MENINGER: Ståle Sørensen
Folk i Drammen

MDG er tonedøve i det politiske håndverket

MENINGER: Norge har verdens beste elbilpolitikk. En politikk flere andre land forsøker å kopiere. En politikk som har ført til verdens høyeste andel av elbiler i nybilsalget og verdens største prosentvise andel av elbiler av den totale bilparken.

Så langt har vi kommet og så mange er nå overbevist om at elbil er best at vi med god samvittighet kan begynne å trekke tilbake de dyreste subsidiene uten at dette får alvorlige konsekvenser for overgang til nullutslippsbiler.

Den norske suksessoppskriften har vært forholdsvis høye drivstoffavgifter og høy avgift på biler med forbrenningsmotorer - desto mer bilen slipper ut desto høyere avgift.

Dette har blitt kombinert med null avgifter på elbiler og inntil nylig null bompenger og halv pris på parkering.

I en situasjon hvor de første elbilene hadde svært høy innkjøpspris og noen ganger dårlig rekkevidde har slike tiltak vært avgjørende for overgang til elektrisk drift.

Idag, med fallende priser og hvor folk innser hvor teknisk overlegne elbiler er så er ikke dette like viktig lenger. Men en del subsidier bør leve videre i mange år til. Lavere avgifter for elbiler er logisk av flere grunner.

I en situasjon hvor Norge gjør noe som faktisk fungerer, med tiltak som er populære og som fungerer etter hensikten er det merkelig å være vitne til Drammen MDG sitt jag etter sensasjon.

Slike tiltak gjør at man mister makta og ikke får gjennomført noe som helst. Klimakampen vinnes ved at folk som ikke er opptatt av klima gjør klimavennlige valg helt frivillig

Å forby fossilbiler i store deler av veikrysset Drammen slik man tar til orde for i DRM24 vil ikke fungere stimulerende for videre overgang til elektrisk drift. Tvert imot.

Tiltaket vil skape irritasjon, polarisering og større konfrontasjon enn nødvendig. Slike tiltak gjør at man mister makta og ikke får gjennomført noe som helst. Klimakampen vinnes ved at folk som ikke er opptatt av klima gjør klimavennlige valg helt frivillig.

Norsk elbilpolitikk er således et genialt eksempel på dette. For de fleste som eier en elbil er ikke miljøfantaster - og det er helt ok. Så lenge de allikevel er med på løsningen.

Et fossilbilforbud i sentrum derimot vil ha motsatt effekt. Det vil skape et «oss og dem». Det vil også føre til at folk med fossilbil heller handler på kjøpesentre enn i byen.

Politikere må forstå bruk av gulrot og pisk. Her er det en hårfin balanse. Dette er et håndverk som politikere før oss har gjort dyrekjøpte erfaringer vi kan lære av.

Politisk stimuli og politiske begrensninger må brukes i rette doser for å få ønsket effekt. Folk må være med. Drammen MDG under Janøy sin ledelse virker totalt politisk tonedøve i denne øvelsen.

Man virker mer opptatt av å tekkes en liten gruppe dedikerte kjernevelgere enn å faktisk skape positiv endring for Drammen, Norge og planeten som helhet. MDGs videre politiske eksistens synes viktigere enn klimasaken. Det er viktigere å være hard i klypa enn å velge verktøy som passer til formålet og gir ønsket effekt.

Nei, jeg tenker at å forby fossilbiler i Drammen sentrum er totalt overkill selv om jeg er enig i målet om en utslippsfri bilpark. Jeg er også usikker på om jeg vil gi dette verktøyet juridisk til lokalpolitikere når man ser hvilken total mangel på politisk skjønn enkelte hadde når man laget snurrige, merkelige lokale forskrifter som vi levde med under pandemien. Bare for å vise symbolsk politisk handling.

Jeg støtter halv pris på parkering av elbiler i sentrum. Flere ladeplasser, gjerne subsidiert, støtte til ladeplasser i borettslag og fortsatt avgiftsfritak for elbiler. Jeg mener avgifter skal settes slik at forurenser betaler.

Det underlige her er at MDG under Janøy sin ledelse har stemt imot minst ett av disse tiltakene, blant annet billigere parkering for elbiler av den grunn at de «skaper like mye svevestøv som en fossilbil» ifølge henne selv, noe som er tøv og en ren faktafeil.

Av
Ståle Sørensen
Folk i Drammen

Powered by Labrador CMS