Nytt amerikansk hangarskip til Oslo

Et av verdens største hangarskip, USS «Harry S. Truman», kommer fredag til Oslo sammen med en amerikansk krysser og en italiensk fregatt.

Publisert Sist oppdatert

ØSTLANDET: I forbindelse med besøket vil flere tusen amerikanske soldater oppholde seg i Oslo, slik det også skjedde da søsterskipet USS «Gerard R. Ford» besøkte hovedstaden i mai 2023, uttaler Forsvaret i en pressemelding.

– Dette skipet vil være like synlig og omtrent like stort. Det er trangt inn gjennom Drøbaksundet, så dette vil vekke oppsikt, sier viseadmiral Rune Andersen, sjef for Forsvarets operative hovedkvarter.

Fartøyet ankommer Oslo i løpet av fredag.

- Av sikkerhetsmessige årsaker kan vi ikke gi detaljer på posisjoner og hvor lenge hangarskipet blir værende, uttaler Forsvaret.

Da USS Gerald Ford besøkte Oslofjorden i fjor var det stor ståhei og hangarskip-feber gjennom en hel helg. Folk valfartet for å få et glimt av skipet, og besøket ble behørig dekket i pressen.

Viser samhold og styrke

USS «Harry S. Truman» og resten av fartøyene har de siste ukene trent med Forsvaret i norske nærområder. Andersen sier Oppholdet i Oslo og Norge viser hvor viktig stabilitet og sikkerhet i Europas nordområder er for USA.

– Besøket viser at NATO er klar til å forsvare seg selv, og at vi står godt sammen om det. Den sikkerhetspolitiske situasjonen vi står i nå, vil ikke gå over med det første, så vi må venne oss til at det er høyere militær aktivitet nærmest kontinuerlig. Noen ganger blir det veldig synlig, som når et hangarskip kommer inn til Oslo, sier han.

Besøket sender også et tydelig signal til Russland om NATO står sammen og alltid er klar til å reagere om sikkerheten vår skulle bli truet.

Tett samarbeid med sivile aktører 

Mottak av allierte er avgjørende for å forsvare Norge og Norden. Forsvaret samarbeider tett med flere aktører i totalforsvaret for å ta imot allierte. I en krisesituasjon vil Forsvaret ha behov for sivil støtte. Derfor er totalforsvaret – det vil si Norges samlede sivile og militære beredskapsressurser – avgjørende.

Forsvaret samarbeider tett med flere aktører i totalforsvaret for å ta imot allierte. Kystverket, Luftfartstilsynet, Avinor, Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap, Direktoratet for strålevern og atomsikkerhet har deltatt i planleggingen. For besøket i Oslo har også Oslo politidistrikt, Statsforvalteren for Oslo og Viken og Oslo Havn deltatt i forberedelsene.

Informasjon til publikum fra Forsvaret

Restriksjoner luftfartøy:

Luftfartstilsynet oppretter et luftrestriksjonsområde i indre Oslofjord med bakgrunn i luftfartsloven. I dette restriksjonsområdet er det forbudt å operere luftfartøy – inkludert droner – innenfor 0,5 nautisk mil (926 meter) fra militære fartøy. Restriksjonsområdet gjelder også i en høyde opp til 3000 fot (914,4 meter).

Dette betyr altså at luftfartøy kan operere som normalt utenom restriksjonsområdet på 0,5 nautisk mil og med en høyde på 3000 fot.

Restriksjoner til sjøs og land:

Ved inn- og utseiling i Oslofjorden, samt under oppholdet i Oslo, vil militære fartøy og vakter sørge for sikkerheten. Det opprettes militære forbudsområder. Dette for å ivareta både hangarskipet og publikums sikkerhet. Forsvaret vil håndheve forbudsområdene. Militære vakter vil bortvise uvedkommende. Overtredelser vil bli anmeldt til politiet.

  • Båtførere skal holde avstand på 0,5 nautisk mil til hangarskipet ved inn- og utseiling, samt når det er oppankret.
  • Der det ikke er mulig å holde avstand på en nautisk mil skal publikum ikke oppholde seg mellom hangarskipet og de eskorterende fartøyene og båtene.
  • Lokal sjef på stedet vil fastsette avstand til skipet der forbudsområdet håndheves.
  • Forbudsområde hvor støttefartøy ligger i havn er tydelig merket både på land og i havnebassenget.
FORRIGE GANG: Slik så det ut da USS Gerald Ford seilte opp Oslofjorden i fjor. Nå gjentar historien seg.
Powered by Labrador CMS