Fire stopp på Brakerøya: Skal vurdere nytt forslag
Mot fire stopp ved det nye sykehuset fra 2026 etter forslag for Vy-gruppen.
DRAMMEN/LIER: Etter at det ble klart at jernbanedirektoratet ikke fant rom for å utvide ruteplanen fra to til fire stopp i timen på Brakerøya da sykehuset står klart i 2025, har det kommet ny utvikling i saken.
Det var opprinnelig snakk om å utvide frekvensen på linje R13 (Kongsberg-Eidsvoll), mens Bane NOR nå ifølge samferdselsministeren har blitt instruert av Jernbanedirektoratet til å se på tilsvarende frekvensøkning på linje R12 (Hovedbanen Drammen-Dal) basert på et forslag fra Vygruppen om endringer i ruteplanen.
Det fremkommer i et svar samferdselsminister Nygård gir til MDG's stortingsrepresantant Sigrid Zurbuchen Heiberg på hva statsråden vil gjøre for at det kommer fire stopp i timen på Brakerøya stasjon når ruteplanen for 2026 planlegges.
- Bane NOR vil vurdere dette forslaget i forbindelse med arbeidet med ruteplan for R26 (togtilbudet gjeldende fra desember 2025). Dette vil gi mulighet til flere togstopp på Brakerøya, skriver Nygård i sitt svar.
Jernbanedirektoratet har tidligere uttalt at de vil jobbe for å implementere fire stopp fra 2026, men det har vært lite konkret med tanke på detaljene.
- På lengre sikt vil flere stopp på Brakerøya stasjon bli vurdert i arbeidet med en ny rutemodell for Østlandet. Viktige forutsetninger i dette arbeidet er blant annet en integrering av tilbringertjenesten til Oslo lufthavn, samt dobbeltsporutbyggingen fra Drammen til Tønsberg, inklusive oppgraderingen av Drammen stasjon, uttaler Nygård videre.
- Kan ikke stole på å komme frem med kollektivt
Miljøpartiets førstekandidat til Stortinget i Buskerud, gruppeleder Cathrin Janøy fra Drammen, uttaler til DRM24 at hun er glad for signalene.
- Det er veldig positivt at det jobbes for å sikre fire stopp i timen på Brakerøya stasjon i forbindelse med det nye sykehuset fra 2026, sier Janøy.
Hun sier at MDG vil ha en «total foranding» innen kollektivtransporten.
- Akkurat nå er det mange av oss som tar heller bilen, fordi man ikke kan stole på å komme frem med kollektivt. Det betyr mer støy, støv og forurensing, pluss mer trafikk langs skoleveier og mer kø for de som må kjøre, sier Janøy.
Partiet vil starte et gigantisk kollektivløft for hele landet, og gir over 5 milliarder mer til dette i sitt alternative statsbudsjett for 2025.
Dette er MDG's forslag for å kollektivtransporten «tilbake på skinner»:
- Fikse infrastrukturen for togene, så de kan gå – ikke stå.
- La alle reisende ta Flytoget og åpne for å erstatte Flytog-avganger med flere Vy-tog.
- Øke pengebruken på ekspressbusser som kan avlaste togene.
- Sikre busstilbud flere steder.
- Flere avganger og bedre plass.
Gjentar bompengekrav
MDG stiller også ministeren spørsmål om det vil være aktuelt å fremskynde spørsmålet om byvekstavtale for Buskerudbyen med tanke på de transportrelaterte utfordringene området står overfor. Her er det imidlertid ingen nye toner fra statsråden.
- Etter departementets foreløpige siste møte med Buskerudbyen i april 2024, ga jeg uttrykk for at det foreløpig ikke er riktig tidspunkt for å starte forhandlinger om en byvekstavtale. I Nasjonal transportplan 2025-2036 som ble behandlet av Stortinget i juni 2024, er det signalisert at det utover i planperioden kan være aktuelt å invitere Buskerudbyen til forhandlinger om en byvekstavtale. På generelt grunnlag har departementet stilt spørsmål ved om det er mulig å oppnå nullvekstmålet i et lengre perspektiv uten bompengefinansiering. Ingen byvekstavtaler har blitt inngått uten at det ligger en bompengefinansiert bypakke til grunn. Jeg har derfor tidligere signalisert at Buskerudbyen som minimum bør utrede minst ett alternativ med en bompengefinansiert bypakke som grunnlag for en eventuell framtidig byvekstavtale, skriver Nygård.