Vy og Flytoget slås sammen – Flytoget blir et datterselskap av Vy
Nå starter forberedelsene med å slå sammen de to statlige persontogselskapene, Vy og Flytoget, melder Samferdselsdepartementet.
NORGE: I 2028 går Flytogets konsesjoner ut og strekningene som Flytoget i dag trafikkerer blir en del av det samlede rutetilbudet på Østlandet. Et nytt rutetilbud skal gi reisende et bedre kollektivtilbud enn de har i dag, også til Oslo lufthavn, skriver samferdselsdepartementet i en pressemelding.
– Målet vårt er å gi alle som reiser med tog på Østlandet et bedre tilbud, samtidig som staten får mer for hver krone vi bruker på jernbane. Å gjøre flytoget til et datterselskap av Vy vil bidra til dette. Vy skal ta med det aller beste fra Flytoget. Nå får vi ett slagkraftig statlig persontogselskap som jeg har store forventninger til, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Sammenslåingen vil ikke påvirke tilbudet til de reisende nå. Frem til alle togavgangene blir en del av det samlede kollektivsystemet på Østlandet, vil man kunne reise med Flytoget akkurat som i dag.
– Regjeringen er opptatt av at det fortsatt skal være enkelt å reise grønt og velge tog til og fra Oslo Lufthavn. På sikt blir kollektivtilbudet til Gardermoen enda bedre. Det blir enklere å reise til og fra flyplassen når alle togavgangene blir en del av det samlede kollektivsystemet på Østlandet. Det blir mindre ventetid mellom avgangene, bedre plass og de som reiser kan bruke Ruterbillett på alle togene, sier samferdselsministeren.
- Flytogets kultur skal videreføres
Flytoget har siden oppstarten bidratt med solide resultater og blitt en av Norges sterkeste merkevarer, med et tydelig engasjement for de reisendes behov. Flytogets kultur og ansatte skal videreføres og styrkes i en felles og større organisasjon.
– Selskapene får nå tid til å lære av hverandre, innføre beste praksis og samkjøre personalet før Vy skal kjøre alle tog til og fra flyplassen. Det er viktig å gjøre grep nå for å få til en effektiv overgang og god kvalitet på det fremtidige togtilbudet fra dag én, sier Nygård.
Også den eksterne, finansielle rådgiveren som har blitt benyttet i vurderingen av selskapsstrukturen for Vy og Flytoget, anbefaler at de to selskapene bør slås sammen. Grunnen er at en slik løsning vil gi gode tjenester til de reisende og samtidig øke statens verdier, skriver departementet.
Stemningen hos Flytoget er mer lunken over avgjørelsen.
- Det er godt kjent at ansatte, fagforeningene og Flytoget som selskap, har ønsket å bestå som et eget selskap. Dette har vi ikke fått gjennomslag for. Vi tar beslutningen til etterretning, og vil følge opp statsrådens tydelige mål om å videreføre og styrke Flytogets kultur, innovasjonskraft og kundefokus, i den nye organiseringen, sier Ståle Nistov, administrerende direktør i Flytoget.
Samferdselsministeren understreket i dagens møte at Vy og Flytoget skal være likestilte partnere i sammenslåingsprosessen.
- Dette vil være avgjørende for å lykkes med ambisjonen om å få et bedre togtilbud til alle reisende. Selv om organiseringen nå blir annerledes, vil Flytoget fortsette å utfordre og være kompromissløse på vegne av kunden. Det fortjener de reisende. Og det fortjener norsk jernbane, slår Nistov fast.