Her går verdens største krigsskip inn Oslofjorden
Mange skuelystne flokket seg langs kysten av Hurumlandet for å få med seg en opplevelse av de sjeldne onsdag morgen.
HURUM: Eskortert av den norske fregatten KNM Roald Amundsen gjennom Skagerrak, seilte flaggskipet i den amerikanske flåten inn ytre Oslofjord i morgentimene onsdag med en vannbåren eskorte man trolig aldri har sett maken til her til lands.
Foruten 3-4 kystvaktskip, to av forsvarets MTB-er, en rekke militære RIB-er, redningsskøyter, politibåter og politihelikopter, brannbåter og ellers mer eller mindre alt som kunne krype å gå av disponible fartøy i den operative kategorien for å holde sivil båttrafikk på avstand. I løpet av natten og morgentimene har forsvaret også patruljert strekningen med Bell-helikoptre og marinejegere.
Atomdrevne USS Gerald R. Ford kostet 13 milliarder dollar å bygge og er verdens største og mest moderne krigsmaskin som noensinne er laget.
Den 333 meter lange, 78 meter brede og 76 meter høye kolossen får rekordbåten gjennom Svelvikstrømmen fra 2021, «Morning Lady» på 232x30 meter, til å blekne i sammenligning.
Hangarskipet har plass til 90 kampfly, besitter en enorm kapasitet når det gjelder ildkraft og rommer en besetning på nesten 5.000 soldater. Det kan med andre ord utkjempe en krig på overbevisende vis helt på egenhånd, hvor som helst i verden, og forflytter seg med en toppfart på over 30 knop.
Oslo først ut
Med seg til enhver tid har hangerskipet en flåteeskorte på flere jagere/destroyere, og vanligvis også en atomdrevet angrepsubåt i nærheten. USS Gerald Ford er det første hangerskipet i sin klasse, og skal på sikt erstatte hangarskipene i Nimitz-klassen.
På sitt første operative tokt noensinne er nå Oslo første destinasjon, før seilasen går videre nordover mot arktiske farvann.
Både statsminister Jonas Gahr Støre, forsvarsminister Bjørn Arild Gram og forsvarssjef Eirik Kristoffersen har allerede besøkt NATOs enorme krigsmaskin før det nå altså klappet til kai i Oslo, hvor mannskapet får anledning til å ta seg en tur ut i den norske hovedstaden.
Gjestene ombord på danskebåten og Kielferja fikk seg forøvrig en frokost med en utsikt utenom det vanlige på vei inn Oslofjorden, da både DFDS Pearl Of Scandinavia og Colorline Color Magic en stund lå side om side med hangerskipet på vei inn ytre del av Oslofjorden.
Restriksjoner og forbudsområder
Ved inn- og utseiling i Oslofjorden vil militære fartøy og vakter sørge for sikkerheten, og sikre at ingen nærmer seg hangarskipet.
Det er også innført et midlertidig flyforbud for droner og andre fly over hele indre Oslofjord opp til 3000 fots høyde, som varer i seks dager fra midnatt natt til onsdag.
- Det opprettes militære forbudsområder. Dette for å ivareta både hangarskipet og publikums sikkerhet, opplyser Forsvaret i en pressemelding.
Disse reglene gjelder:
- Båtførere skal holde seg 500 meter unna hangarskipet ved inn- og utseiling.
- Der det ikke er mulig å holde 500 meter avstand skal publikum ikke oppholde seg mellom hangarskipet og de eskorterende fartøyene og båtene.
- Ved ankring er avstanden 1000 meter til hangarskipet.
- Forbudsområder i luften er opp til 3000 fots høyde.
- Forbudsområde ved Søndre Akershuskaia er tydelig merket.
Forsvaret vil håndheve forbudsområdene. Militære vakter vil bortvise uvedkommende. Overtredelser vil bli anmeldt til politiet.
DRM24.no oppdaterer saken med flere bilder!