– Denne er det mange som har ventet på!
– Vi har solgt mange biler allerede, og i tillegg har vi en lang liste av interesserte som bare venter på å få prøvekjøre den nye modellen før de bestemmer seg.
DRAMMEN/LIER: – Vi har en tettpakket liste av
prøvekjøringer den korte tiden bilen er innom her før den kjører videre. Dette
er den første muligheten interesserte kunder har hatt til å kjøre bilen selv,
men allerede i august har vi vanlige demobiler på plass – og i løpet av tredje
kvartal regner vi med å starte med utlevering av biler til kunder, sier Marius Jagland Berntzen, plassjef hos Røhneselmer Drammen og Lier,
Nye Ford Explorer er en SUV-modell, og av
det rommelige slaget. Prisene starter like i underkant av 400.000 kroner for
grunnmodellen, som kommer mot slutten av året. Denne modellen vil ha et
standard range batteri og bakhjulsdrift.
Fra lanseringen kommer bilen med singel
motor og bakhjulsdrift eller to motorer og firehjulsdrift, og en batteripakke
som gir opptil 602 kilometer rekkevidde for modellen med Extended Range batteri
og bakhjulsdrift. Tilsvarende modell med firehjulsdrift vil ha rekkevidde
opptil 566 kilometer; fortsatt svært bra. Stor modellbredde og sterke
spesifikasjoner nører godt opp under forhandlerens optimisme.
Firehjulsdrift og batteri viktig
– Nordmenn liker utstyr, og hovedvekten av
det våre kunder vil ha, blir trolig modeller med firehjulsdrift og det største
batteriet til priser fra rundt 500.000 kroner og litt oppover, sier Marius
Jagland Berntzen til DrammenLIVE24.
Han understreker at Ford Explorer også byr
på omfattende utstyr.
– Allerede fra Long Range med bakhjulsdrift
fra ca. 450.000 kroner, er det standard med blant annet LED hovedlys, 12-veis
elektrisk justerbart førersete, delte bakseter, skiluke og mye mer - Ford
Pass-tilknytning er det også, og mange vil sikkert sette pris på den integrerte
ruteplanleggeren til ladestasjoner, sier han videre.
Forvarming vil komme på alle modeller, og
kan også være automatisk. Som tilleggsutstyr kan det leveres blant annet
varmepumpe og panorama glasstak.
Forventer 200 solgte i år
– Det skal godt gjøres å få prislappen på
denne bilen høyere enn ca. 560.000 – 570.000kroner. Trolig vil de fleste ligge
i området 520.000 – 530.000, sier Jagland Berntzen, som har tro på et
Explorer-salg hos Drammen/Lier-forhandleren på rundt 200 biler.
– Nye Ford Explorer er et naturlig
supplement til Mustang Mach-e, og itillegg er det mye annet spennende i vente i
tiden fremover. Først i rekken av nyheter kommer en el-versjon av Puma, som
kompletterer SUV-rekken, forteller han, og legger til at nyetableringen som
Ford-forhandler i distriktet er blitt svært godt mottatt.
– Ja, vi har opplevd veldig mye positivitet
og nysgjerrighet, og opplever blant annet at vi har fått mange nye avtaler med
bedrifter. At interessen er stor, fikk vi også bekreftet da vi markerte
Mustangs 60-års jubileum på anlegget for kort tid siden. Den lørdagen var det
400 fossile Ford Mustang på tomta – og hele 4.500 nysgjerrige gjester på besøk,
sier Marius Jagland Berntzen.
Kompakt, men rimelig
En liten prøvetur med den nye modellen
avslørte en spennende totalpakke. Ford Explorer er en rommelig femseter med
bagasjerom på gode 470 liter. Med firehjulstrekk kan bilen trekke henger på
opptil 1.200 kilo. Bakkeklaring på gode 193 - 202 mm vil hyttefolk merke seg
med interesse.
Med firehjulstrekk og den største
batteripakken har Ford Explorer en effekt på 250 kW, eller 340 hk, om du heller
vil. Med et dreiemoment på råsterke 679 Nm blir dette en kraftkar på veien.
Akselerasjon fra 0 til 100 km/t oppgis med denne motoren til pene 5,3 sekunder.
Med samme batteripakke og bakhjulsdrift oppgis effekten til 210 kW (286 hk).
Fortsatt er det dreiemoment så det holder – 545 Nm er sånn cirka det dobbelte
av hva en rask familiebil var satt opp med mens fossildriften dominerte.
Superrask lading
En av bilens sterke sider er ellers
hurtiglading med kapasitet opptil 185 kW, som kan gi Extended Range-batteriet
10 – 80 prosent på bare 26 minutter under gunstige forhold. Ifølge Ford skal et
avansert system for batterioppvarming sikre god ladehastighet også ved
kjøligere temperaturer.
Fra vår korte prøvetur noteres det ellers at
den store sentralt plasserte berøringsskjermen kan heves og senkes i en vinkel
på mer enn 30 grader, med et skjult oppbevaringsrom bak som låses når skjermen
er i nederste posisjon. Jeg tar også med at nyttige detaljer som oppvarmet ratt
og forseter, massasjefunksjon på førersete og trådløs mobillading selvsagt er
på plass.
Med Premium utstyrsnivå kommer blant annet
et svært bra B&O lydanlegg med 10 høyttalere, og selvfølgelig har Ford
sørget for en lang meny av førerstøttesystemer.
Når det kan tilføyes at den lille prøveturen
også signaliserte lovende veiegenskaper – ikke minst god komfort – tyder det
meste på at plassjefens anslag på salgstall fremover neppe er for hardt tatt i!