
1 av 4 er usikre på hvordan de skal kjøre i rundkjøring
1 av 4 i Buskerud er usikker på hvordan en skal oppføre seg i rundkjøringer - og feil bruk av blinklys irriterer bilistene mest.
BUSKERUD: - Rundkjøringer engasjerer voldsomt og er et tema som preges av sterke meninger og stor usikkerhet. Arne Voll er kommunikasjonssjef i Gjensidige og tror mye av grunnen ligger i at rundkjøringer finnes i forskjellige utgaver, med hensyn til inn- og utkjøringer, oppmerking, antall felt og så videre.
En undersøkelse som er gjennomført av Ipsos for Gjensidige viser at 23 prosent av bilistene i Buskerud en eller flere ganger har følt seg usikker i en rundkjøring.
Likevel er det andre ting som irritere mest i Buskerud:
- At andre bruker blinklys feil eller ikke i det hele tatt – 73 prosent
- Har feil filskifte i rundkjøringen – 60 prosent
- Holder for høy fart inn i eller i selve rundkjøringen – 54 prosent
Mange overvurderer egne ferdigheter
Voll er glad for at mange gir uttrykk for at de er komfortabel med reglene ved kjøring i rundkjøring, men er dette riktig?
Erfaringer viser at mange overvurderer sine egne kunnskaper og tror at de kan reglene godt. Voll tror at når alt kommer til alt, så er veldig mange usikre på hvordan reglene faktisk er.
- Ikke sjelden kan du får ulike svar, selv om de du spør, i utgangspunktet burde har klare svar på spørsmålet, sier Voll
Hver dag opplever flere titalls personer at det sier pang og at de får skadet bilen i en rundkjøring. I tillegg opplever mange nestenulykker, der det likevel går bra. Tidligere undersøkelser viser at halvparten av bilistene har opplevd en nestenulykke i en rundkjøring.
- Antall rundkjøringene har økt kraftig de siste årene og mange har flere felt og flere inn og utkjøringer. Noen rundkjøringer kan til og med ha tre til fire felt inn eller ut av rundkjøringen, noe som kompliserer saken ytterligere, sier Voll.
- Han tror mange er usikker når de beveger seg inn i områder med ukjente, og da spesielt store rundkjøringer med flere felt. I tillegg avløser ofte en rundkjøring seg med en ny rundkjøring få meter unna, noe som forsterker usikkerheten ytterligere, avslutter Voll.
3 av grunnene til at vi kjører feil i rundkjøringer er:
- Dårlig veimerking
- Dårlig kunnskap om regler
- Veibredde – ett eller to felt uten merking
Kan skifte felt
Først og fremst: Bil B har lov til å skifte felt inne i rundkjøringen. Det opplyser jurist Asia Akhter ved seksjon for trafikkadferd i Vegdirektoratet.
– Når man er inne i eller på vei ut av en rundkjøring, gjelder vanlige regler for feltskifte. Det vil si at det ikke er andre regler for feltskifte i en rundkjøring enn på vanlig vei.
Hva innebærer det? Jo, med «vanlige regler» menes at bilen som skal skifte felt har vikeplikt for «kjørende som befinner seg i det felt det skal kjøres inn i eller som først må krysses».
Akhter støttes av fagkonsulent Ellen Ramstad i Autoriserte Trafikkskolers Landsforening (ATL).
– Det er ingen egne regler for vikeplikt i rundkjøringer. En rundkjøring er et kryss, der skilting regulerer vikeplikten. Skal man skifte felt, skal det skje på bakgrunn av skilting, oppmerking, plass og sikt, sier hun.
Hvem har vikeplikt?
Med andre ord: Føreren av bil B kan skifte felt – etter å ha forvisset seg om at det er klar bane. Men som situasjon 2 viser, får bil B et ublidt møte med bil A. Og det er bilfører B som må bære ansvaret for kollisjonen. Grunnen er han brøt vikeplikten, slår direktoratets og trafikkskolenes representanter fast.
– Noen vil kanskje påpeke at bil B har vært inne i rundkjøringen lenger enn bil A. Vi er jo vant til å tenke at bilen som kom først inn, har retten på sin side. Prinsippet er imidlertid ikke relevant i dette eksempelet. Så lenge begge bilene er inne i rundkjøringen, gjelder vanlige vikepliktsregler, påpeker Akhter. Hun slår et slag for kjøremønsteret vist i situasjon 1.
– Når bil B holder seg i samme felt gjennom hele rundkjøringen, bidrar det til smidig trafikkavvikling.
