Med i forsøk på å bryte blokaden av Gaza fra sjøen
Et omfattende internasjonalt nettverk er i ferd med å organisere sendinger med nødhjelp til Gaza – sjøveien. Norge er deltaker gjennom «Ship to Gaza», forteller kaptein Arne Birger Heli fra Drammen – nettopp kommet hjem fra kick-off møte i Istanbul.
DRAMMEN: Ship to Gaza Norge har som del av den internasjonale «Freedom
Flotilla» forsøkt å bryte blokaden av Gaza flere ganger. Hver gang har det endt
med at båtene har blitt bordet av israelsk marine, mannskap har blitt arrestert
og satt i fengsel, og båtene har blitt konfiskert. Heli var en av dem som ble
satt i Israelsk fengsel ved forrige forsøk.
Ship to Gaza har nå en ny båt, Handala, som etter planen
skal sette kurs mot Gaza i mai neste år, blant andre med Heli som kaptein. Men
nå har det altså oppstått et helt nytt tiltak, av en størrelse som setter alle
tidligere forsøk i skyggen.
- Vi har blitt invitert til å være med i en svær
organisasjon som satser på å nå frem til Gaza – kanskje allerede i løpet av
desember. Nøden er helt akutt, og det som kommer på lastebiler fra Egypt er
dråper i forhold til behovet. Tiltaket «The international campaign to save
Gaza» er ganske nystartet, men er allerede kommet veldig langt i å kunne
realisere planene. De har satt seg som mål å sende store båter med tusenvis av
tonn med nødhjelp, medisiner og andre livsnødvendigheter.
- Men hva blir lille Norge sin rolle i det hele – er det
tanken at den tidligere fiskebåten Handala skal være med i en armada?
Klar til å dra
- Nei, det ville rett og slett tatt for lang tid for Handala
å komme frem. Tanken er at det skal gå båter fra ulike havner i Middelhavet. En
båt er allerede stilt til disposisjon med mannskap. Andre båter kan bli leiet
eller kjøpt, og da kan det være snakk om at vi vil bli bedt om å stille som mannskap, forteller Heli.
- Så da kan jeg nevne at Ship to Gaza Norge alltid er interessert i å komme i
kontakt med sjøkyndige folk som kunne tenke seg å være med på noen strekninger
– korte eller lange; hvor og hvor lenge er helt frivillig. Det kan være
pensjonerte kapteiner, styrmenn, matroser, navigatører - eller andre som har en
jobb som gjør at de kan mønstre på for et gitt tidsrom. Om vi vil bli kalt ut
til å delta nå vet vi ikke ennå – jeg sitter litt ytterst på stolen, klar til å
dra, sier Arne Birger Heli til DRM24.
Tyrkia leder an
Paraplyens hjemmeside savegazza.com opplyser at
initiativet har kommet fra en rekke arabiske land, men også andre land som
Tyrkia, Malaysia, Indonesia og Pakistan – alle land som har hatt langvarig
engasjement i eller for Gaza. Malaysias sykehus i Gaza ble lagt i ruiner etter israelsk
bombeangrep 7. november. Det indonesiske sykehuset var ett av Gazas aller
største, og ble først omringet av israelske tanks og beskutt i flere dager, før
det ble bombet i stykker fredag 24. november, bare timer før bombepausen skulle
starte. Fra Pakistan har ett tusen leger søkt om innreise til Gaza for å
avhjelpe den humanitære og medisinske katastrofen.
- Tyrkia har vært helt sentral i forsøkene på å bryte
blokaden til Gaza gjennom mange år. Det var på det tyrkiske skipet Mavi Marmara
israelerne skjøt og drepte ti deltakere i mai i 2010, forteller Heli.
- Etter det har den tyrkiske organisasjonen som eier skipet,
IHH, samlet inn enorme summer – det vil si, små summer fra veldig mange
mennesker over lang tid. Så de har kraftige økonomiske muskler til å dra i gang
dette nye forsøket. De syntes det var spesielt viktig at vi, som en norsk og
dermed vestlig organisasjon, er med i dette tiltaket, som har et tyngdepunkt i
Midtøsten og Asia.
Trygg seilas?
- Det står i informasjonen at Savegazza vil innhente
garantier for en trygg reise i forkant – hvordan ser de for seg at det skal
kunne skje? Om Israel gir sikkerhet for at båtene ikke skal bli angrepet, da
har de vel på forhånd godkjent anløp, og da er vel blokaden opphevet, da? Og
hvis Israel sier nei, så faller hele prosjektet?
- Det er hovedsakelig snakk om å dra når en våpenhvile er
innført. Det kan også virke litt komplisert å forstå, men Israel vil ulike
ting. De ødelegger veldig mye nå, og samtidig vil de at andre skal komme inn og
gjøre reparasjonsarbeidet. De er for eksempel i forhandlinger med EU på initiativ fra Kypros, som
vil sende hospitalskip fra Kypros, som også er lastet med medisinsk utstyr, sier Heli.
Mye ressurser
- Og disse organisasjonene som står bak Savegazza har sterk støtte helt
til toppen i de ulike landene. Dette er folkerike og i flere tilfeller mektige
land, som vil stå i direkte forbindelse med israelske myndigheter. Det er til
og med nå snakk om at det skal bygges en havn som også større båter kan ankre
opp i, for å få landsatt varene. Gaza har bare hatt en havn i form av en liten
molo i Gaza by, men den er også nå bombet i stykker.
- Så om Ship to Gaza hadde oppnådd å komme gjennom blokaden,
så ville det ikke vært en havn å ankre opp i likevel?
- Jo, båter på Handalas størrelse stikker ikke lengre ned
enn tre meter, så vi ville kommet frem, selv med en ruin av en molo. Nå er det
jo ingen som vet hva som er situasjonen i mai, men vi kan vel i alle fall gå ut
fra at Gaza vil trenge hjelp i lange tider fremover. Derfor vil Ship to Gaza
alltid ha bruk for sjøkyndige folk, sier Drammens-kapteinen, som kanskje skal
feire jul eller nyttår på en båt mot Gaza.