TAR FORM: Mannskaper og maskiner har i sommer og høst lag sviller og skinner i tunnelen. Nå følger kjøreledninger for strøm, signalkabler osv.

Skinner og tog i tunnelen

Hullet i fjell er blitt togtunnel. Snart fem år etter første dynamittsalve gikk av, ruller de første togvogner på nylagte skinner i Drammenstunnelen under Strømsåsen.

Publisert Sist oppdatert

DRAMMEN: En ny etappe i arbeidet med den nye togtunnellen er nå fullført. Nærmere fem år etter de første dynamittsalvene gikk av ved Gulliksrud sør i Kobbervikdalen. Nå er over 27 kilometer med blanke stålskinner lagt i togtunnelen gjennom Strømsåsen, og de første togvognene med pukk/ballast ruller på nylagte spor.

Nå står resten av innredningen for tur. Kjøreledninger, signalanlegg o.l. vil bli montert, det som på jernbanesproget kalles infrastruktur. Trolig til påske neste år skal det kjøres mer tungt togmateriell, sannsynligvis et langt pukktog. Og første passasjertog? Den type trafikk vil bli testet i forbindelse sommerstengt jernbane neste sommer.

Noen fakta i fjellet

Mesteparten av arbeidene har foregått dypt inne fjellet, ute av syne for publikum. Det drammensere og andre har merket er anleggstrafikk, mannskap og maskiner til og fra. Og en tilsynelatende endeløs strøm av lastebiler lastet med steinmasser. Til tider en stor plage og et irritasjonsmoment.

Men nå er altså tunneldelen av Bane NORs prosjekt nær fullført, med betydelige dimensjoner og tall:

  • Totalt ca. 6,8km lang (Betongtunnel, kulvert ca. 540m, løsmassetunnel ca. 290m, bergtunnel ca. 6000m.)
  • Ca. 27.200 meter skinner
  • Ca. 22.666 stk. sviller
  • Ca. 42.000m3 ballast
  • 4 stk. sporveksler

InterCity med dobbeltspor

Tunnelprosjektet ble først til i en tverrpolitisk enighet på riksplan om å satse på jernbaneutbyggingen på Østlandet. Med dobbeltspor ut fra Oslo i retning nord, sørøst og sørvest. Det ambisiøse samferdsprosjektet fikk det klingende navnet InterCity. Og planer og penger fulgte med.

På slutten av 2018 kunne daværende samferdselsminister Jon Georg Dale fyre av den første salven og de første kubikkmeter med stein ble spreng ut. Tunellen gjør det mulig å kjøre tog på dobbeltspor fra Oslo og nesten helt ned til Tønsberg. Tidsbesparelsen med tunnel blir ikke på mange minutter – men det kan kjøres flere tog og regulariteten blir bedre.

Og flaskehalsen med tog på enkeltspor gjennom Strømsø blir historie. Store deler av Strømsø blir ikke lenger delt i to, og byen får til disposisjon et betydelig areale. Og hva det skal brukes til? Diskusjonene er i gang.

Korrekt avstand mellom skinnene er VIKTIG.
Rent stål, renne kuttflater gir sikker skinnegang.
Sør i Kobbervikdalen møtes gammel og ny trase.
Ca 22666 betongsviller som underlag. På plass med maskinkraft og presisjon.
Daværende samferdselsminister Jon Georg Dale fyrte av første salve i desember 2019.
Gjennomlag og glede, ordfører og prosjektleder smiler fra øre til øre.
Datastyrte tunellbormskiner sørget for presisjon og temp i tunelldriften.
Tett, vann og frostsikker. Spesialrigg løste oppgaven...
Tung last, store maskiner og lite manøvreringsrom i tunell og tverrslag.
Powered by Labrador CMS