Skinner og tog i tunnelen
Hullet i fjell er blitt togtunnel. Snart fem år etter første dynamittsalve gikk av, ruller de første togvogner på nylagte skinner i Drammenstunnelen under Strømsåsen.
DRAMMEN: En ny etappe i arbeidet med den nye
togtunnellen er nå fullført. Nærmere fem år etter de første dynamittsalvene gikk
av ved Gulliksrud sør i Kobbervikdalen. Nå er over 27 kilometer med blanke
stålskinner lagt i togtunnelen gjennom Strømsåsen, og de første togvognene med pukk/ballast ruller på nylagte spor.
Nå står resten av innredningen for tur.
Kjøreledninger, signalanlegg o.l. vil bli montert, det som på jernbanesproget
kalles infrastruktur. Trolig til påske
neste år skal det kjøres mer tungt togmateriell, sannsynligvis et langt
pukktog. Og første passasjertog? Den type trafikk vil bli testet i forbindelse
sommerstengt jernbane neste sommer.
InterCity med dobbeltspor
Tunnelprosjektet ble først til i en
tverrpolitisk enighet på riksplan om å satse på jernbaneutbyggingen på
Østlandet. Med dobbeltspor ut fra Oslo i retning nord, sørøst og sørvest. Det
ambisiøse samferdsprosjektet fikk det klingende navnet InterCity. Og planer og
penger fulgte med.
På slutten av 2018 kunne daværende
samferdselsminister Jon Georg Dale fyre av den første salven og de første
kubikkmeter med stein ble spreng ut. Tunellen gjør det mulig å kjøre tog på
dobbeltspor fra Oslo og nesten helt ned til Tønsberg. Tidsbesparelsen med
tunnel blir ikke på mange minutter – men det kan kjøres flere tog og
regulariteten blir bedre.
Og flaskehalsen med tog på enkeltspor
gjennom Strømsø blir historie. Store deler av Strømsø blir ikke lenger delt i
to, og byen får til disposisjon et betydelig areale. Og hva det skal brukes til?
Diskusjonene er i gang.