Sykehusundergang rullet på plass:
1.600 tonn - 240 hjul – 0,2 km/t
Prikkfritt løp, 300 meter på en og en halv time. Den 1.600 tonn tunge ferdigstøpte jernbaneundergangen til ny helsebydel på Brakerøya trillet på plass tirsdag morgen.
BRAKERØYA: Bane NOR, entrepenøren AF og oppdragsgiver Helse Sør-Øst RHF fulgte spent med på tidenes tungtransport i Drammen.
Pluss noen skuelystne som hadde funnet veien og omkranset skueplassen ved den gamle Montertomta mellom Strandveien og gamle industriparken ut mot fjorden.
En som var spent, men ikke engstelig, var Bjørn Even Akre, spesialtransport-firmaet Sarens mann med trådløs fjernkontroll over tungvektsløfteren og de 1600 tonn med stål og betong på toppen.
- Neida. jeg har ikke nervene utenpå. Men jeg er heller ikke helt tilbakelent. En viss årvåkenhet og ikke minst rutine må til, sa tungtransporsjåfør Bjørn til DRM24 før operasjonen.
Mens kolleger tok jobben med å pakke sammen utstyret satte Bjørn kursen for Trøndelag der ny løfte/flyttejobbb ventet.
Intenst arbeide
Sykehusbydelen med sykehus og helsepark vil få tusener av ansatte og besøkende når den tas i bruk i 2025. Dobbeltspor på Drammensbanen har ligget som en barriere mellom helsebydelen og resten av Drammen. Nå er man et skritt nærmere å fjerne denne barrieren.
Noen timer etter at Bane NOR kuttet kjørestrømmen på Drammensbanen for seks uker sommerstengt og vedlikehold, ble skinnegangen kuttet. Dobbeltsporet ble delt i fire deler, kjøreledning og master demontert og en spesialmaskin løftet vekk skinnene med sviller.
Så fulgte en hektisk periode med gravearbeide, spunting og støping av underlag og fundament. Sist helg var en maratonoperasjon med folk og betongbiler som støpte 1700 kubikkmeter betong til en metertykk bunnplate.
Spesialselskapet Sarens rykket inn på på tampen av sist uke, og når har de altså gjort jobben. Betongklossen ble løftet 20-30 cm over bakken, rullet inn mot Drammen på ferdigstøpt rullebane, dreid og rygget ned til bunnen av gropa.
Der skal den gjøre tjeneste i tiårene som kommer. Vekten på 1.600 tonn ble fordel på 240 dreibare og punkteringsfrie hjul.
Heftige dagbøter hvis…
Undergangen skal være på plass til togtrafikken gjenopptas 9. august. Men det gjenstår mye arbeide med å fylle opp sidene og gjenoppbygge grunn under skinnegangen. Så skal skinner på plass, det samme skal master, kjøreledninger og signaler.
Og hvis noen andre enn Bane NOR er årsak til forsinkelser vanker heftige bøter. 30 000 kroner for hver påbegynt kvarter, etter det DRM24 erfarer. Men foreløpig er det ikke grunn til engstelse for noen av de involverte, innflytting av undergang skjedde to dager før opprinnelig planlagt.
Gjengen som bygget undergang unnet seg et lite pust i undergangen tirsdag, men hvilte ikke på laurbærene. Nå skal det støpet nok et metertykt betongdekke i bunnen av undergangen. Armeringsjern skal laste inn anlegget og betongbiler skal bestilles.
Gang- og sykkelveier
Gang- og sykkelveiene i området skal også bygges om og vil etter hvert gå i en bro over sykehusadkomsten tett ved jernbanetraseen på nordsiden, fra fjordparken og til den gamle innkjørselen til området. Den nye adkomstveien vil i første omgang ikke bli åpnet for vanlig ferdsel. Men når grunnarbeidene med Helseparken starter og Drammen Fjernvarme skal bygges på/utvides, vi trolig undergangen bli tatt i bruk.
Den gamle Montér-tomta vil være anleggsplass en god stund fremover. Når ombygging av vei og annen infrastruktur er fullført, frigis området til grunneier Mikkelsen Eiendom som planlegger et spennende høyhuskonsept der, trolig et signalbygg og markere inngangen til en ny helsebydel.
LES OGSÅ: Jernbanen er kuttet – klart for 1.600 tonn undergang!