TOGET STOPPER VED SYKEHUSET: Drammenbanen og Brakerøya stasjon ligger vis-a-vis sykehustomta og den nye helseparken, med gangbru over vei og jernbane.

Bekymret for togtilbudet til nytt sykehus

Ordførertrio frykter forutsetningene med fire stopp i timen kan ryke, og ber samferdselsministeren om garantier.

Publisert Sist oppdatert

DRAMMEN/LIER: Ordfører Kjell Arne Hermansen i Drammen, Kjetil Kivle i Lier og fylkesordfører Tore Opdal Hansen sendte fredag brev til samferdselsdepartmentet som følge av usikre signaler fra Jernbanedirektoratet.

Forutsetningene om at et fullgodt togtilbud er på plass etter planen når sykehuset skal åpne i andre halvår 2025, kan nemlig ryke på grunn av forsinkelser. Planen var at dette skulle økes fra to til fire stopp, og nå vil ordførerne ha et møte med statsråden.

- Skandale? Her har Jernbanedirektoratet hatt lang tid til å planlegge, uttaler drammensordfører Kjell Arne Hermansen på Facebook.

- Som ordførere ser vi meget alvorlig på en mulig situasjon der det nye sykehuset åpnet uten at det forutsatte togtilbudet er på plass. De trafikale konsekvensene av et dårlig togtilbud vil ikke være akseptable verken lokalt eller regionalt, uttaler de tre i brevet.

Tusenvis av reisende til og fra

Sykehuset vil ha 4.500 ansatte, og det forventes 3.000 pasienter og besøkende hver dag. På toppen av dette kommer Helseparken, hvor det etter hvert etableres nye arbeidsplasser og hotell.

- På lengre sikt vil Fjordbyen i LIer, som planlegges for 16.000 arbeidsplasser og innbyggere. Til sammen vil dette gjøre Brakerøya til en mye viktigere stasjon enn den er i dag, uttaler de tre.

De peker også på de eksisterende utfordringene med biltrafikken i området.

- Det er viktig at staten som stiller krav til nullvekst i personbiltrafikken i vårt byområde, også selv er med og tar ansvar for transport til og fra store statlige arbeidsplasser. Den umiddelbare nærheten til Brakerøya stasjon legger også godt til rette for ønsket valg av transportmiddel, uttaler de tre ordførerne i brevet.

Ny rutemodell

Sefrid Jakobsen, fagdirektør i Jernbanedirektoratet, uttalte til NRK i februar at det endelige rutetilbudet avhenger av blant annet den årlige kapasitetsfordelingsprosessen i Bane-Nor.

– Det er en ny rutemodell som igangsettes med åpningen av Drammen stasjon og nytt dobbeltspor, samt en vurdering av hvilke togtilbud offentlige skal kjøpe ifra Vy på denne strekningen. Det er et puslespill som skal settes sammen, for å få det ønskede togtilbudet.

De kan derfor ikke love noe som helst.

- Jeg vil presisere at vi har absolutt veldig stor forståelse for det behovet de har for økt transporttilbud. Vi jobber alt vi kan for å få til de fire togstopper fra Brakerøya fra desember 2025, uttaler Jakobsen.

Powered by Labrador CMS