Svein Rust og Eiker Motorshop runder 40 år

BLIKKFANG: Dekkbaron Svein Rust er fornøyd med det 24 meter lange skiltet som pryder fasaden langs E134.

Eiker Motorshop satser stort i nytt varehus

Svein Rust har drevet Eiker Motorshop i en mannsalder. Denne uka åpner storaktøren på dekk og felg dørene i nye lokaler.

Publisert Sist oppdatert

ØVRE EIKER: I 1976 startet Svein Rust Eiker Motorshop på Bruhjørnet i Hokksund. I dag har dekk- og felgforhandleren uten sammenligning Nordens største utvalg, og et merkenavn viden kjent over hele landet. 

Denne uka markerer hjørnestensbedriften i Hokksund 40-årsjubileet med åpning av nytt varehus tilbake på gamle trakter - langs E134 på Langebru.

- Etter brannen i næringsparken fikk vi plassproblemer, men nå skal alt samles her etter en periode med mye flytting og tungvint logistikk, forteller Svein Rust.

Med Eikersenteret som nærmeste nabo på sørsiden av E134, befinner vi oss bare et steinkast unna der Eiker Motorshop lå i en årrekke på motsatt side av veien.

Gedigen flytteprosess

I det såkalte Akka-bygget på totalt 5.000 kvadratmeter, i sin tid kjent for produksjon av ringpermer og fotoalbum, skal imidlertid Rust og kompani få god boltreplass - selv om deler av bygget er leid ut til en håndfull andre firmaer.

- Disse lokalene har helt strøken layout med tanke på butikk, lager og verksted, sier Rust, som kjøpte bygget av Fevang-familien i fjor høst. 

Etter nyttår startet flyttingen. I disse dager foregår innspurten før det blir nyåpning på onsdag. 

- Det har vært slitsomt, men det er en overgangsfase. Vi jobber nå for fullt med å fylle opp etter å ha fordelt lageret på 5-6 forskjellige lokaler i næringsparken, sier Rust.

Satser på verksted og dekkhotell

Med et stadig økende salg på 30.000 dekk og 20.000 felger i året utvider Eiker Motorshop nå tilbudet på både verksted og dekkhotell. 

- Det nye varehuset får dobbelt verkstedkapasitet med plass til fire biler samtidig. Her får vi også en egen avdeling for bearbeiding av felger og dekk med egen kompetanse og maskiner for det, sier Rust. 

Ved jernbanen i Hokksund har Rust en egen tomt han vil etablere dekkhotellager. 

- Folk gjør mindre og mindre med bilene selv, også når det kommer til hjulskift. Flere kjører SUV og hjula begynner å bli store og tunge. Alt er heller ikke like enkelt som før, og det kreves mye mer kompetanse med tanke på moment, lufttrykk, dekksensorer og så videre, forteller Rust.

Eiker over hele verden

I dag er Eiker Motorshop forhandler for kunder med ulike behov over hele verden. 

- Senest forrige uke hadde vi en bestilling fra Japan, og det er det nok ikke så mange norske bildelforhandlere som har. Du kan risikere å treffe på Eiker-navnet nesten hvor du er hen i verden, forteller Rust. 

Men brorparten av salget, rundt 70 prosent, gjøres fortsatt over disk for norske kunder, selv om Internett tar en stadig større del av kaka. 

- Vi har kunder fra store deler av Sør-Norge og Østlandet som handler i butikk. Tidligere etablerte vi også avdelinger andre steder i landet, men fant ut at vinninga gikk opp i spinninga, sier Rust.  

Spesialist på veteranbiler

Som en egen nisje har Eiker Motorshop spesialisert seg på salg av både dekk og deler til veteranbiler - i stor grad til utlandet.  

- Vi leverer dekk til alt av veteranbiler fra 1908 og oppover, og felger fra 1930-tallet og oppover, forteller Rust. 


I tillegg kan forhandleren skilte med et voksent delelager, service og kompetanse på veteranbiler som mange andre ikke kan. 

- Dette har nok mye å gjøre med at jeg selv har dilla på disse bilene, og vi bistår gjerne med feilsøking og å hjelpe folk til å finne ut hva som er galt, sier Rust. 

Han er selv en ivrig samler, og viser frem en av stolthetene, en sjelden 1932-årgang toseters Ford cabriolet. 

- Dette er verdens første masseproduserte bil med V8'er. Ford lagde 10 karosserityper i 1932, og jeg og broren min har ni av dem. Vi mangler én før samlingen er komplett, avslører Rust med et snev av stolthet. 

Eiker-felgen

Den kanskje aller største eksportvaren fra Hokksund er imidlertid den legendariske Eiker-felgen til Volvo, som markerer 20-årsjubileum neste år.

- Den er egendesignet og selges mye til både Sverige og USA, sier Rust. 

Han tilbringer selv flere måneder i året i California, hvor Eiker Motorshop har eget lager for salg av bildeler og klassiske dekk til det amerikanske markedet. 

- Det går mye i Volvofelgen og spesialdekk. Vi har tusenvis av felger på lager, helt opp til 28 tommers størrelse, forteller Rust. 

- Kommer du hit med et behov er det sjelden man får nei? 

- Det skal mye til. Vi klarer heldigvis stort sett å tilfredsstille de fleste ønsker, sier Rust - klar for fortsettelsen i nytt varehus.

FØLG DRAMMEN LIVE24 PÅ FACEBOOK

TILBAKE TIL FORSIDEN 

TILBAKE VED E134: Svein Rust skuer utover ettermiddagstrafikken på E134, godt fornøyd med beliggenheten. 
BUTIKK: - Her blir det showroom og utstilling av felger og dekk, forteller Svein Rust.
STØRRE VERKSTED: Eiker Motorshop blir sterkere enn før på drop-in for hjulskift, montering og tilpassing.
VOKSENT LAGER: En smakebit fra det nye dekklageret i Akka-bygget.
I KJELLEREN: I kjelleren har Svein Rust et 800 kvadratmeter stort lager utelukkende forbeholdt dekk til veteranbiler og klassiske motorsykler. Dekkene er bygget på moderne lest men med klassisk utseende.
SJELDEN: Svein Rust viser frem en modernisert utgave av den klassiske Forden med sideventilert V8'er. - Denne står veldig høyt i kurs blant samlere, sier Rust. 
SNART HISTORIE: Utstillingen hos Eiker Motorshop i butikken som nå stenges. 
Powered by Labrador CMS