Hofstad.
Åtte avganger i timen til det nye sykehuset
Arbeidet med å legge til rette for et bedre busstilbud til og fra Brakerøya er allerede godt i gang.
Kollektivselskapet Brakar planlegger å endre busstilbudet til Brakerøya og sykehuset i 2025, blant annet med en busslinje mellom det nye sykehuset og Mjøndalen/Krokstadelva.
– Vi ser frem til å få på plass et høyfrekvent tilbud til det nye sykehuset. Planen er at den nye linjen skal betjene sykehuset med elektriske leddbusser hvert 7,5 minutt. Det vil si åtte avganger i timen fra henholdsvis Åssiden eller Mjøndalen, gjennom byen og til sykehuset, sier administrerende direktør i Brakar, Terje Sundfjord.
I tillegg vil linjene 61 til Lierbyen, 73 til Lierskogen stoppe ved sykehuset. Linje 71 beholder dagens trase, men sykehuset kan nås undergangen fra Engene.
Ruters linje 251 og 261 som kjører mot Røyken og Hurum skal trolig også kjøre via sykehuset.
Brakerøya blir et viktig knutepunkt
Mye vil skje på og rundt Brakerøya fra 2025, med både nytt sykehus, fremtidig helsepark og omfattende byutvikling i Drammen og Lier.
Nytt sykehus i Drammen blir lokalsykehus for innbyggere i Drammen kommune, Lier kommune og deler av Asker kommune (Røyken og Hurum), samt deler av Holmestrand kommune (Sande).
Sykehuset vil også ha områdefunksjoner for hele Vestre Viken. Sykehuset blir arbeidsplass for 4 000 ansatte, og vil ta imot ca. 750 pasienter per dag (tall fra Vestre Viken Helseforetak). I tillegg til ansatte og pasienter, vil det også komme mange besøkende til det nye sykehuset.
Ved siden av sykehuset bygges det en helsepark som skal samle private og offentlige aktører innenfor helse, teknologi, forskning og utvikling.
I tillegg til nytt sykehus, planlegger Fjordbyen Lier å transformere store områder fra areal- og transportkrevende næring til en ny bydel med 8 000 boliger og 16 000 bosatte, og rundt 6 000 – 7 000 arbeidsplasser.