- Prisvekst spiser opp vei-budsjettene
Budsjettene til drift og vedlikehold av fylkesveier spises opp av prisstigningen. – Det blir stadig dyrere å holde veiene i stand, og vi frykter at store deler av budsjettene vil forsvinne i kostnadsøkninger, uttaler NAF.
NORGE: Kostnaden for drift og vedlikehold av veiene våre stiger betydelig mer en prisstigningen i resten av samfunnet. På tre år har det blitt 28,1 prosent dyrere å vedlikeholde veiene, mens prisstigningen i samfunnet har vært på 15,7 prosent.
– Det betyr at selv med en økning i midlene til drift og vedlikehold av veiene, vil vi få mindre vedlikehold igjen, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
– Det tilsier at potten til fylkesveiene må økes enda mer for å kunne få bort forfallet på veiene, sier hun.
– Ikke forpliktet av egen plan
NAF er kritisk til at regjeringen i forslaget til statsbudsjett for 2025 ikke leverer som forventet på penger til vedlikehold av fylkesveiene. Neste år vil regjeringen øke pengebruken med 481 millioner kroner fra årets budsjett. Det er en halv milliard kroner mindre enn det årlige nivået de legger opp til Nasjonal transportplan.
– I lang tid har vi hørt regjeringen snakke om en forpliktende plan for å få ned vedlikeholdsetterslepet. Nå viser det seg at de slett ikke føler seg forpliktet av den planen de selv la frem for få måneder siden. Det er skuffende og må ikke slippe gjennom budsjettbehandlingen i Stortinget, sier Handagard.
Forfall på 100 milliarder kroner
Forfallet på fylkesveiene vil koste rundt 100 milliarder kroner å utbedre. I tillegg er det et etterslep på ras- og skredsikring på rundt 60 milliarder på fylkesveiene. Pengebruken på skredsikring av disse strekningene har stått stille i mange år, med i underkant av en milliard kroner i året i tilskudd fra staten.
– Vi frykter at fylkene rett og slett ikke har økonomi til å prioritere vedlikehold og skredsikring høyt nok, sier Handagard.
– Større og øremerkede tilskudd må til. Med store kostnadsøkninger i mange sektorer, kan det bli vanskelig å finne penger når budsjettene er trange.