
«Evig ung»: En latterbombe har gått av på Chat Noir
TEATER: Med: Hege Schøyen, Henrik Mestad, Bjarte Hjelmeland, Mari Maurstad, Paul-Ottar Haga og Gisle Børge Styve – som seg selv. Som den onde sykepleieren: Benedicte Søreng
Egentlig er det en lattermitraljøse,
som hagler mot oss i en og en halv time. Vi kan ikke erindre at vi noensinne
har ledd så intenst og nesten uten pusterom som denne kvelden.
30 minutter med toget, og hundre meter fra Nationalteateret
stasjon, så er vi der. På utrolig koselige Chat Noir, hvor der er toseters sofaer,
bord med lamper, og servering ved bordene. Settingen kunne ikke vært mer
behagelig setting.
Chat Noir er omskapt til et gamlehjem, med helt spesielle
beboere: En tilårskommen gjeng av skuespillere som liksom skal spille seg selv,
bare 30-40 år inn i fremtiden. Innimellom har de referanser til sine egne
tidligere karrierer. Dette er farse av øverste skuffe som treffer alle, og det
er dritvittig.
I dagligstuen tørker søster Benedicte støv, og så kommer
gjengen, haltende og skjelvende og stotrende. Sykepleieren behandler dem som om
de var femåringer med fremskredet hjerneskade. Hun hjelper Gisle til å sette
seg til pianoet (sminket til det ugjenkjennelige, men uten sminke kjent som
pianist i Beat for Beat). Gisle 90+ år har mistet språket sitt, og mumler i vei
på noe ingen forstår (helt stort skuespill). Men piano-evnene er i behold. Og
når Benedicte går ut, stepper de gamle opp.
Hele gjengen begynner å rocke! Gjennom stykket får vi rock-
og pop-klassikere fra 60-tallet og fremover. Her skrelles minst sytti år av, og
de gamles indre ungdom får fritt spillerom. Nå kommer komediens frekke
lillebror farsen frem: en saftig,
folkelig og grovkornet humor. Farsen kjennetegnes også med fysisk humor, og harselering
med lyter og handicap. Den har ett eneste mål: å få latteren frem, uten nærmere
finesse. Evig ung har alt dette, og det går rett hjem. Damer; glem maskaraen
denne kvelden – eller i alle fall gå for den vannfaste.
Døren går opp og strenge-Benedicte er tilbake. De gamle
synker stille ned i stolene igjen. Hun underholder med litt kristelige salmer
og sanger, rett fra Frelsesarmeens sangbok. «Han skal åpne perleporten så at
jeg får komme inn, for med blodet har han frelst meg», synger hun. Hege er som
de andre ateist, men så mild og snill: «Jaja, det er nå alltid festlig med litt
Jesus».
Kontrasten mellom den unge sykepleierens nedslående sanger (Søreng
imponerer med en helt utrolig sangstemme), og den freske gjengen byr på stadig
nye komiske innslag. Mens hun er ute, får vi se 95 år gamle Henrik strippe til
«You can leave your hat on». Resten hopper vi over å nevne – det må bare
oppleves.
Stort sett balanserer ensemblet helt på rette siden av
knivseggen hysterisk morsomt på den ene siden, mot grovt og plumpt på den
andre. Mari Maurstad er den tilsynelatende senile som slenger ut groviser, som
noen demente gjør, og med det kan bli ufrivillig morsomme. Men Mari 95 er jo
ikke egentlig dement, og grove tabuord er bare morsomt i små porsjoner. Færre
og litt mindre høylytt hadde bare løftet helheten.
En annen mikro-innvendig er at Bjarte og pianist Gisle et
par ganger har en liten «hovmesteren»-kroppsspråk-etterligning. Men ikke mer
enn at det går helt fint – de har i hovedsak sin helt egen stil. Utover dette,
var alt bare rystende morsomt. Når Bjarte og den gamle raddisen Paul-Ottar
begynner å sloss, på slow motion geriatrisk måte, tar det helt av. Der er en
hendelse av den sorten man kan le av i all fremtid under en paraply når regnet
høljer ned: «Tenk på den Paul-Ottar fikk i trynet av Bjarte». Vi sier ikke mer.
I anmeldelsen av stykkets første oppsetning på Det Norske
Teater i 2009 skrev Mona Levin i Aftenposten: «Helsefarlig morsomt!»

Helsefarlig er det nå også – og kanskje enda bedre enn den
gangen. Det er kvikkere, høyere tempo, mere showpreg og enda mer over the top
humor. 2023-utgaven er ny-oversatt av Teodor Janson, som har hatt frie tøyler
til å tilpasse teksten til dagens skuespillere. I tillegg har han tilført
originalteksten øyeblikk av genial kreativitet, som vil muntre sinnet lenge.
En ettertanke: At dette gamlehjemmet er bare en drøm i et av
verdens rikeste land. Det er et par tiår siden pressen skrev: «Nå må politikerne
våkne og ta grep om eldreomsorgen. Generasjonen som twistet til Elvis og Jerry
Lee Lewis på femtitallet skal om noen år inn på gamlehjem. De vil forlange rock
og rødvin!» Det ble jo ikke helt sånn – eldreomsorgen ble isteden bare sorgen.
Aps partikrisegruppe kan ta turen til Chat Noir og få noen nye tanker. Om de
går inn for gamlehjem for alle eldre som ønsker og trenger det, hvor de kan
treffe andre å rocke med, kan partiet ha funnet selve comeback-saken.