
Skyhøye førpriser på leketøysalg
DRAMMEN: Lekia på Strømsø i Drammen har opphørssalg, og reklamerer
med femti til sytti prosent i hele butikken. Og med et slikt avslag, havner
prisen på enkelte varer omtrent på det andre butikker tar for samme vare til
full pris.
Høye førpriser gjelder selvsagt ikke alle varene – det er
bare noen varer som umiddelbart ser ut som de har en veldig høy førpris. Vi
finner en vegg med Hama plastperler, de vanlige posene med 1000 perler. De har
en førpris på 55 kroner, og er satt ned med 70%. Da kommer prisen ned i 16.50,
som er på nivå med full pris for samme vare hos for eksempel Extra Leker, hvor
de koster 17 kroner. Andre leketøy-butikker som Ringo oppgir kr. 25 som fast
pris på posene, og det gjør også Lekia-kjeden.

Det er Forbrukertilsynet som fører tilsyn med
salgsmarkedsføring, som har litt andre regler enn vanlig markedsføring.
- Det er fri prisfastsettelse i Norge, som betyr at næringsdrivende
kan sette akkurat den prisen de vil, sier Underdirektør Marit Evensen i
Tilsynsavdelingen.
– Men når det kommer til salg, er det helt egne regler for
det. Før-prisen det er tillatt å oppgi skal være den laveste prisen butikken
har hatt på varen de siste 30 dagene før salget begynner. Og den før-prisen må
de kunne dokumentere, sier Evensen.
- Sjekk hva andre tar
I Lekia-butikken på Strømsø har de for eksempel julekalendere med ting inni. Kalendere som ikke har sjokolade, kan selges flere år etter, om ikke alle blir solgt. Harry Potter-julekalenderen med små figurer har fått en førpris med en håndskrevet lapp som oppgir 909.90. Identisk samme kalenderen koster kroner 399 hos Extra-Leker – til full pris.


Ulf Høyem er styreleder i selskapet som eier Lekia-butikken
på Strømsø Senteret. Han har ikke en helt klar forklaring på at prisene er så
mye høyere enn samme vare i andre butikker og i samme kjede, men han skriver i
en epost:
«Vi i ferd
med å avvikle butikken. I den forbindelse kommer det fram en del varer som har
ligget en stund og hvor vi ikke har fått oppdatert priser».
Antagelsen
ser da ut til å være at prisene på varer som har ligget en stund er høyere enn
nyere varer. Og det kan jo være helt riktig. Så ikke nødvendigvis noe som er
galt med førprisene her, altså.
Hos
Forbrukertilsynet får vi opplyst at de får mange henvendelser fra kunder –
langt flere enn de har kapasitet til å følge opp. Så dermed gir Tilsynet alltid
denne oppfordringen:
- At alle kunder bør ta en sjekk på hva konkurrenten tar for
den samme varen, før de lar seg lokke av det som tilsynelatende ser ut som et
supertilbud.