Fords nye milliardbutikk og storstue i gang på Vitbank
De første bilene er utlevert og kundene tatt imot til service. I utstillingsvinduet står en Ford GT40 til 12 millioner. Plasseringen av Røhne Selmers nye prestisjeanlegg i bilbyen på Lierstranda er ikke tilfeldig.
LIER: Når man går inn dørene til det som tidligere var Askos store hovedlager på Lierstranda skjønner man raskt at dette er noe mer enn bare en nybilutstilling eller en bruktbilbutikk. Veldig mye mer.
Her er det høyt under taket og god boltreplass med hele 12.500 kvadratmeter under tak på en 20 mål stor tomt. Stort er stikkordet for alle deler av virksomheten, og stor blir etter alt å dømme også omsetningen på det som blir Røhne Selmer og Fords nye storstue i Norge.
- Vi regner med å omsette for et sted mellom 750 millioner og en milliard i året. Vi regner også med at 70 ansatte vil bli til 100 i løpet av neste år, forteller plassjef Marius Berntzen.
Han forteller at eierne i konsernet har investert solide summer i prosjektet.
- Vi har eiere som virkelig har klemt til og gått inn med full kraft. Og det er også tatt høyde for å kunne utvide i fremtiden dersom behovet melder seg, så det er bra med litt ekstra armslag her, sier Berntzen.
- Vil gi området et løft
Om de selv har armslag på egen tomt, så er nærmeste naboer i alle retninger andre store bilforhandlere, med Albjerk og Bilia som de to største konkurrentene. Med Røhne Selmer inn på Vitbank har området blitt en av landets virkelige tyngdepunkt når det gjelder nybilsalg.
- Drammen har alltid vært en bilby og Lierstranda har i alle år vært et sted som folk har dratt for å se på bil, kjøpe bil og ha service på bil. Så for bilbyen her ute er det nok positivt for alle med en stor butikk til og enda et merke som trekker enda flere mennesker til området, sier Berntzen.
Nærheten til havna viktig
En av årsakene til at Ford og Røhne Selmer valgte nettopp Lierstranda var nærheten til havna i Drammen og logistikken med bilene som ankommer der. I tillegg til at man er sentralt på Østlandet et steinkast fra E18.
- Vi skal håndere alt av nybil og klargjøring for hele forhandlergruppen her, samt alt av skade og lakk, forteller Berntzen.
Selve bygget ble ribbet til skallet før det ble bygget opp igjen etter topp moderne standard, og får dermed gode skussmål med tanke på bærekraftsmål.
- Vi er breeam-sertifisert og nå kommer det også et stort solcelleanlegg på taket som skal levere en million kilowattimer i året. Dermed blir vi i stor grad også selvforsynt på strøm, som gjør at vi får et veldig lavt CO2-avtrykk og kan lade biler på solstrøm, sier Berntzen.
Frir til entusiastene
Utover klargjøring, skade og lakk, dekkhotell, smartrepair og glassverksted finner man en omfattende nybilutstilling av Fords imponerende modellportefølje til både privatmarkedet og næringsvirksomhet. Her kan man se på det meste uansett om det er en Ford Transit eller supersportsbilen Ford GT40 til 12 millioner som er ambisjonen.
I tillegg finner man en helt spesiell «heritage-utstilling» og eventområde med klassiske veteranbiler til salgs. Her finnes det flere sjeldne godbiter, og målet er at det til enhver tid skal være utstilling og omsetning av klassiske biler her som er ettertraktet blant samlere og entusiaster.
- Vi har et stort spenn da Ford har en kjempehistorie både innen bil og motorsport. Så det er helt bevisst at vi skal være en tilbyder av spesielle biler og de ekte klassikerne. Noe har vi fått tak i via nettverk og bekjentskaper, andre biler via finn, sier Berntzen.
Området skal også brukes til eventer, og Røhne Selmer vil stille lokalene og området som de selv kaller «Bilfabrikken» til disposisjon for de mange Ford-klubbene til diverse arrangementer.
- Vi håper dette blir et naturlig samlingssted både for kunder som kommer for å kikke og de som er på service. Og så håper vi det blir et sted som folk ønsker å bruke til tilstelninger, vi kommer til å ha mange eventer og mye som skjer utover neste år, sier Berntzen.
Spesialkompetanse
Med spesielle biler trengs det også spesiell kompetanse, og Røhne Selmer har derfor også investert i både spesialverksted og spesialbutikk for US-deler, fortrinnsvis til eldre Ford Mustang, ledet av ekspertene fra Pony Parts og Pony Performance.
- Vi har gjort ganske mye for å få den avdelingen så komplett og rå som mulig, så alle entusiastene med eldre biler kan komme et sted å henvende seg. På bakrommet har vi også en rullende landevei, en firehjuls bremserulle for å måle effekt og testkjøre biler, sier Berntzen.
- Alle uansett merke er velkommen for å kikke og ta en prat, sier Berntzen.
Som om ikke det var nok kan Røhne Selmer på Lierstranda også tilby custom-innredning og 3D-modellering av biler til næringssegmentet.
- Her kan man komme og se monteringen og hvordan det blir i etterkant. Og skulle du ha behov for hjelp med bilen og ikke kan komme hit tilbyr vi også mobil service. Vi skal ligge det lille hodet foran på kundeservice, sier Berntzen.
Godt rustet for elektrifiseringen
Når det gjelder overgangen til kun elektriske nybiler fra 2025 ligger Ford godt an i løypa etter å ha elektrifisert bortimot hele porteføljen, nå sist med pick-up-en Ford F-150.
- Vi er godt rustet i hele modellsegmentet for den elektriske overgangen, og har ingen rene fossilbiler igjen i personbillinja. Det er ikke lenger sånn at man trenger å gjøre noe kompromiss for å velge elbil verken i størrelse eller rekkevidde, sier Berntzen.
Han rekker frem den nye Ford Explorer og F-150 som to nye storselgere.
- Mange er interessert i den elektriske F-150, og det blir en brandbuilder. Den helelektriske Explorer blir garantert en storselger for den treffer det norske markedet veldig godt med en startpris på under 500.000 kroner, sier Berntzen.
Storebroren i hybrid-utgave av Explorer er allerede tatt ut av porteføljen, mens det leveres fortsatt dieselbiler som varebil - enn så lenge.