GRAND OPENING: Hyundai-boss Jung Hee Hong var tilstede på åpningen, her i samtale med senterleder Elisabeth Lohk og Cartopias Henrik Aage Skaug og Vigbjørn Hassel Vaage.

Banebrytende bilkonsept lansert hos Gulskogen

Cartopia skal være fremtidens måte å handle bil på. Tredje generasjons familiedrivere av Centralgaragen i Drammen står bak det nyskapende butikkonseptet.

Publisert Sist oppdatert

DRAMMEN: Nyetableringen på Gulskogen Senter var så oppsiktsvekkende at åpningen hadde lokket til seg både høytstående bransjerepresentanter og nysgjerrig fagpresse torsdag formiddag. 

Bak satsingen står to unge fettere fra Hassel-eide Centralgaragen, som i år markerer 100 år som bilforhandler i Drammen. 

Gründerne markerer jubileet ved å sette ambisiøse visjoner om fremtidens bilsalg ut i livet på en måte som ingen før har gjort i Norge.

Digitalisering og forenkling

I praksis betyr det å flytte bilsalget dit folk er og forenkle kjøpeprosessen for kundene. 

Det skjer ved hjelp av et skreddersydd digitalt system og produktspesialister. I denne butikken finnes ingen selgere. 

- Datasystemet vårt er kjernen i kjøpeprosessen. Veilederne i butikken er ansatt på personlighet og får ingen salgsprovisjon. De skal hjelpe de besøkende til å treffe riktig beslutning uten kjøpepress, sier daglig leder Vemund Hassel.

Hyundai-sjefen: - En pioneer

Hyundai-president Jung Hee Hong fra Korea anser butikken som en pioneer og viktig aktør for å høste videre erfaringer. 

- Vi har kun noen få tilsvarende konsepter andre steder i verden, og har planer om å utvide dette til flere steder i nær fremtid. Drammen og Gulskogen er et ideelt sted for å prøve det ut i Norge, sier Hong. 

Han anser kjøpesentre som et perfekt sted for bilsalg. 

- Den nye generasjonen kunder kommer ikke lenger til bilforhandlere for å se på biler. De bruker digitale løsninger for å skaffe seg informasjon. Derfor må vi plassere oss der kundene er. Jeg tror dette er fremtiden, sier Hong. 

- Blir det vanlig å dele opp salg og servicedelen av bilforhandlere på separate steder?

- Ja.

Hent ny bil på kjøpesenteret

Cartopia er etablert som et søsterselskap til Mazda og Hyundai-forhandler Centralgaragen på Landfalløya, begge eid av Hassel AS. Forskjellen er konseptet og at Cartopia kun leverer Hyundai. 

- Vi fant at Hyundai var merket som hadde kommet lengst internasjonalt, noe som passet bra da vi har lang erfaring med merket, forteller Vemund Hassel, tidligere daglig leder på Centralgaragen.

Senterleder Elisabeth Lohk ønsker bilbransjen velkommen inn i senteret. 

- Det er absolutt starten på en ny trend, og vi hører at det er flere steder dette vil dukke opp fremover. Det har lenge vært veldig populært med bilstands hos oss, sier Lohk.

Utenfor det 500 kvadratmeter store butikklokalet er det tilrettelagt for prøvekjøring og levering av ny bil til kundene.

- Tiden er noe av det mest dyrebare folk har, og folk som skal kjøpe bil har gjerne gjort god research i forkant. Nå kan du få unnagjort bestillingen mens du allikevel er på senteret for å handle, avslutter Hassel.  

FØLG DRAMMEN LIVE24 PÅ FACEBOOK

TILBAKE TIL FORSIDEN

TRE GENERASJONER BILSALG: Fetterne Vemund Hassel (t.v.) Vigbjørn Hassel Vaage står i bresjen for Cartopia, 60 år etter bestefaren kjøpte Centralgaragen i 1956. 
SMART BILKJØP: Du møter samme plattform hjemme og på mobilen som på skjermene i butikken, forklarer Vemund Hassel.
BILUTSTILLING: Gulskogen har fått et nytt tilskudd til varesortimentet. 
BILSHOPPING: På disse monitorene foregår bilkjøpet omtrent like enkelt som å kjøpe en togreise fra en av NSBs billettautomater.
Powered by Labrador CMS