
Drammen Havn med ny vind i seilene
Første anløp er logget inn på en forlenget containerkai på havna. Dit flyttes også bilbåtene før jul - og det åpner for å utvide havna med nylig friskmeldt stein.
HOLMEN: Ved
midnatt natt til sist torsdag gled conteinerbåten «Peyton Lynn C» sakte inn i
Drammen havn – og ble fortøyd på den nye og forlengede delen av Kattegatkaia.
Uten snorklipping, champagne og taler.
Men med stolte havnearbeidere og
havneledelse som velkomstkomite. De registrerte fornøyd det som var en liten
milepæl i havnas utvikling - og etter hvert historie.




150 meter pæler
Med
den forlengede dypvannskaia ut mot fjorden er kailengden der økt til 340 meter.
Det betyr at de kan ta imot to store båter samtidig. Det øker både kapasiteten
og fleksibiliteten så havna bedre kan fylle sin oppgave i transportkjeden.
På
Holmen møtes sjø, tog og landeveistransport i et knutepunkt med direkte
forbindelse til Osloregionen, ned mot Sørlandet og inn i landet.
Den
nye kaia er en dypvannskai som hviler på stålpeler ned til morene og fast fjell. De
lengste stålrørene er på 150 meter som er banket ned i grunnen. Og på toppen er
det bygget og støpt et dekke som tåler vekten av havnas 450 tonn tunge mobile
kran, pluss last i kranarmen.




Bilbåtanløp flyttes
Neste
etappe i utviklingen av havna er å flytte anløpene av bilbåter fra Risgarden
til den nye kaia. Hvis alt går etter planen klapper de første bilbåtene til kai
der i løpet av dette året.
På Risgarden kjøres bilene ofte i land fra en stor
port i hekken og ned en spesialbygget rampe. På den nye kaia vil bilene kjøres
i land fra porter i bilbåtenes skutesider (quarter ramps).

Steinhaug friskmeldt
Utviklingen
av havna skjer i henhold til en reguleringsplan, vedtatt for noen år siden
etter en heftig lokalpolitisk debatt. Planen fikk byens velsignelse etter en
gjennomgang som ga redusert omfang i arealet, men ikke i ambisjoner.
Havna
sikret seg en million kubikkmeter stein fra den nye togtunnelen i Strømsåsen,
stein som gjorde det mulig å øke landarealet betydelig. De har også avtaler om stein fra gigantprosjektet ny
vannforsyning til Oslo.
Der
stakk miljøvernmyndigheter noen kjepper i hjulene ved å slå alarm om at noen
stoffer i steinen kunne sive ut i fjorden og gjøre skade. Etter noen runder i
forskjellige deler av statsapparatet er dette nå avvist som reell fare og
steinmassene er friskmeldt for utfylling.
Dermed går det mot slutten for den store
steinhaugen som nå ligger nord på havna. Disse massene vil brukes til heving av
arealene på havna, til nye veier og en generell opprusting av infrastrukturen.

Ny gangvei
Og helt på nordsiden mot
Bragernesløpet og det nye sykehuset har Drammen kommune i byfornyelsens ånd nå
begynt byggingen av en gangvei langs vannet. Den inngår i et fremtidig gangvei-system på nordsiden av Holmen.
Og kanskje en gangbru over vannet for å knytte
den nye helsebydelen til Holmens nordside og Holmennokken.

