Vellykket «Operasjon Gangbru»
Nå står den der! Den nye gangbrua mellom Brakerøya stasjon og nytt sykehus/helsepark ble heist på plass natt til lørdag - 315 tonn på en krankrok.
BRAKERØYA: Da det ble avgjort å bygge nytt sykehus på den litt
slitne industriparken på Brakerøya ble det umiddelbart klart at det måtte
gjøres noe drastisk med adkomsten. Jernbanen med dobbeltspor ligger som en
barriere mellom byen og industriparken ut mot fjorden.
Sykehuset med mange
tusen ansatte, pasienter og besøkende krever helt andre løsninger enn en trang
jernbaneundergang der det i glanstiden strømmet hundrevis av National Industris
ansatt ut og inn. Og med helsepark i
tillegg blir det en travel helsebydel.
Tidlig i
prosjektet ble det laget en ny rundkjøring i Strandveien og en firefelts
adkomstvei i kulvert under jernbanen og inn til sykehuset. Men med Brakerøya
stasjon noen steinkast fra sykehuset ble det naturlig å lage en egen adkomst
mellom stasjonen og sykehus for å bryte barrieren.
De første planene gikk ut på
å lage en undergang. Men det ble forkastet av flere grunner, bl.a, fordi
kostnadene med å bygge under jorden ble store og det ville gi en avvisende effekt
på mange.
Stål og glass
Løsningen man landet på var en overgang i stål og
glass med heiser og trapper, en løsning mange mange kjenner fra Asker stasjon.
Løsningen passet også for Drammen Helsepark som bygges mellom sykehuset og
stasjonen.
Delene til
den fotgjengerovergang har kommet stykkevis og er i vår sveiset sammen på
området til Drammen Helsepark. I hver ende av overgangen er det bygget
fundamenter.
I helgen ble tografikken stoppet og kolossen heist på plass.
Kjempekran med assistent
Og
løfteoperasjonen i den divisjonen krever speisalkraner, en stor og en mindre
som assistent. Kranspesialisten Nordic Cranes stilte med en Tadano CC38.650
beltekran. En kjempe med egenvekt 1000 tonn og løftekapasitet opp mot 650 tonn.
Den ankom Brakerøya i god tid i deler på 40 trailerlass. En 250 tonns mobilkran
og et dedikert team satte sammen kjempen.
Det ble spesielt utfordrende på en trang
plass, da det måtte anlegges egen fundamentering for å holde krana stabil. Og
berolige Bane NOR som fryktet bakketrykket kunne forstyrre grunnen så tett ved
jernbanesporet og forårsake setninger på jernbanetraseen.
Tøft løft i natten
De opprinnelige planene var å løfte lørdag
ved middagstider. Men pga. trang anleggsplass og strenge sikkerhetskrav ble
løftet utsatt etappevis utover dagen - mens regnet falt i strie strømmer.
Så i ly av natten, ble det gitt grønt lys og
konstruksjonen heist opp over jernbanens kjøreledninger og pent plassert på
rett plass. Da dagslyset rant og solen tittet fram søndag morgen var det mange
som pustet lettet. Utover søndagen ble anlegget sikret.
Det gjenstår my arbeid før gangbrua og
heisene tas i bruk til høsten. Mye skal gjøres i jernbanens sommerstengte
periode i juli. Og gangbrua skal tas i bruk når Drammen Helsepark åpner en ny
parkeringskjeller til høsten.
SE BILDER: