MENINGER: Jon Faret
Svelvik
Vet konsernledelsen i BaneNOR hva underselskapene driver med?
- BANENOR som storeier foreslår en direkte sabotasje av egen strategi, skriver innsenderen.
MENINGER: Gjennomfør
en liten øvelse, og Google «gods på bane». Et
av de første treffene er BANENORs strategi «Gods på bane - fra trailer til tog». Her
kan man lese følgende:
«Du kjenner følelsen av å havne bak en lastebil på en ett-felts
riksvei. En uharmonisk dans over snirklete fjelloverganger med potensielt
risikable forbikjøringer. Trailertrafikken i Norge er ikke som på kontinentets
strømlinjeformede motorveier der både vær- og kjøreforhold er mer forutsigbare.
Ved å frakte mer gods på jernbanen, fjerner vi ikke bare et stressmoment fra
veibildet, men vi bidrar også til en bærekraftig utvikling av et stadig økende
transportbehov.»
Man skulle tro det er Svelvikveien BANENOR beskriver.
EIDOS er det utviklingsselskapet som vil utvikle Lierstranda i Drammen til
et flott bo-område.
Selskapet er eiet med 55% av Lier kommune, 22,5 % av Fabritius Gruppen, og
22,5% av BANENOR Eiendom! Fabritius
Gruppen har Gjelsten Holding som morselskap, og BANENOR Eiendom eies selvsagt
av BANENOR med den svulstige strategien nevnt ovenfor.
EIDOS er også selskapet som i innspill 43 til
Arealdelen i den nye kommuneplanen foreslo at arealet rundt Juve
pukkverk med 710 dekar foreslås disponert til næringsvirksomhet, 150 dekar
avsatt til havneområde, hvorav 50 dekar til en Tømmerterminal. Det foregår en
opprivende debatt i Svelvik om saken.
Tømmerterminal i Juve må legges død. Det går ingen jernbane dit, og knapt nok vei.
En tømmerterminal i Svelvik innebærer rundt 90.000
tømmertransport-bevegelser langs Svelvikveien årlig.
Så kan man spørre seg; hvordan henger dette sammen? Vet den
ene hånden i BANENOR hva den andre driver med? BANENOR som storeier foreslår en
direkte sabotasje av egen strategi.
Hvorfor utvikles strategier som nesten ordrett beskriver
marerittetsceneariet langs Svelvikveien som folk i Svelvik frykter, mens en del
av BANENOR, med store eierinteresser i EIDOS jobber FOR gods på vei, i
gigantiske volumer?
Er det på tide at BANENOR Eiendom tar sitt eget konserns
offisielle intensjoner på alvor, og straks tas i ørene for å følge opp
konsernets egne strategier?
Da kan EIDOS ikke uimotsagt få rom til å foreslå utskipning
av tømmer fra en havn uten nærhet til jernbane. Og følgelig må Juve i Svelvik
legges død. Det går ingen jernbane dit, og knapt nok vei.
Av
Jon Faret
Svelvik