«Verdens modigste båt» seiler med kaptein fra Drammen
«Ship to Gaza» har som mål å prøve å bryte Israel sin blokade av Gazastripen ved å seile i land der. Kaptein Arne Birger Heli fra Drammen har blitt arrestert før i forsøket, og er forberedt på å bli det igjen.
DRAMMEN: Det neste forsøket på å nå Gaza skal skje i 2024. Denne
sommeren skal båten Handala legge ut på et solidaritetstokt i Europa, under
mottoet «For Gazas barn», for å informere om de forferdelige forholdene barn
lever under på Gazastripen. Og det er fortsatt mulighet for å melde seg på for
de som vil være med på tokt, både båtkyndige og Palestina-kyndige – begge
sorter er det bruk for. Og aller best er det om en er begge deler, som kaptein
Heli selv.
Arne Birger Heli, opprinnelig fra Ås, har vært en
sosialarbeider nesten hele sitt liv. Det vil si, han startet yrkeslivet som sjømann
som 17-åring, og utdannet seg til maskinist. Etter noen år til sjøs mønstret han av og utdannet seg til sosionom. Han kom til Drammen med sin
kone for tredve år siden, til en jobb som utekontakt i Drammen kommune. Senere
ble han blant annet sosialsjef i Svelvik kommune.
- Men jeg regner meg som helt drammenser etter tredve år i
denne byen, sier kapteinen.
Heli har vært leder for Palestinakomiteen i Drammen i ti år,
frem til i fjor. Solidaritetsarbeidet ligger hans hjerte nært, og noe av det som
griper ham veldig, er de utfordringene som barn lever under på Gazastripen i
Palestina.
- Deres livssituasjon blir verre for hver dag som går. Det
er helt umulig å leve der, og så lever folk der likevel, de har det bare helt
uutholdelig. For barn er lidelsene ubeskrivelige, sier han.
Israel har bygget gjerder rundt hele Gazastripen, og
opprettet en buffersone hvor soldater patruljerer og påser at ingen kommer ut –
akkurat som i et fengsel. Utenfor kysten ligger israelske krigsskip og hindrer
palestinske fiskere fra å dra ut og fiske. Fiskeindustrien er på det nærmeste
forsvunnet.
– Fisket var tidligere svært viktig for Gazastripen. Også
jordbruket har blitt kraftig redusert, ved at Israel har lagt buffersonen inne
på det som tidligere var veldig fruktbar jord. Å miste det meste av jordbruksland
har også forverret livene dramatisk. Det fører til feilernæring og
underernæring, og det er alltid barna som blir hardest rammet, forklarer Heli.
Vil bryte gjennom blokaden
For å vise hva som skjer, har humanitære organisasjoner i en
rekke land gått sammen og etablert det som kalles Freedom Flotilla; en armada
av båter som vil prøve å bryte gjennom den israelske blokaden rundt Gaza – fra
sjøsiden. Organisasjonene i de enkelte landene heter Ship to Gaza.
I 2010 var den første gangen armadaen prøvde å komme gjennom.
Det endte med katastrofe: Israelske soldater bordet den tyrkiske båten og skjøt
og drepte ti passasjerer. På den tyrkiske båten var det også tre norske, som
bare unnslapp med flaks. Det vakte stor internasjonal fordømmelse, men Israels
blokade fortsatte som før. Risikoen for å bryte den var like stor. De neste Ship
to Gaza-båtene som prøvde å komme frem har dermed blitt kalt verdens modigste
båter av pressen. Men etter den kraftige kritikken i 2010 har Israel ikke skutt
på båtene – bare stoppet dem.
Kaptein Heli har vært med i det norske Ship to Gaza i ti år.
Hans første tur om bord var i 2015 som maskinist. I 2018 var han med på turen
til Gaza, som fikk en brutal slutt.
- Vi ble kalt opp utenfor Egypt av israelske marinefartøy,
som sa at vi var i ulovlige farvann. Det var vi ikke, vi var i internasjonalt
farvann og hadde all rett til å seile der. Så vi seilte videre, i retning Gaza.
