SKAL UTFØRE ARBEID: Bane NOR skal blant annet gjennomføre arbeid her på stasjonsområdet denne helga,

Varsler ny runde med buss for tog

Fra lørdag morgen 14. september er det stans i togtrafikken gjennom Drammen og Sørlandsbanen til Kongsberg. Togene skal gå som normalt igjen mandag morgen.

Publisert Sist oppdatert

DRAMMEN/ØVRE EIKER: Helgen mellom 14. og 16. september settes nemlig togtrafikken på pause som følge av diverse arbeider i Drammen, samt nødvendig vedlikehold og modernisering langs Sørlandsbanen fra Mjøndalen i øst til Kristiansand i vest.

I Drammen skal det gjennomføres justeringer på stasjonsområdet, Jernbanekaia og Sundland. Det medfører at også Jernbanekaia blir stengt denne helga, ifølge Bane NOR.

Det blir derfor ingen gjennomgang forbi stasjonsområdet på elvesiden. Den nye kjøreveien fra Grønland langs sporene på Skamarken er også sperret av, men det er mulig å gå stien langs elven til midlertidig gangbru fra vest. Området er stengt fra lørdag til mandag morgen.

Bane NOR: Dette skal vi gjøre i Drammen

Det er først og fremst en rekke arbeider som er knyttet til de nye sporene vi tok i bruk i sommer. Derfor blir det mye aktivitet på plattformene, i personundergangen, langs sporene og på Jernbanekaia.

Vi skal blant annet sluttjustere ledninger, gjøre arbeider på høyspentanlegg, trekke kabler og pakke sporene med pakketog. Betongarbeidene som allerede pågår vil også fortsette.

Sluttjustering av kontaktledningsanlegget og pakking av sporene gjøres denne helgen fordi dette først kan utføres når det har gått mange tog på strekningen.

På Sundland pågår arbeider med det nye togparkeringsanlegget. Her skal vi blant annet etterjustere ledninger og montere strevere. 

På Gulskogen skal vi trekke kabler og rør, installere nytt teleskap og fundament til dette.

Sør for Kobbervikdalen, mellom Drammen og Holmestrand, gjør vi arbeider med kontaktledningsanlegget.

Det blir aktivitet døgnet rundt, men det er ikke planlagt mye støyende arbeid om natten. De naboene det er aktuelt for har allerede fått tilbud om alternativ overnatting.

Bane NOR: Dette skal vi gjøre på Sørlandsbanen

Mjøndalen stasjon: Her skal vi skifte ut slitte drivmaskiner til sporveksel.

Steinberg stasjon: Her skal vi erstatte gamle sviller med nye.

Hokksund stasjon: Her skal vi erstatte gamle sviller med nye, samt ferdigstille nye plattformer og rive den midlertidige treplattformen.

Vestfossen: Her skal vi montere nye anlegg for sporvekselvarme. Nye varmeanlegg bidrar til å redusere risikoen for at sporvekslene fryser fast når vinteren setter inn med snø og kulde.

Drolshammer planovergang: Her skal vi justere lyssignalene ved overgangen.

Krekling: Her skal vi skifte ut masser under sporene. Ny pukk gir bedre drenering, mer stabile spor og redusert risiko for telehiv.

Skollenborg: Her skal det byttes sporveksel i to av sporene. 

Kongsberg: På strekningen skal vi reparere en stikkrenne mellom vei og bane for å unngå flom ved mye nedbør.

Kongsberg stasjon: Her skal vi bytte bevegelige slitedeler i sporveksel.

Krekling – Skollenborg: Her skal vi justere spor og pakke masser under spor.

Hokksund – Kongberg: Her skal vi rydde vegetasjonen langs sporet. Fjerning av vegetasjon gir blant annet bedre sikt og redusert risiko for dyrepåkjørsler.

Powered by Labrador CMS