Opplever VM-drømmen med fabrikkteam

Opplever VM-drømmen med fabrikkteam
I WRC-sirkuset gjør Frank Tore Larsen og Torstein Eriksen en mer ansvarsfull jobb enn man skulle tro.
NEDRE EIKER: Lørdag var det duket for årets nest siste NM-runde i rally ved Notodden. Og etter en ellers trasig og svak NM-sesong, kunne rallygutta fra Steinberg, Frank Tore Larsen og Torstein Eriksen, juble for seier.
Og om de ikke kan glede seg over seier i en ellers tøff NM-sesong, så kan de heller glede seg over eventyret de får være med utenfor Norges landegrenser.
Først og fremst kartleser Eriksen har jobbet jevnt og omfattende for Fords VM-team denne sesongen. Både som «værmelder» og også grusnote-kartleser. Spesielt sistnevnte er det aller mest relevante som begge kan ta med seg tilbake til egen rallybil.
Lærerikt
Eriksen har jobbet med dette i flere år, men under Rally Tyskland forrige uke kunne han for første gang ta med seg sin faste makker Frank Tore Larsen på gjennomkjøringene.
– Jeg gledet meg veldig nå da jeg kunne ha med meg min faste fører. Vi kjenner hverandre godt da vi har jobbet i samme bil siden 2009, og samarbeidet betyr mye fordi vi lærer noe hele tiden som vi kan ta med inn i vår egen løpsbil. Det å kjøre gjennom alle etapper av et VM-løp er ekstremt lærerikt, sier Eriksen.
Stort ansvar
Jobben som Gravel Crew for den norske WRC-føreren Mads Østberg beskriver Eriksen slik:
– Jobben med grusnoter, eller «Gravel Crew», er en svært viktig oppgave som både Frank Tore og jeg gjør under et asfaltløp. Vi kjører igjennom hver eneste etappe 1 til 2,5 time før etappen kjøres, og legger inn ny informasjon i notene til kartleseren. Det gjelder i hovedsak det som ligger på asfalten, som kan føre til avkjøring eller skumle hendelser, forteller Eriksen til DRM24.
Med andre ord ligger det et sikkerhetsperspektiv i dette, og for at Østberg og kartleser Ola Fløene skal kunne bruke notene også i et sikkerhetsaspekt, så er det svært viktig at informasjonen fra Eriksen stemmer korrekt.
– Det gir et stort ansvar på både Frank Tore og meg, fordi føreren må avgjøre informasjonen, og co-driveren må legge inn informasjonen i riktig sving, beskriver 26-åringen.
LES OGSÅ: Sendt til sykehus etter dramatisk krasj
Påvirker strategien
Når løpene ikke går på asfalt, men på grus, så er det naturlig nok ikke behov for samme tjeneste. Da er i stedet Eriksen ute på etappene og rapporter om vær- og temperaturforhold.
Mulig det høres kjedelig ut - det er det aldeles ikke, skal vi tro Eriksen selv. For her jobber han for hele VM-teamet til Ford, og ikke bare Østberg.
– Som «Weather Crew» er jobben å gi spesielt riktige temperaturrapporter og rapportere om hvordan veien ser ut. Dette er viktig informasjon videre til teamene som da skal avgjøre oppsett og dekkvalg på bilen. Jeg pleier å gå en del kilometer av hver etappe for å gi best mulige rapporter.
16 timers arbeidsdag
Det å reise på et VM-løp blir alt annet enn en sovepute for Eriksen. Når han reiser fra Norge og ut til den store verden, så vet han at det er mange arbeidstimer som venter.
Men det er det verdt for en rallydilla fyr som Eriksen.
– En arbeidsdag er aldri kortere enn 16 timer. Begge rollene jeg har betyr ekstremt tidligere morgener for å kunne gi riktig rapport til fører og team før de starter dagen sin, sier Eriksen.
Dagslønn
Og han får selvsagt betalt. En lønn han overhodet ikke kan klage på.
– VM-jobben gir meg en helt ålreit dagslønn, ikke basert på timer. Utfordringen er selvsagt å få inn nok til å leve av det, men akkurat disse VM-jobbene gir meg så mye opplevelser og erfaring at jeg er fornøyd bare jeg kan reise rundt og faktisk tjene på det, erkjenner kartleseren.
LES OGSÅ: Unik rallyopplevelse i Atlanterhavet
For han er prisgitt arbeidsoppgavene og mulighetene han har fått gjennom Fords VM-team.
– Det å reise verden rundt og jobbe for et team er en spesiell følelse. For det første tenker jeg hver eneste dag på hvor heldig jeg er som får lov til det, for det andre gjør det noe med meg at et helt team ønsker mine tilbakemeldinger. For det tredje så får man arbeidslyst når man faktisk lever drømmene sine og får jobbe i et så stort sirkus som WRC faktisk er, avslutter Eriksen.
FØLG DRAMMEN LIVE24 PÅ FACEBOOK