Da kom det 4-5 militære fartøyer mot oss, og ut fra dem kom det to svære
gummibåter med omtrent femten mann i hver. De var tungt bevæpnet, og tok over
kommandoen på båten, forteller kaptein Heli.
Rundstjålet
Israelerne som tok kontrollen satte kursen for byen Ashdod
som ligger sør i Israel, like nord for Gazastripen. Der bar det rett i fengsel
for alle nordmennene om bord.
- De israelske soldatene stjal alt vi eide – kamera,
lommebøker, mobiler, bagasje – til og med alle klærne våre. Jeg fikk to geværer
stukket opp i fjeset av to soldater som forlangte å få klokken min, forteller
Heli.
Passene til nordmennene ble beslaglagt, men disse fikk de
tilbake; etter noen ubehagelige dager i israelsk fengsel ble de tvangsplassert
på et fly hjem. Ombord i flyet fikk de passene tilbake.
- Båten vi seilte med den gangen ble også beslaglagt, og den
fikk vi aldri tilbake. Men nå har vi fått en ny og mye bedre båt, som er døpt
Handala. Og vi er fullt forberedt på at det kan bli en like tøff mottakelse
neste gang, sier kapteinen.
Solidaritetstokt i Europa
Handala drar fra Norge 17. juni og drar til Skottland,
Irland, England, Nederland og Tyskland, før den vender nesen mot Skandinavia
igjen. Den skal innom Danmark og Sverige før den er tilbake i Oslo 14. august.
Ship to Gaza har folk på alle strekningene, men det er fortsatt mulig å bli med
på tokt for noen som føler seg kallet:
- Det er 5-6 folk om bord på de fleste strekningene, men vi
har plass og hjerterom til flere, sier kapteinen.
– Vi hører gjerne fra folk
med styrmanns- eller matroserfaring. Om noen med kapteinsertifikat har lyst til
å være med, så er det et D5L-sertifikat som trengs.
Med på toktet er også blant andre en israeler som tidligere
var helikopterpilot i det israelske militæret. Han opplevde at det Israel drev
med i de okkuperte områdene var krigsforbrytelser. Etter at han dimmiterte har
han stått frem i pressen i flere land med sitt budskap, og også fått en rekke
andre israelske piloter til å følge hans eksempel. Nå er han bosatt i Norge.
Men kapteinen sier at de som ønsker å være med ikke trenger
å være aktive i Israel-Palestina konflikten slik som israelske Yonatan:
- Det rekker at en har litt innsikt i saken og støtter den,
sier han.
Gratis Europa-ferie
Handala skal innom en rekke europeiske byer hvor den lokale
Palestinakomiteen har laget opplegget.
- Når Ship to Gaza legger til, kommer det alltid mye folk
som er interessert og nysgjerrig og vil vite mer, så det er en utrolig god måte
å få fortalt om barna i Gaza, sier kapteinen, som legger til:
- Å være med på tokt er helt gratis, mat og opphold koster
ingenting – folk må bare bekoste reisen til der de vil mønstre på, og
hjemreisen, om de ikke er med på det siste stykket. Det er særlig i juli det er
godt om plass til flere.
Om du skulle være interessert, eller vet om noen du bør
tipse, så ligger seilingsplanen til Handala på Ship to Gaza sin Facebook-side,
hvor også kapteinen kan kontaktes. Utover det er det behov for mangt og meget
av ting og utstyr til reisen, om noen har noe de vil donere:
Kjøkkenartikler,
kopper og fat, gryter og stekepanner av nyere dato, regntøy, allværsjakker,
sengetøy, dyner med mer.
- Vi har det meste, men mye er klart for fornyelse. Vi
skulle gjerne hatt en nyere kaffetrakter, for eksempel – den vi har synger på
siste verset. Og i øyeblikket har vi bare én kopp – den er kapteinen sin, sier
en smilende kaptein med godt grep om koppen.