«Strutsepolitikk» gir ikke de folkevalgte i Drammen økt troverdighet
KOMMENTAR: Jeg slutter dessverre ikke å forundre meg over politikerne i
Drammen. Forundringen denne gang gjelder det jeg opplevde under Formannskapets
møte sist tirsdag. Der fikk både kommunedirektør Trude Andresen og byantikvar
Vegard Lie meget sterk kritikk av politikerne i to forskjellige saker.
I saken
om kommunedirektørens forslag til meget nødvendige økonomiske innsparingstiltak
i Drammen kommune fikk kommunedirektør Trude Andresen kritikk så hatten passet,
fordi politikerne mente at hun «bandt dem på hender og føtter» dersom de
allerede nå skulle bestemme seg for å gå inn for bestemte innsparingstiltak
uten at alle utredninger og konsekvenser var ferdigstilte.
Når det gjelder byantikvar Vegard Lie ble han hudflettet for
«ofte å komme for sent på banen, være vanskelig å få tak i, vise liten vilje
til dialog og opptre mer som aktivist enn strategisk rådgiver». Denne kritikken
hadde sitt utgangspunkt i saken om et utbyggings- og rivingsprosjekt i krysset
mellom Gjetergata og Engene på Bragernes.
Det var et samlet Formannskap som sto bak kritikken av
kommunaldirektøren, mens det særlig var opposisjonen med Arbeiderpartiet i
spissen som fremførte kritikken mot byantikvaren.
Særlig oppsiktsvekkende synes jeg det er at Arbeiderpartiets representanter står fremst i Formannskapet med kritikk av en ledende kommunalt ansatt
Om det er en begrunnet kritikk, som kommer mot byantikvaren,
har jeg ikke kunnskap og innsikt nok i hans arbeidsmetoder til å mene noe om.
Det blir likevel noe underlig og hult over det hele når det bare for kort tid
siden ble, fra de samme opposisjonspartiene, rettet meget sterk kritikk mot
FRPs Jon Helgheim for hans kritikk av kommunes parkeringssjef når det gjaldt
uttalelser Helgheim mente ikke var riktige. Det ble den gang argumentert for at
det var uhørt at politikerne kritiserte ansatte, og særlig leder, i full
offentlighet. Det ble den gang fastslått at personalansvaret for kommunale
toppledere ligger hos kommunedirektøren, og at det er hun som i tilfelle må ta
opp kritikken med sine ansatte.
Jeg mener ikke at kommunale sjefer og sterke fagpersoner
skal være unntatt kritikk fra politikerne, men terskelen for dette skal og bør
være høy. Det aner meg i dette tilfelle med byantikvaren at ingen av de
politikerne, som fremførte kritikken i full offentlighet i Formannskapet, på
forhånd hadde bedt kommunedirektøren om å ta en prat med byantikvaren. Det
hadde i tilfelle både vært god politisk ledelse og god personalpolitikk, og
ville trolig avklart om byantikvaren i Drammen fyller den rollen politikerne
har bestemt at han skal ha, eller ikke. Særlig oppsiktsvekkende synes jeg det
er at Arbeiderpartiets representanter står fremst i Formannskapet med kritikk
av en ledende kommunalt ansatt.
At et enstemmig formannskap gjør et oppsiktsvekkende forslag
om å stanse kommunedirektørens forslag og plan for å få Drammen kommunes
økonomi på fote igjen, er mildt sagt ikke hverdagskost. At et samlet
Formannskap mener at kommunaldirektør Trude Andresen forslag om å inkludere 25
foreslåtte innsparingsforslag i budsjettene for de nærmeste årene vil ta fra
dem den politiske styringen og binde politikerne på hender og føtter, kan de
nok ha noe rett i. Men hvordan i alle verden er kommunikasjonen mellom flertallskonstellasjonen
og kommunes øverste administrative leder, når det slik forslag kan tillates å
ligge på bordet under Formannskapets møte? Parodien er jo fullkommen når det
første som skjer i møtet er at flertallsposisjonens leder, Høyres Kristin Surlien,
ber om at kommunaldirektørens plan og forslag til vedtak blir stanset uten
debatt om de konkrete innsparingsforslagene.
I virkeligheten betyr dette at politikerne vegrer seg for å ta Drammen kommunes alvorlige økonomiske situasjon på alvor.
Slik jeg leser kommunedirektørens forslag til
innsparingsplan og hvordan den burde gjennomføres, synes jeg å se at hun ikke
har noe tro på at politikerne klarer å gjøre de nødvendige innstrammingene i
kommunes ulike budsjetter, fordi det er umulig å komme i havn uten at det må
gjøres en rekke upopulære kutt, som kommer til å gå utover innbyggerne i
Drammen kommune.
Politikerne på sin side fortsetter sin «strutsepolitikk» med
å henvise til at prosessen omkring innsparingsforslagene ikke har vært god nok. I virkeligheten betyr det at de samme politikerne vegrer seg for å ta
Drammen kommunes alvorlige økonomiske situasjon på alvor. Å tro at det er
prosessen omkring nødvendige innsparinger som skal gi resultatet, er å vise en
avmakt og berøringsangst for å gjøre den prioriteringsjobben som følger med et
folkevalgt tillitsverv.
Foreløpig har jeg fra de folkevalgte i Drammen kommune bare
hørt de tradisjonelle populistiske forslagene om kutt i politikerlønningene,
kutt i antall ansatte i kommuneadministrasjonen og kanskje det mest
oppsiktsvekkende: nedleggelse av det nyopprettete Hovedutvalget for arbeid,
aktivitet og inkludering.
At opposisjonspolitikerne i Drammen, etter bare noen få
måneder, foreslår å legge nedlegg dette Hovedutvalget er ikke bare
oppsiktsvekkende, men det er også tragisk for alle som er opptatt av at
integreringsarbeidet i «mangfoldsbyen Drammen» må bli bedre.
Å legge ned et utvalg som knapt nok har startet sitt arbeid,
og der de samme politikeren, som nå vil legge ned utvalget, bare for noen få
måneder siden sto i kø for å få plass i denne nyskapningen, virker ikke særlig
klokt.
Det skal bli meget spennende å se hva Drammens politikerne
kommer opp med av innsparingsforslag som monner i forhold til de minimum 150
millionene som må spares. Å skylde på mangel av prosess fra kommunedirektørens
side, hjelper i hvert fall ikke.
Knallharde prioriteringer, som vil gjøre vondt, både for
kommunepolitikerne og innbyggerne i Drammen er det eneste som kan få økonomien
i Drammen på rett kjøl igjen. Da holder det ikke lengre å drive «strutsepolitikk».
Se møtet i opptak: