
Rekordvekst for lavpriskjeden Extra
Coops lavpriskjede Extra økte markedsandelen med 0,6 prosentpoeng i 2024 og har aldri før hatt høyere omsetning enn i 2024.
NORGE: Analyseselskapet NielsenIQ beregnet det totale dagligvaremarkedet i 2024 til 226,8 milliarder kroner, og oppgir at lavprisbutikkene økte sin samlede markedsandel til 66,3 prosent av omsetningen.
Coops egne tall viser at lavpriskjeden Extra fortsatte den sterke veksten fra de siste årene. Kjeden oppnådde en markedsandel på 18 prosent etter en oppgang på 0,7 prosentpoeng fra 2023, melder kjeden i en pressemelding.
– I en dyrtid der flere forbrukere legger handleturen til lavpriskjedene, er det gledelig at ekstra mange velger nettopp Extra. Vår jobb er å sørge for lavest mulig priser, i tillegg til størst utvalg i lavprissegmentet, og det er tydelig at stadig flere kunder merker seg at vi lykkes med dette, sier kjededirektør Håvard Jensen i Extra, som ved årsskiftet hadde 578 butikker fordelt over hele landet.
– Ved at vi er medlemseid får kundene også glede av kjøpeutbytte og andre medlemsfordeler, i tillegg til de lave prisene. Vi er stolte av den sterke veksten i 2024, noe som skyldes innsatsen til våre fantastiske ansatte, og det vil overraske meg stort om noen av lavpriskonkurrentene kan vise til tilsvarende vekst i markedsandeler. Denne solide veksten styrker vår konkurransekraft og våre forutsetninger for å holde prisene lavest mulig fremover, sier Jensen.
Coop hadde totalt 1107 dagligvarebutikker ved årsskiftet, og dermed Norges nest største dagligvareaktør. Samlet sett var Coops markedsandel av dagligvaremarkedet uendret på 29,3 prosent i 2024 sammenlignet med året før.
– I et krevende dagligvaremarked, der lavpriskjeden Extra virkelig fosser frem, står våre øvrige kjeder sterkt i sine deler av markedet. Vi ser fra ferske omdømmeundersøkelser at nordmenn har høy tillit til Coop, og vi vet at vår eierform er en stor konkurransefordel. I fjor delte vi ut et rekordhøyt kjøpeutbytte til samvirkelagenes 2,5 millioner medlemmer og familiemedlemmer, og dette viser hvordan Coop skaper og deler verdier. Det lønner seg for kundene å velge Coops kjeder, og det er vår viktige jobb å bevise at det gjelder også i tiden fremover, sier Philipp Engedal, administrerende direktør i Coop Norge.
Utviklingen for Coops kjeder i den tradisjonelle delen av dagligvaremarkedet i 2024 (2023 i parentes), ifølge Coops egne tall:
- Extra: 18,0 % (17,3 %)
- Coop Prix: 3,1 % (3,3 %)
- Obs: 4,4 % (4,6 %)
- Coop Mega: 2,9 % (3,1, %)
- Coop Marked: 0,5 % (0,6 %)
- Matkroken: 0,4 % (0,4 %)
- Totalt for Coop: 29,3 % (29,3 %)