MENINGER: Herman Ekle Lund, Rune Fortun (Drammen Venstre)
Slik får vi fart på bolig- og næringsutvikling i Drammen
MENINGER: For å skaffe Drammen kommune
penger til å både redde og styrke skolene, samt øke kvaliteten i alle andre
tjenester, er det én ting Drammen trenger mer av: vekst i bolig- og
næringsetablering.
Derfor mener vi i Drammen
Venstre at vi bør gjøre alt vi kan for å stimulere til vekst, og fjerne alle
unødvendige barrierer. Basert på dialog med næringslivet har vi identifisert en
tiltakspakke som vi vil legge fram i forbindelse med budsjettbehandlingen
(handlings- og økonomiplan) nå før jul. Vi legger fram hovedpunktene her:
En av de vanligste klagene
fra private utviklere er at deres saksbehandler i kommunen blir syke eller
slutter i jobben, og at prosjektet dermed stopper midlertidig opp i påvente av
en erstatter eller rykker flere steg tilbake. I rådgivningsbyråene er det
normalt å jobbe to personer i team for å sikre kunden kvalitet og kontinuitet.
Vi vil derfor foreslå at kommunen etablerer tilsvarende rutine. Vi tror den
økte ressursbruken per sak vil utlignes av at sakene kommer raskere i mål, med
et bedre utfall.
Et annet kjent savn er fra
utenbys firmaer som tar kontakt med kommunen for å etterspørre ledige tomter,
og som opplever manglende oppfølging. Her skal det sies at kvaliteten har
steget mange hakk under ny ledelse av næringsavdelingen de siste årene. Vi ønsker
likevel å innføre en rutine om at alle som tar kontakt for å sondere
næringstomter automatisk får oppnevnt en “key account manager” som vedkommende
beholder helt til saken er avklart.
Det aller viktigste for all bygging i Drammen nå er å få løst samferdselsutfordringene
Mangel på næringsarealer er
også et kjent tema. Venstre ønsker ikke å ofre natur, matjord og kulturminner
for vekstens skyld, men vi vil derimot foreslå økt fortetting av eksisterende
næringsarealer. Det er store “gråarealer” i dag som kunne vært utnyttet både
ved å fortette store asfaltflater, og ved å utnytte høyde bedre. Her vil vi
være pragmatiske til gode forslag, i bytte mot at det grønne og det historiske
får stå i fred.
De samme prinsippene legger
vi til grunn for boligutvikling. Vi er grunnleggende positive til gode
prosjekter som sparer naturmangfold, friluftsverdier, kulturminner og
matberedskapsevne. I bytte vil vi være kompromissvillige på både høyde,
arealutnyttelse, krav til etasjeinnhold og andre forhold, så lenge vi klarer å
ivareta god bokvalitet.
Vi vil også ta til orde for å
se på rekkefølgekrav i større område- og kommunedelplaner som hindrer at
enkelte gryteklare detaljreguleringer eller rammesøknader kommer i gang. Det er
liten vits i å holde tilbake aktører som er klare til å bygge, hvis ikke det
får store konsekvenser for felles utvikling av nødvendig infrastruktur.
Disse prinsippene tar vi med
oss inn i arbeidet med sluttbehandlingen av kommuneplanens arealdel til våren,
og i videre arbeid med område- og detaljreguleringer.
Det aller viktigste for all
bygging i Drammen nå er imidlertid å få løst samferdselsutfordringene.
Trafikksituasjonen er et hjerteinfarkt som gjør at svært mange prosjekter blir
stående fast på start streken som følge av innsigelser fra statlige myndigheter.
Vi vil derfor ta initiativ til at Drammen og Buskerudbyen nå endelig starter
forhandlingene om en byvekstavtale med bompenger/veiprising. Nå er det på tide
å sette kjepphestene på stallen og komme oss videre. Verken næringslivet,
folkehelsa eller kommuneøkonomien har tid til å vente lenger nå på en styrking
av kollektiv, sykkel og gange og å få redusert biltrafikken i Drammen.
I samme åndedrag vil vi sikre
at gjeldende parkeringspolitikk ligger fast. Det verste næringslivet vet er
usikkerhet rundt rammevilkår. Å trekke i tvil om at dagens parkeringsdekning
per enhet faktisk gjelder, er som å helle gift i maskineriet på en allerede
hardt presset bransje, og er respektløst ovenfor firmaer som allerede har brukt
millioner på å tegne og prosjektere boliger og næringsbygg i god tro på at
politikernes vedtak faktisk stemmer. Vi vil derfor ta initiativ til en varig
fredning av parkeringsstrategi og -norm.
I tillegg vil vi jobbe for en
generell velvillighet i dialog mellom næringsliv og kommune. Hvordan
vi tok initiativ til å løse en i utgangspunktet enkel sak mellom Drammen
Fjernvarme AS og kommunen i oktober, og
sikret at varmekablene i Drammen sentrum nå skrus på igjen, er eksempel på
flyten vi ønsker oss. Dette handler både om generelle holdninger til samarbeid
og vedtatte rutiner.
Til slutt vil vi slå et slag
for Venstres evige kjepphest; medvirkning. Vi er av den oppfatning at alle
prosjekter som overoppfyller lovkravene og medvirker med sitt nærmiljø så
tidlig som mulig vil oppnå en raskere, enklere og bedre saksbehandling. Har du
som utbygger en skissetegning til et planinitiativ? Bruk nærutvalget, inviter
til et folkemøte, og hør hva folk tenker om ideen din. Sannsynligheten er stor
for at du unngår fakkeltog og protester ved politisk behandling; siden
forankringen allerede er gjort og vanskeligheter sjekket ut.
Samlet tror vi denne pakken
kan bidra til raskere realisering av boliger og arbeidsplasser i Drammen, og en
bedre kommuneøkonomi som igjen vil bidra til å trygge blant annet skolene våre.
Av
Herman Ekle Lund, Rune Fortun
Drammen Venstre