Velgerne bestemmer, men det er lov å ønske seg et stabilt flertall i neste kommunestyreperiode i Drammen
KOMMENTAR: Hvordan vil politikerne unngå å gjenta det rotet og kaoset velgerne og innbyggerne har opplevd i inneværende periode?
Nok en fireårsperiode er over for kommunestyret i Drammen.
Den første perioden etter sammenslåingen med Nedre Eiker og Svelvik. Kort
oppsummert er det vel svært få som våger å si at denne perioden vil bli stående
som særlig ærefull i historien for den nye store Drammen kommune.
Riktignok er arbeidet med ny bybro satt i gang, men den
eventuelle gleden dette skulle ha gitt, er langt overskygget av de enorme
økonomiske overskridelsene dette byggearbeidet fører med seg. Og ditto
problemer for den totale økonomien i kommunen.
Nedlegging av sykehjem for demente på Fredholt og Gulskogen,
utsetting av bygging av nytt sykehjem i Krokstadelva, stor økning i
barnefattigdommen samt store innsparinger ellers i omsorgssektoren har
synliggjort en sektor færre og færre har få har tillit til.
Uroen i Drammensskolen har alt for lenge fått prege
hverdagen både for elever, foresatte og lærere. Striden om eventuell bygging
av en ny skole på Åskollen, gjør bare situasjonen enda mer betent.
Drammen sliter med å tiltrekke seg nye innbyggere. Svært få
småbarnsfamilier flytter til Drammen. Det bygges for få boliger for denne
gruppen i Drammen.
Det er ikke presentert noen nye veiløsninger for trafikken i
Drammen, ei heller en byvekstavtale som lokker staten til forhandlingsbordet.
Den nye arealplanen er omstridt. Likevel fortsetter ordfører Monica Myrvold
Berg å hevde at Drammen skal bli landets grønneste by.
I klima- og miljøpolitikken i Drammen har tydeligvis
posisjonspartiene (hvem de nå enn er etter hvert) alvorlige problemer med å
tilpasse politikken sin til egne hårete mål og ambisjoner. Det mangler nemlig
ikke på honnørord og overselging i debatten om det grønne skiftet.
Når Høyres ordførerkandidat Kjell Arne Hermansen står fast
ved at Drammen skal være en grønn by, i stedet for overbudet om at Drammen skal
være grønnest i landet, er nok det et mer et troverdig utgangspunkt for
debatten.
Til tider har det virket som om det overhodet ikke har vært noen voksne hjemme i drammenspolitikken
Selv om det i Drammen ser ut til at det kan gå mot et
maktskifte, er det fortsatt tre måneder igjen til valget. Mye kan skje i
politikken på den tiden.
Det som imidlertid synes helt klart er at hverken Kjell Arne
Hermansen eller Monica Myrvold Berg blir ordfører uten hjelp fra andre
partier.
Arbeiderpartiet må nok minst ha hjelp fra alle de partiene
de startet inneværende valgperiode i flertallsposisjon sammen med (og hvor
fristende er det), mens Høyre nok kan klare seg med å samarbeide med et mindre
antall andre partier for å få flertall.
Med 17 lister som stiller til valg i Drammen 11. september
uten at det er særlig fornyelse i persongalleriet i de tradisjonelle partiene,
er det grunn til å stille spørsmål ved om hvilke forventninger drammenserne kan
ha til arbeidet i et nytt kommunestyre. Hvordan vil politikerne unngå å gjenta
det rotet og kaoset velgerne og innbyggerne har opplevd i inneværende periode?
Det er en demokratisk rett å stille valgliste til
kommunevalget dersom listen oppfyller kravene i Valgloven, og den retten må vi
hegne om i et demokrati. Likevel må det være lov å si at det er et tankekors at
mange av de små særinteresse-partiene er med på å stjele stemmer fra hverandre,
og dermed gjøre grunnlaget for dannelsen av et stabilt og tydelig flertall på
den ene eller andre siden av skillelinjen i drammenspolitikken vanskeligere.
Politisk har inneværende kommunestyreperiode vært preget av
sterk uro, personstrid og partibytting over en lav sko. Til tider har det
virket som om det overhodet ikke har «vært noen voksne hjemme i drammenspolitikken».
La oss håpe at vi slipper slike tilstander i de neste fire
årene i Drammen kommunestyre, uansett på hvilken måte velgerne i Drammen setter
sammen det nye kommunestyret.