
Styres Drammen av et aksjonsdemokrati?
KOMMENTAR: Situasjonen i internasjonal politikk overskygger
selvfølgelig det som skjer i «vår lille politiske andedam» her i Drammen,
likevel er jeg noe overrasket over hvor stille det er fra våre lokale
kommunepolitikere. Ikke det at jeg savner den stadige hakkingen på hverandre og
det ufine debattklimaet som for ofte preger drammenspolitikerne og drammenspolitikken, men den handlingslammelsen, som ser ut til å ha bredt seg
blant de folkevalgte i Drammen, tyder ikke bra for mantraet «om å gjøre Drammen
til en god kommune/by å bo» i. Fraværet av en saklig politisk debatt, om
viktige temaer som angår innbyggerne, er etter min mening bekymringsfull.
I de få tilfellene noen av politikerne i Drammen ytrer seg,
er jeg forundret over i hvor liten grad de benytter anledningen til å vise at
de tar pulsen på hva som engasjerer innbyggerne. I stedet for å være «politiske
ledestjerner» ser det beklageligvis ut som om det bare er innbyggeropprør,
fakkeltog og aksjonsgrupper som får de folkevalgte i Drammen til å våkne. Jeg
er nesten fristet til å si at Drammen styres av et «aksjonsdemokrati».
I podcasten « Drammernser'n», som vi lager her i DRM24,
aviser ordfører Kjell Arne Hermansen dette overfor meg. Jeg fortsetter likevel å undre meg. La meg ta to eksempler
på viktige saker som ikke ser ut til å ha særlig fokus hos våre lokale
folkevalgte.
Om ikke daglig, så i hvert fall flere ganger i uken, har vi
her i DRM24 oppslag om at politiet må aksjonere mot vold på Strømsø torg og på
jernbanestasjonen. I hver eneste aksjon blir det beslaglagt kniver. Politiet
sier at Strømsø nå er den bydelen utenfor Oslo med størst kriminalitet.
Det er over et halvt år siden flertallet, blant politikerne
i kommunestyret, gikk innfor kameraovervåkning av området. At politiet ennå
ikke har fått disse kameraene på plass, vitner om at vi har en øverste
politiledelse i Sør-Øst politidistrikt, plassert i Tønsberg, som overhodet ikke
skjønner folks utrygghet. At innbyggerne i Drammen fortsatt må vente nesten
enda et år før denne sikkerhetsforanstaltningen er på plass, er smått
utrolig, særlig når vi vet at et kamera «bare» koster 100000 kroner stykket.
En meget billig forsikring, spør du meg.
At drammenspolitikerne finner seg i denne prioriteringen fra
den øverste ledelsen i Sør-Øst politidistrikt er bare tragisk. Å argumentere
med at dette er en sak som har vært oppe i lukkede møter i Politirådet mellom
politikerne og politiledelsen, og at spørsmålet derfor er tatt i vare, styrker
ikke tilliten til at kommunepolitikerne tar voldsproblematikken i Drammen på
alvor. I Oslo ser vi en langt mer offensiv holdning både fra politiet og fra
politikernes side når det gjelder å stille krav om både flere ressurser
(penger/personell) og endrede lover og regler. Her har både politikerne og
politiet i Drammen mye å lære.
Den andre saken jeg absolutt mener burde få mer
oppmerksomhet, er «begravelsen av Drammen som kulturby».
At Drammen Scener, som eier til sammen ti scener i Drammen
Teater og på Union scene, lenge har vært i økonomisk trøbbel, er ikke ukjent.
Likevel er det en rungende taushet fra det politiske Drammen. Ja, det er ikke
bare en taushet. Det er verre enn det. Drammen Scener, som skulle være selve
flaggskipet for kulturen i Drammen, skal ikke lengre være bundet av, eller stå
i front for, kommunens kulturpolitiske målsetninger. Tenk det!
Drammens Scener må derfor bli gjennomkommersiell i sin
utleiepolitikk. Hvordan dette vil slå ut for utleieprisene for de mange små
lokale kulturgrupper og foreninger i Drammen, er det vel ikke vanskelig å
forstå.
Vedtaket ble gjort med alle mot to stemmer fra Venstre i Formannskapet, og etter
det har ikke en eneste politiker ytret seg om dette temaet. Det er nesten så
jeg mistenker politikerne i de styrende organer i Drammen for å ikke kunne
stave ordet kultur.
At Drammen Scener har en vanskelig økonomi, der oppsigelser
av ansatte blant annet nå er et faktum, trodde jeg kanskje skulle føre til en
støttemobilisering av andre «andre flaggskip» i kommunen, men nei.
Når Drammen Scener, som mest, trenger hver eneste krone i
leieinntekter, er Strømsgodset de første som flytter sitt tradisjonelle kick-off
før sesongstart fra Union Scene til det kommersielle studioet Gateway Studios
på Tangenkaia. Så vidt jeg vet har denne tradisjonelle begivenheten holdt til
på Union Scene nærmere 20 år.
Det blir hevdet at idrett er kultur, i så fall viser dette
at det ikke finnes noen form for solidaritet blant kulturaktørene i Drammen.
At ingen av drammenspolitikerne tydeligvis engasjerer seg i
det som skjer med kommunens flaggskip på kultursiden, og at det er helt taust, og kommunepolitikerne gir slipp på det verktøyet Drammen Scener burde være for
Drammen er en fallitterklæring, etter min mening.
Jeg har skrevet det før, men gjentar det gjerne. Hva er
vitsen med et kommunalt eierskap i et selskap som ikke skal ha noen
forpliktelser opp mot innbyggerne og kommunen. Hvorfor skal skattebetalernes
penger gå til et gjennomkommersielt selskap. At ikke dette er en
problemstilling politikerne i Drammen er opptatt av i en kommune som sliter
voldsomt med økonomien, er noe jeg lurer fælt på?