- Piggdekkavgift ikke gjennomtenkt
- Ikke sjokkerende at Miljøpartiet vil gjøre alt for å plage bilister, er beskjeden fra Frp.
DRAMMEN: Som følge av nye grenseverdier for svevestøv fra 1. januar, viser det seg at Drammen kan passere terskelen for hva som er akseptabelt ved Bangeløkka. Spesielt på vinterstid og dager med klarvær og lav luftfuktighet, blir verdiene betydelige rundt trafikkmaskinen, hvor to av landets mest trafikkerte veistrekninger, E18 og E134, møtes.
Man trenger imidlertid målinger gjennom minst et helt kalenderår for å fastslå om grenseverdiene i forskriften er overskredet, ifølge Miljødirektoratet.
Siden nyttår viser målestasjonen på Berskog at verdiene for svevestøvet som knyttes til biltrafikken (PM10) kun har beveget seg over grensa for høye verdier og rødt nivå én gang, og det var mellom klokken 19.00 og 20.00 mandag - en dag med klarvær og lav luftfuktighet.
MDG: Avgift og lavere fart er løsningen
Miljøpartiet de Grønne tar i et oppslag på dt.no til orde for at piggdekkavgift og nedsatte fartsgrenser i Drammen er løsningen på problemet.
Det får blant annet Fremskrittspartiet og Nei til Bomring å riste på hodet. Sistnevnte fordi en betydelig andel av svevestøvet stammer fra vedfyring og andre kilder.
Fremskrittspartiet fordi man i Drammen allerede ligger under det Statens Vegvesen anbefaler som den optimale andelen piggdekk, kontra piggfrie dekk.
- Det er forholdsvis godt kjent at den optimale ratioen mellom piggdekk og piggfri er 20/80. Om andelen piggdekk er lavere blir det mindre friksjon på glatt føre, behov for mer saltning – som igjen gir mer svevestøv. I Drammen er andelen piggdekk ifølge Statens Vegvesen 15 prosent. Vi ligger altså litt for lavt allerede, sier Frps gruppeleder i Drammen, Ulf Erik Knudsen.
- Et reellt behov for piggdekk i Drammen
Knudsen påpeker at det ikke er merkelig at man har fått høye målinger på Bangeløkka.
- Det er ikke et alarmerende høyt nivå for svevestøv i Drammen i forhold til andre år, men et eller annet departement har endret på hva som er grenseverdiene for svevestøv, og da får vi problemer. Klart det er svevestøv når man måler i Drammens trafikkmaskin nummer én - forøvrig et sted i Drammen hvor ikke veldig mange tilbringer tid utenfor bil / buss, sier Knudsen.
Knudsen poengterer at det er satset på feiing og rengjøring av veiene i Drammen som effektivt tiltak for å begrense svevestøvet.
- Hvilket fungerer utmerket. Vi skal være glad for at noen fortsatt kjører med pigg. Det er også slik at kommunens topografi, med bratte åser, tilsier at noen har et reelt behov for dette, sier Knudsen.
- Dette er noe som gjentar seg hver vinter, og det er ikke sjokkerende at fanatikerne i MDG vil gjøre alt for å plage bilister. Forslaget er etter min mening svært lite gjennomtenkt, sier Knudsen.