Ordføreren står på sitt etter bom-refs:
- Vår oppskrift er den riktige
Ordfører Monica Myrvold Berg (Ap) og den politiske posisjonen i Drammen gikk til valg på et bomfritt Drammen, og understreker at det er uaktuelt å endre kurs etter at Buskerudbyen fikk søknaden om byvektsavtale i retur.
DRAMMEN: Tvert imot tar Monica Myrvold Berg, Buskerudbyens øverste politiske leder, nå til orde for at Buskerudbyen bør bli en nasjonal pilot for «nye måter å nå nullvekstmålet på».
– Vi mener vår oppskrift er den nye og mer bærekraftige måten å tenke by- og tettstedsutvikling på. Vi ønsker å bli et nasjonalt pilotområde for nye måter å nå nullvekstmålet på, og legger ikke den ambisjonen på hylla, uttaler Myrvold Berg fredag på Buskerudbyen.no.
– I tillegg har vi allerede gjort det regjeringen selv legger opp til nå – kutte kostnader, og sørge for å få mer igjen for pengene, legger hun til.
Statsråden peker på bom
Lokalt forhandlingsgrunnlag om byvekstavtale ble sendt samferdselsdepartementet før påske, men torsdag kom et foreløpig avslag, hvor samferdselsministeren i sitt svar pekte på at Buskerudbyen også bør ha et alternativ til bypakke som inkluderer bompenger.
I møtet mellom ministeren og den politiske ledelsen i Buskerudbyen i november ble det gjentatt at bompenger ikke er et krav for å få byvekstavtale, men nullvekstmålet må nås.
Beregninger fra anerkjente fagmiljøer i TØI og Asplan bekrefter at Buskerudbyen når nullvekstmålet også fremover uten bompenger med tiltakene som foreslås. Transportberegningene er gjort med de modeller og tallgrunnlag som staten krever.
– I Buskerudbyen har vi allerede utredet en løsning med bommer. Den het Buskerudbypakke 2. Nå er politikerne i alle kommunene og Viken enige om at vi ønsker å nå nullvekstmålet på mer bærekraftig vis uten dyr veibygging og bommer, og det viser beregningene at vi vil klare, sier Monica Myrvold Berg.
Hun er glad for bekreftelsen om at Buskerudbysamarbeidet fortsatt får belønningsmidler.
– Vi skulle selvsagt gjerne ha fått et annet svar, men er tross alt glad for at ministeren skriver at han er klar for å vurdere en byvekstavtale igjen om en stund. Jeg oppfatter på ingen måte at døren er lukket for oss, sier Myrvold Berg
Større økonomiske muskler nødvendig
Buskerudbysamarbeidet har fått rundt 100 millioner kroner i året i statlige belønningsmidler for å gjøre busstilbudet bedre, billettene billigere, bygge pendlerparkeringer og gjøre det mer attraktivt å gå og sykle. Men Buskerudbyen trenger mer forutsigbarhet og noe større økonomiske muskler.
Ifølge SSB blir det 30.000 flere innbyggere frem mot 2050. Trafikken kommer til å vokse uten nye tiltak. Det vil få konsekvenser for klima, fremkommelighet, transportkostnader og næringslivet.
Politikerne i Lier, Drammen, Øvre Eiker, Kongsberg og Viken er enige om at det derfor er helt avgjørende å få på plass en byvekstavtale snarest mulig.