Vegvesenet vil fjerne pride-gangfelt
– Veioppmerking skal ikke brukes til å uttrykke støtte til politiske eller ideelle saker, dette må gjøres på andre måter
DRAMMEN: Det uttaler Vegvesenet i et ferskt høringsnotat om pride-gangfelt, som har sett dagens lys i flere norske byer det siste året.
– Dette er en uheldig praksis, da det er viktig at oppmerking utformes på en ensartet og konsekvent måte i hele landet, skriver vegvesenet i notat, først omtalt av VG.
Avisen siterer Vegvesenet på at «formålet med veioppmerking er å regulere trafikken av hensyn til trafikksikkerhet, fremkommelighet og miljø».
– Veioppmerking skal ikke brukes til å uttrykke støtte til politiske eller ideelle saker, dette må gjøres på andre måter, heter det i notatet.
Statens Vegvesen foreslår derfor å fjerne regnbuefargede gangfelt i Norge. Den endelige avgjørelsen fattes av samferdselsdepartementet.
Overfor VG uttaler seksjonssjef for vei og gate i Statens vegvesen, Matteo Pezzucchi, at regnbuefargede gangfelt kan være problematisk fordi «gangfelt skal være entydig og lett lesbar for alle som ferdes i trafikken».
– Ulik farge mellom de hvite gangfeltstripene kan gjøre disse stripene vanskeligere å oppfatte for noen trafikanter. Dette er oppmerking som gir fotgjengere rettigheter og andre trafikanter plikt til å stoppe, uttaler han.
- Må finnes løsninger
Hvordan forslaget slår ut for Pride-gata i Tollbugata i Drammen, er foreløpig uklart. Gaten har blitt omregulert til delvis gågate i den delen den er fargelagt, med adgang for varelevering og andre kjøretøy med spesielle behov.
Cathrin Janøy (MDG), som i sin tid tok initiativet til pride-gata, uttaler til DRM24 at hun «ikke vil gå i korstog for gata».
- Det er ingen kjepphest for MDG, men vi mener at gaten er et godt tilskudd til å markere Drammen som en mangfoldsby, og sånn sett vil vi gjerne fortsette å ha en regnbuegate. Gata har reist viktige debatter som er helt nødvendige i Drammen, sier Janøy.
Hun vil avvente og se hvordan lovforslaget til Statens Vegvesen slår ut.
- Regulativt tenker jeg at det må kunne finnes løsninger. Dette fungerer fint mange andre steder i Europa, og det er først og fremst en trivselsgate, og det er mange som ble lei seg for at den ble ødelagt så fort.
Etter hærverket i fjor høst, har også gaten blitt ødelagt av brøytebilen. Om man nå vil avvente med å bruke nye 500.000 kroner på å male opp gata på nytt i påvente av en avklaring fra Vegvesenet, er Janøy usikker på.
- Tilbakemeldingen fra administrasjonen er at dette er vedlikehold som finansieres over driftsbudsjettet og ikke er noe som må politisk vedtas på nytt, sier Janøy.
NB: DRM24 siterte første VG på at Vegvesenet ville forby pride-gater. Dette ble senere korrigert til gangfelt av avisa, da det viste seg at dette ikke var korrekt. DRM24 har også endret begrepsbruken deretter.