Slik ser byens mest brukte kunstgress-bane ut
Konnerud IL har de siste årene brukt banen på dispensasjon fra NFF, som følge av flere års forsinket utskifting. Omsider blir det i sommer topp moderne dekke - og samtidig går startskuddet for en storstilt fotball-utbygging rundt stadionområdet.
KONNERUD: Da matta først så dagens lys i 2006 var det en av byens første kunstgressbaner, og erstattet i sin tid naturgressbanen på stadion. Med en antatt levetid på 10 år er banen seks år på overtid - og tatt i betraktning det høye bruksnivået året rundt, trolig lenger.
Så dårlig var tilstanden, at det i 2020 måtte iverksettes kriseutbedringer rundt omkring på banen for at fotballforbundet ville innvilge midlertidig dispensasjon i påvente av nytt dekke.
To år etter er banen nå i så elendig forfatning at gummidekket ligger oppe i dagen flere steder, det er farlige skjøter, folder og kanter - og det grønne «gresset» i matta av plast, har gått totalt i oppløsning. Hvilket også representerer en stor miljø- og helsemessig utfordring da det fester seg i store mengder til alt som beveger seg på - og ut av matta.
Forsinkelser
Slikt kan ikke et av norges største idrettslag være bekjent av, men heldigvis er det nå endelig lys i enden av tunnelen etter en lang og forsinket prosess. Med Drammen kommune som eier av anlegget er det kommunale prioriteringer som legger føringene for investeringer og vedtak, og det er allerede flere år siden kunstgresset ble bestemt skiftet ut.
- Det ble først utsatt et år som følge av byggingen av den nye nierbanen, før det nok en gang ble forsinket som følge av kommunesammenslåingen. Egentlig var planen å skifte det i fjor høst, men det ble så sent på året at man valgte å vente til i år, sier leder av fotballgruppa i Konnerud IL, Andre Markussen, til DRM24.
Jobben er nå lyst ut på anbud, og planen er oppstart 1. juli.
- Håper er da at vi kommer i mål i løpet av sommerferien, da vi har et veldig behov for at det ikke går utover sesongen etter ferien, sier Markussen.
Han anslår at hovedbanen på Konnerud trolig er kommunens mest brukte i «offisielle» timer.
- Jeg vil nok tippe at anlegget på Konnerud har flest kamper i Drammen i løpet av et år. Det er i drift i elleve av årets måneder med undervarmeanlegg på vinteren, minus sommerferien. Og ellers i bruk så lenge det er lys, med de første aktivitetene gjerne fra klokka 13.00 på ettermiddagen, sier Markussen.
Fra versting til topp moderne standard
Markussen er klar på at det er en risiko å bruke matta slik den fremstår i dag.
- Tilstanden er utfordrende med tanke på risiko for skader, men bank i bordet har vi ikke opplevd det såvidt jeg vet.
Ikke bare er det risiko for skader, det er også en betydelig risiko for miljøforsøpling slik matta fremstår i dag. Gummigranulat fra kunstgressbaner antas ifølge Miljødirektoratet å være den nest største landbaserte kilden til mikroplast i Norge.
- Hva med miljøaspektet og all den løse plasten?
- Det er naturligvis et poeng, men samtidig er det nå kort tid til vi får nytt anlegg og der blir det tiltak for å hindre at gummigranulatet forsvinner fra dekket med sluser og mur rundt hele banen, sier Markussen.
Det innebæret at anlegget bygges etter nye standarder som trådte i kraft i fjor.
Storutbygging
Men fornyelsen av stadionanlegget på Konnerud stoppet ikke med nytt dekke på hovedbanen. I samme område mellom dagens baner og parkeringsplassen/Jarlsbergveien, er det nå ryddet skog for to nye nier-baner.
Det har kommet i stand gjennom idrettslagets nye samarbeidspartner, Kjeldaas AS. Første steg av fornyelsen stod klar med ny nierbane ved klubbhuset for et par år tilbake, som nå har fått navnet Kjeldaas Arena. Denne er privateid av Konnerud IL, i motsetning til hovedbanen som i sommer skal skiftes ut.
- Vi er enda ikke helt i mål med finansieringen av gressmattene som er siste del av prosessen på de to nye banene, og ønsker kommunen med på laget også her for å få alt på plass, sier Markussen.
I februar ble samarbeidsavtalen med den Sande-baserte entreprenøren undertegnet. Som en del av en omfattende prosess skal både parkeringsplassen ved stadion utbredres, det skal lages ny parkeringsplass ved Kjeldaas Arena, og fylles opp med masser i hogstområdet der de nye banene skal ligge - planlagt ferdigstilt om to års tid.
Den ene banen blir kunstgress med undervarme og flomlys, den andre skal etter planen få naturgress. I tillegg vil det bli etablert et treningsfelt ved siden av dagens servicebygg.
Når dette står klart vil Konnerud få økt kapasiteten for de aldersbestemte lagene betydelig, og bli et av de største fotballanleggene på Østlandet.
- Kjeldaas Arena var et veldig godt eksempel på hva man kan få til med et frivillig-offentlig samarbeid. Nå gleder vi oss veldig til resten står klart, avslutter Markussen.