Telenor-problemer rammet nødetatene og jernbanen: - Uakseptabelt
Både nødetatene og jernbanen fikk store utfordringer som følge av Telenors problemer torsdag. Først ved 20.30-tiden, omlag 10 timer etter problemene startet, skal problemene være løst.
DRAMMEN: - Det er forsinkelser og innstillinger på flere banestrekninger i hele landet pga. feil på mobilnettet til Telenor, uttalte Bane NOR etter at problemene startet torsdag formiddag.
Sitasjonen kommer på toppen av togkaoset som har hersket de siste dagene etter brannen på Nationaltheatret.
I tillegg har nødnumrenre vært ustabile og delvis ute av drift. Det skal gjelde både 110, 112, 113 og 02800, men ved 1600-tiden melder politiet om en bedring og mer stabil drift, og ved 20.30-tiden at tjenestene skal fungere som normalt.
Politiet ba publikum oppsøke politistasjonen fysisk dersom de ikke kom igjennom på telefon.
Strømbrudd
Telenor opplyste i en pressemelding at det er «forsinkelser på tale», mens SMS og mobildata fungerte som normalt.
- Feilen skyldes et strømbrudd på en av sentralene våre. Vi ser en bedring i situasjonen, og fortsetter arbeidet med å rette opp i feilen, uttalte Bjørn Amundsen, dekningsdirektør i Telenor Norge, onsdag ettermiddag.
Telenor beklager ulempene disse problemene har ført til.
- Uakseptabelt
Direktør i Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom), John-Eivind Velure, uttaler i en pressemelding at situasjonen er uakseptabel.
– Det er helt uakseptabelt at dette skjer nå for fjerde gang siden slutten av august. Det er svært alvorlig når nødnummer ikke fungerer. Mennesker som har behov for hjelp, skal få det når de ringer nødetatene, fortsetter han.
Nkom er allerede i gang med tilsyn av Telenor etter at det var problemer med nødnummer i august, september og oktober i år.
– Vi kommer til å utvide tilsynet til også å omfatte denne hendelsen, sier Velure.
– Det er for tidlig å si noe om årsaken til hendelsen nå, men dette vil kartlegges som en del av tilsynet, avslutter han.