Brakar-oppløsning endelig vedtatt
Fylkestinget vedtok å oppløse Brakar som aksjeselskap. Kollektivtilbudet i fylket vil bestå, men ansvaret overføres fra aksjeselskapet Brakar til den fylkeskommunale forvaltningen.
DRAMMEN: Onsdag vedtok fylkestinget å starte prosessen med å oppløse Brakar AS som aksjeselskap. Fylkestinget valgte dermed å se bort fra fylkeskommunedirektørens innstilling om å videreføre aksjeselskap som styringsform for Brakar, men med forsterkninger av de politiske styringsmekanismene.
Saken engasjerte, og mange av fylkestingsrepresentantene tegnet seg på talerlisten.
– Fra og med i dag omorganiserer vi kollektivtrafikken i Buskerud. Det gjør vi for å ta mer eierskap og kontroll over et av de viktigste politiske områdene i fylkeskommunen, sa Christopher Amundsen Wand (H), leder av hovedutvalget for samferdsel.
Wand la til at det ikke er så ofte at fylkestinget har slike saker oppe til behandling.
Et samstemt fylkesting
Flere av fylkestingspolitikeren ga fra talerstolen uttrykk for glede over at politikerne her har jobbet på tvers av politiske konstellasjoner. Konsulentrapporten fra BDO og gode og grundige saksfremlegg fra administrasjonen hadde vært til stor hjelp i de politiske diskusjonene som har vært i denne saken.
Det ble også poengtert at dette ikke handler om en misnøye med Brakar, men et klart ønske fra politikerne om å være tettere på styringen av kollektivtilbudet i fylket.
–Vi tror at vi får bedre kommunikasjon, bedre samordning og mer innflytelse ved å velge denne formen. Det er vi som politikere som er valgt til å ha ansvaret for kollektivtilbudet i Buskerud, og i dag tar vi dette ansvaret, sa Arbeiderpartiets Tonje Enersen, og la til at er det noe politikerne har lært i år, så er det at folk bryr seg om bussen sin.
Venstre advarte
I forkant av avstemmingen hadde MDG fristilt sine representanter i fylkestinget, og saken ble vedtatt mot tre stemmer fra Venstre og en stemme fra MDG.
Tove Hofstad fra Venstre advarte mot å bruke tid og ressurser på å omorganisere kollektivtransporten i fylket nå.
– For Venstre ligger det ikke åpenbare gevinster i en omorganisering av kollektivtransporten i Buskerud nå. Vi har akkurat vært gjennom en årrekke med omorganiseringer i fylkeskommunen, og vi bør være ytterst forsiktige med å skape ekstra belastinger for ansatte i Brakar og i fylkesadministrasjonen, gitt den økonomiske situasjonen vi er i nå, sa Tove Hofstad (V).
Venstre mente at reglementet for selskapsstyring allerede i dag åpner for større styring og kontroll, og at eierrollen kunne brukes mer aktivt.