MENINGER: Ståle Sørensen
Folk i Drammen
MDG er tonedøve i det politiske håndverket
MENINGER: Norge har verdens
beste elbilpolitikk. En politikk flere andre land forsøker å kopiere. En
politikk som har ført til verdens høyeste andel av elbiler i nybilsalget og
verdens største prosentvise andel av elbiler av den totale bilparken.
Så langt har vi
kommet og så mange er nå overbevist om at elbil er best at vi med god
samvittighet kan begynne å trekke tilbake de dyreste subsidiene uten at dette
får alvorlige konsekvenser for overgang til nullutslippsbiler.
Den norske
suksessoppskriften har vært forholdsvis høye drivstoffavgifter og høy avgift på
biler med forbrenningsmotorer - desto mer bilen slipper ut desto høyere avgift.
Dette har blitt
kombinert med null avgifter på elbiler og inntil nylig null bompenger og halv
pris på parkering.
I en situasjon
hvor de første elbilene hadde svært høy innkjøpspris og noen ganger dårlig
rekkevidde har slike tiltak vært
avgjørende for overgang til elektrisk drift.
Idag, med
fallende priser og hvor folk innser hvor teknisk overlegne elbiler er så er
ikke dette like viktig lenger. Men en del subsidier bør leve videre i mange år
til. Lavere avgifter
for elbiler er logisk av flere grunner.
I en situasjon
hvor Norge gjør noe som faktisk fungerer, med tiltak som er populære og som fungerer etter hensikten er det
merkelig å være vitne til Drammen MDG sitt jag etter sensasjon.
Slike tiltak gjør at man mister makta og ikke får gjennomført noe som helst. Klimakampen vinnes ved at folk som ikke er opptatt av klima gjør klimavennlige valg helt frivillig
Å forby
fossilbiler i store deler av veikrysset Drammen slik man tar til orde for i
DRM24 vil ikke fungere stimulerende for videre overgang til elektrisk drift. Tvert imot.
Tiltaket vil
skape irritasjon, polarisering og større konfrontasjon enn nødvendig. Slike
tiltak gjør at man mister makta og ikke får gjennomført noe som helst. Klimakampen
vinnes ved at folk som ikke er opptatt av klima gjør klimavennlige valg helt
frivillig.
Norsk
elbilpolitikk er således et genialt eksempel på dette. For de fleste som eier en
elbil er ikke miljøfantaster - og det er helt ok. Så lenge de allikevel er med
på løsningen.
Et
fossilbilforbud i sentrum
derimot vil ha motsatt effekt. Det vil skape et
«oss og dem». Det vil også føre til at folk med fossilbil heller handler på
kjøpesentre enn i byen.
Politikere må
forstå bruk av gulrot og pisk. Her
er det en hårfin balanse. Dette er et håndverk som politikere før oss har gjort
dyrekjøpte erfaringer vi kan lære av.
Politisk stimuli
og politiske begrensninger må brukes i rette doser for å få ønsket effekt. Folk
må være med. Drammen MDG under
Janøy sin ledelse virker
totalt politisk tonedøve i denne øvelsen.
Man virker mer
opptatt av å tekkes en liten gruppe dedikerte kjernevelgere enn å faktisk skape
positiv endring for Drammen, Norge og planeten som helhet. MDGs videre
politiske eksistens synes viktigere enn klimasaken. Det er viktigere
å være hard i klypa enn å velge verktøy som passer til formålet og gir ønsket
effekt.
Nei, jeg tenker at
å forby fossilbiler i Drammen sentrum er totalt overkill selv om jeg er enig i
målet om en utslippsfri bilpark. Jeg er også usikker på om jeg vil gi dette
verktøyet juridisk til
lokalpolitikere når man ser hvilken total mangel på politisk skjønn enkelte hadde når man laget
snurrige, merkelige lokale forskrifter som vi levde med under pandemien. Bare for
å vise symbolsk politisk
handling.
Jeg støtter halv
pris på parkering av elbiler i sentrum. Flere ladeplasser, gjerne subsidiert,
støtte til ladeplasser i borettslag og fortsatt avgiftsfritak for elbiler. Jeg mener
avgifter skal settes slik at forurenser betaler.
Det underlige her
er at MDG under Janøy sin ledelse har stemt imot minst ett av disse tiltakene,
blant annet billigere parkering for elbiler av den grunn at de «skaper like mye
svevestøv som en fossilbil» ifølge
henne selv, noe som er tøv og en ren faktafeil.
Av
Ståle Sørensen
Folk i Drammen