LO om SAS-streiken: - Ene og alene ledelsens ansvar
Denne konflikten er ene og alene SAS-ledelsen sitt ansvar, sier LO-leder Peggy Hessen Følsvik. – Veldig beklagelig at det ikke var mulig å finne en løsning.
NORGE: Mandag ble det kjent at 900 SAS-piloter går ut i streik.
Det rammer omlag 50% av selskapets avganger, og rundt 30.000 passasjerer daglig, hvilket igjen har ført til kaos på Gardermoen mandag ettermiddag.
- Denne konflikten er ene og alene SAS-ledelsen sitt ansvar, sier LO-leder Peggy Hessen Følsvik.
– Veldig beklagelig at det ikke var mulig å finne en løsning.
- Her har SAS-ledelsen holdt sine ansatte for narr over lang tid. Det er veldig beklagelig at ikke var mulig å komme til en løsning, synd for de ansatte i SAS og synd for passasjerene, sier Peggy Hessen Følsvik om streiken i SAS.
- Har gjort det ekstremt vanskelig
- Pilotene i SAS har strukket seg veldig langt for å komme til en løsning, til tross for at SAS-ledelsen det siste året gjort dette ekstremt vanskelig.
SAS-pilotene kjemper ikke bare for sine egne arbeidsplasser, men også for den skandinaviske arbeidslivsmodellen og prinsipielle rettigheter som gjelder alle arbeidstakere. De har LOs fulle støtte, understreker Hessen Følsvik.
LO-lederen mener at SAS-ledelsen har brutt spillereglene, som den nordiske arbeidslivsmodellen setter, både når det gjelder ansettelsestrygghet og nyetablering av selskaper.
- Jeg forventer at SAS-ledelsen rydder opp. Suksessoppskriften i den skandinaviske modellen er et godt og tillitsfullt samarbeid mellom arbeidstaker og arbeidsgiver, sier LO-lederen.
Reiseforsikringen dekker ikke flystreik
Forsikringen dekker ikke om streiken gjør at nettopp din flyvning blir kansellert.
– Det er flyselskapet som skal refundere din billett, uttaler Forsikringsselskapet Fremtind i en pressemelding.
– Kundene må kontakte flyselskapet om streiken gjør at deres flyvning blir innstilt, sier skadeforebygger Therese Hofstad-Nielsen i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.
Reiseforsikringen dekker ikke refusjon av flybilletter eller andre utgifter knyttet til streik, eller reiser som flyselskapet selv kansellerer.
Kundene har tre valg
I denne VG-saken anbefaler Forbrukerrådet SAS sine kunder å avvente med å avbestille flybillettene sine. Om flyvningen din blir innstilt har du tre muligheter.
1. Returnere billetten og få den refundert av SAS
2. Om mulig: Booke om din reise til et senere tidspunkt
3. Bestille hos andre selskap, eller bruke alternative reisealternativer som bil eller tog, og deretter søke refusjon hos SAS.
– Vår erfaring, spesielt fra alle avbestillinger under pandemien, er at billettene blir refundert. Men, det kan litt tid å få pengene tilbake, spesielt nå som det er i høysesong for reise, sier Hofstad-Nielsen.